Wärtsilä: Mukavassa myötätuulessa tuloskauteen
Wärtsilän eilisessä Q1’24:n hiljaista aikaa edeltävässä konferenssipuhelussa ei odotetusti ollut merkittäviä uutisia, mutta tunnelma yhtiön markkinoilla on säilynyt hyvänä. Myönteistä on myös se, että tämä näyttää koskevan molempia pääliiketoimintoja ja sekä laite- että palvelupuolta. Osakkeen arvostus on myös edelleen melko houkutteleva ja myönteinen käsityksemme sijoituskohteesta on ennallaan.
Hyvää aktiviteettia luvassa Wärtsilä Marinessa
Clarkson on nostanut arviotaan vuoden 2024 globaaleista alustilauksista viime syksynä esitetystä 1749 aluksesta (-12 % v/v) 1879 alukseen (-5 % v/v). Suurin ennustenosto nähtiin tankkereissa, bulkkialuksissa ja LPG-aluksissa. Kaksi ensin mainittua alustyyppiä eivät ole Wärtsilä Marinelle kovinkaan tärkeitä, mutta Wärtsilä näkee hyvää kehitystä myös mm. risteilijöissä, autolautoissa ja offshoressa. Wärtsilä mainitsi Carnivalin, joka helmikuussa tilasi ensimmäisen uuden risteilijänsä viiteen vuoteen (rakentajana Meyer Werft). Myös kilpailija Royal Caribbean tilasi uuden Oasis-luokan risteilijän helmikuussa (rakentajana Chantiers de l'Atlantique), mutta tämän tilauksen varmistuminen edellyttää vielä rahoitusneuvotteluja. Wärtsilän markkinaosuus risteilijöiden nelitahtimoottoreissa on erittäin vahva (n. 85 %) ja uudet moottoritilaukset voisivat yhtiön mukaan ajoittua Q4’24-Q1’25:lle.
Wärtsilä Marinen tilausputkea kuvattiin muutoinkin erittäin vahvaksi ja päästöttömyys on kaikkein keskeisin kysyntäajuri. Päästöjen vähentäminen tulee Wärtsilän mukaan olemaan monen tekijän summa: tärkeimpiä ovat uudet polttoaineet (metanoli, ammoniakki), hiilidioksidin talteenotto sekä polttoaineen kulutusta pienentävät ratkaisut. Wärtsilä kuitenkin muistutti telakoiden pitkien tilauskantojen vaikutuksesta: nyt tilattava risteilijämoottori toimitettaisiin ja laskutettaisiin vasta vuonna 2026 ja toisaalta vuonna 2028 asiakkaalle toimitettavan LNG-aluksen moottori tilattaisiin Wärtsilältä vasta vuonna 2026.
Energyssä mennään eteenpäin, mutta kvartaaleissa on heiluntaa
Myös Wärtsilä Energyssä pidemmän tähtäimen markkinanäkymä on vankka ja kysyntää ajaa hiilivoimaloiden sulkeminen eri puolilla maailmaa ja siirtyminen uusiutuviin polttoaineisiin. Kysyimme yhtiöltä Q4’23-raportin yhteydessä mainitusta pienempien voimaloiden vahvasta myyntiputkesta Aasiassa sekä Latinalaisessa Amerikassa. Wärtsilä ei kommentoinut suoraan eikä suostunut ilmaisemaan sitä, ovatko jotkin potentiaaliset asiakkaat jo valinneet voimalatoimittajansa. Wärtsilä kuitenkin sanoi työn näiden hankkeiden osalta jatkuvan ja indikoi, että yhtiöllä on paljon tarjouksia, jotka voivat muuttua tilauksiksi loppukesästä. Wärtsilä Energy myös toisti aiemmin sanomansa, että vuoden 2024 liikevaihto tulee olemaan H2-painotteinen.
Energian varastointijärjestelmistä Wärtsilä totesi yleiskuvan kysyntänäkymistä olevan edelleen hyvä. Yhtiö kuitenkin painotti markkinan ”klimppimäisyyttä” eli koostumista pienehköstä määrästä isoja yksittäistilauksia. Litiumin markkinahinnan laskulla (-50 % v/v 2023; -64 % v/v 2024e) tulee olemaan suuri merkitys varastointijärjestelmien toimitusten liikevaihtoon, sillä akut vastaavat nykyisin noin 50 %:sta toimitusten kustannuksista. Litiumin osuus akkupakettien hinnasta on vaihdellut välillä 20 %...30 % (lähde: BNEF).
Huollossa ei huolta huomisesta
Wärtsilä oli hyvin positiivinen palvelumarkkinan kehityksestä. Päästöjen vähentämiseen mm. polttoainevaihdosten kautta tähtäävien jälkiasennusten markkina tulee olemaan hyvin aktiivinen. Wärtsilän mielestä sen enempää voimayhtiöt kuin varustamotkaan eivät voi jäädä odottelemaan kalustojensa päivittämisessä. Samalla Wärtsilä uskoo strategiansa mukaisesti nousevansa ”arvotikapuilla” tarjoamaan suorituskyvyn takaamiseen perustuvia palveluita, jotka samalla ovat kaikkein kannattavimpia. Lyhyellä tähtäimellä etenkin Wärtsilä Marinen palveluliiketoiminta tulee hyötymään Suezin kanavan käytön vähentymisestä, mikä kasvattaa globaaleja rahtimatkoja vajaa +3 %. Wärtsilä Marinen huollon kysyntä on suoraan sidoksissa laivoilla ajettujen merimailien määrään.
AKT:n lakolla ei vielä isompaa vaikutusta
Wärtsilä sanoi, että ahtausalan lakolla ei ole vielä ollut merkittävämpää vaikutusta. Yhtiö on kyennyt kiertämään lakon vaikutuksia sekä sisääntulevassa että ulosmenevässä logistiikassa käyttämällä mahdollisimman paljon kumipyöräliikennettä sekä autolauttoja. Tämä on kuitenkin varsin hintavaa ja lakon jatkuessa myös toiminnan häiriöt alkavat kasvaa. Asiakkaiden suhtautuminen mahdollisiin viivästyksiin riippuu tietenkin asiakkaan oman kiireen tasosta.
Marginaaleissa myötätuulta vuonna 2024
Wärtsilä suhtautui myönteisesti vuoden 2024 marginaalinäkymiin. Tärkeimmät marginaaliajurit ovat 1) palveluissa sekä määrän kasvu että katteen parantuminen; 2) uuslaitemyynnissä asiakkaiden päästövähennystavoitteista seuraava volyymikasvu ja tästä koituva kapasiteetin käyttöasteen nousu sekä operatiivisen vivun hyödyntäminen sekä 3) energian varastointijärjestelmien kannattavuuden kohoaminen. Myös vuonna 2023 toimitettujen viimeisten heikkokattesten projektien (1,2 mrd. euroa) jääminen historiaan kohottaa rakenteellisesti vuoden 2024 marginaaleja.
Osake on edelleen houkuttelevan hintainen
Wärtsilän osakkeen odotettu kokonaistuotto ylittää tuottovaatimuksen eli riskikorjattu tuotto on houkutteleva. Vuosien 2024-2025 P/E-kertoimet ovat -13…-16 % alle verrokkien mediaanin ja EV/EBIT-kertoimilla vastaava diskontto on -18…-22 %. Osake on siten kokonaisuutena edelleen edullinen.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Wärtsilä
Wärtsilä on vuonna 1834 perustettu suomalainen konepaja, joka keskittyy toimittamaan laivojen moottoreita sekä niihin tarvittavaa koneistoa että laitteistoa. Lisäksi Wärtsilä valmistaa öljy, kaasu ja monipolttoainemoottoreihin perustuvia voimalaitoksia sekä näihin liittyviä palveluita. Yhtiö työllistää noin 18000 henkeä ympäri maailman ja erityisesti päämarkkinoillaan Euroopassa, Amerikassa ja Aasiassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut31.01.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 6 015,0 | 7 114,4 | 7 619,2 |
kasvu-% | 2,94 % | 18,28 % | 7,10 % |
EBIT (oik.) | 497,0 | 669,9 | 754,1 |
EBIT-% (oik.) | 8,26 % | 9,42 % | 9,90 % |
EPS (oik.) | 0,56 | 0,78 | 0,89 |
Osinko | 0,32 | 0,40 | 0,50 |
Osinko % | 2,44 % | 2,32 % | 2,89 % |
P/E (oik.) | 23,55 | 22,05 | 19,46 |
EV/EBITDA | 13,06 | 12,12 | 10,51 |