Wärtsilä: Satama vielä horisontin takana
Wärtsilä järjesti eilen analyytikoille kysymys-/vastaustilaisuuden toimitusjohtaja Håkan Agnevallin kanssa. Merkittäviä paljastuksia ei tietenkään kuultu ja sijoittajilta vaaditaan kunnolla kärsivällisyyttä sen odottamisessa, miten eri markkina-ajurit muuttuvat Wärtsilässä numeroiksi. Korkeahkoon arvostukseen (2022e P/E = 21x) ja kohollaan olevaan riskitasoon perustuva suosituksemme osakkeelle on edelleen vähennä 12,00 euron tavoitehinnalla.
Keskeisimmät muistiinpanomme ovat seuraavat:
- Wärtsilän strateginen asema on hyvä. Yhtiö ei tarvitse merkittävää suunnanmuutosta energiamurroksessa, koska sillä on jo hyvin monipuolinen osaaminen eri polttoaineista, voimanlähteistä ja energiantuotantomuodoista. Agnevall toisti, että Wärtsilä aikoo esitellä 100 %:sta ammoniakkia käyttävän ”konseptimoottorin” vuonna 2023 ja 100 %:sta vetyä käyttävän moottorin vuonna 2025. Wärtsilä tulee moottorivalmistuksessa keskittymään monipolttoaine-valmiuteen, mitä asiakkaatkin vaativat varmistaakseen moottoreiden pitkän taloudellisen käyttöiän. Wärtsilän mukaan asiakkaat haluavat partneroitua niiden yhtiöiden kanssa, joilla on osaamista ja tarjontaa laajasta valikoimasta teknologioita, tuotantomuotoja ja polttoaineita ja rajata siten riskejään. Wärtsilä itse näkee olevansa tietyissä teknologioissa maailman kärkeä ja muissa tarvittavissa teknologioissa se hankkii kumppanuuksia.
- Laivanrakennus- ja voimalamarkkina on edelleen tahmea, ainakin Wärtsilän segmenteissä. Wärtsilä esitti edelleen koronaa merkittäväksi syyksi, etenkin voimalamarkkinassa, jossa sekä päätöksenteko että etenkin toimitukset ovat kärsineet koronasta merkittävästi. Tämä koskee etenkin kolmansien maiden voimalamarkkinoita. Wärtsilä ei myöskään odota laivanrakennus- ja voimalamarkkinan kohenevan lyhyellä tähtäimellä.
- Vaasan ja Triesten tehtaat käyvät vajaateholla. Agnevall totesi, että uusien moottoreiden markkinan ollessa vaisu tehtaat käyvät nyt ”suhteellisen alhaisella kuormalla” ja etenkin Triestessa on tehty säästötoimia. Tehtaiden kustannustasoa tarkkaillaan koko ajan. Markkinan luonnollisesti odotetaan piristyvän, mutta ajankohdan ennakointi on vaikeaa.
- Pidemmän tähtäimen ajurit ovat molemmissa liiketoiminnoissa positiiviset. Wärtsilän mukaan laivanrakennuksen siirtymistä vähäpäästöisiin tai täysin päästöttömiin voimanlähteisiin ajaa sekä kiristyvä regulaatio että ”asiakkaiden asiakkaiden” vaatimukset. Esimerkiksi Maerskin toimitusjohtaja oli painottanut Agnevallille, miten heidän asiakkaansa vaativat ”vihreitä kuljetuksia”. Laivanvarustajien asenne on Agnevallin mukaan muuttunut merkittävästi viimeisten 18-20 kuukauden aikana, mutta Wärtsilä kuitenkin odottaa näkyvämpää laivojen voimanlähteiden modernisointiaaltoa vasta vuodesta 2023 eteenpäin.
- Sähkön varastointimarkkina on kuuma ja kasvu kiihtyy. Markkinat ovat erityisen aktiivisia Yhdysvalloissa ja myös mm. Iso-Britanniassa ja Australiassa. Wärtsilä pitää kilpailuetunaan vankkaa osaamista varastointijärjestelmien integroinnissa olemassa oleviin voimalaitoksiin. Wärtsilä oli myös pannut tyytyväisenä merkille, että BloombergNEF oli listannut Teslan, Fluencen ja Wärtsilän maailman johtaviksi sähkön varastointijärjestelmien toimittajiksi. Wärtsilä ei kuitenkaan vieläkään indikoinut mitään sähkön varastointijärjestelmien kannattavuudesta (jota olemme itse epäilleet alhaiseksi), vaan sanoi ainoastaan, että kyseessä on ”kasvuliiketoiminta, jolla on kasvuliiketoiminnan kannattavuus”.
- Palvelumarkkina on hyvässä vireessä sekä Marine-liiketoiminnoissa että Energyssä. Marinessa Wärtsilä pyrkii kasvuun etenkin asiakkaille toimintavarmuutta ja huolettomuutta takaavilla PBL/GAP (performance-based logistics / guaranteed asset performance) -sopimuksilla, jollainen sillä on mm. Carnivalin kanssa. Wärtsilä ei ole kuitenkaan julkistanut tällaisten sopimusten määrää. Energyssä Wärtsilä myönsi, että varastointijärjestelmissä perinteinen kulutus- ja varaosaliiketoiminta on vähäistä. Yhtiö odottaa palvelumyynnin kasvua järjestelmissä, joilla optimoidaan moottorivoimala / tuulivoimala / varastointi -yhdistelmän toimintaa, mutta ei tältäkään osin indikoinut markkinapotentiaalin kokoa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Wärtsilä
Wärtsilä on vuonna 1834 perustettu suomalainen konepaja, joka keskittyy toimittamaan laivojen moottoreita sekä niihin tarvittavaa koneistoa että laitteistoa. Lisäksi Wärtsilä valmistaa öljy, kaasu ja monipolttoainemoottoreihin perustuvia voimalaitoksia sekä näihin liittyviä palveluita. Yhtiö työllistää noin 18000 henkeä ympäri maailman ja erityisesti päämarkkinoillaan Euroopassa, Amerikassa ja Aasiassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut20.07.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 4 604,0 | 4 654,9 | 5 318,1 |
kasvu-% | −10,95 % | 1,11 % | 14,25 % |
EBIT (oik.) | 275,0 | 359,1 | 456,1 |
EBIT-% (oik.) | 5,97 % | 7,72 % | 8,58 % |
EPS (oik.) | 0,27 | 0,43 | 0,55 |
Osinko | 0,20 | 0,30 | 0,40 |
Osinko % | 2,45 % | 1,74 % | 2,32 % |
P/E (oik.) | 29,67 | 40,11 | 31,54 |
EV/EBITDA | 12,82 | 20,48 | 17,59 |