Wärtsilä: Vene ei keiku
Wärtsilä järjesti eilen tavanomaisen toimitusjohtajan strategiakatsauspuhelun. Merkittäviä uutisia ei kuultu, mutta joitakin mielenkiintoisia täydentäviä tietoja ja näkemyksiä.
Regulaatio ajaa varustamot päivittämään aluksensa
Wärtsilä Marinessa keskityttiin päästöjä koskevien määräysten kehitykseen ja moottoreiden kysyntäajureihin. Wärtsilän mukaan sekä regulaatioympäristö että markkinanäkymä ovat hyvin suotuisia. Yhtiö viittasi seuraaviin ajureihin: 1) IMO (kansainvälinen merenkulkujärjestö) tullee ottamaan käyttöön merenkulun päästöveron vuonna 2025; 2) 80 % maailman rahtialuskannasta ei ole CII-säädösten (carbon intensity indicator) mukaista vuonna 2028 ilman päästövähennystoimia ja 3) IMO:n ja EU:n regulaation perusteella vähärikkisen polttoöljyn kustannus tulee päästökustannusten jälkeen olemaan samalla tasolla kuin vaihtoehtoisten polttoaineiden (metanoli ja ammoniakki) kustannus, mikä tekee viime mainituista hyvin kilpailukykyisiä. Mainitut seikat ovat varustamoille vahva ajuri olemassa olevan vanhemman aluskannan modernisoimiseksi päästöttömiksi tai vähäpäästöisiksi.
Wärtsilän mukaan kukaan ei vielä osaa nimetä voittavaa polttoainetta ja sen vuoksi monipolttoainemoottorit ovat hyvin keskeisessä asemassa. Wärtsilältä vuonna 2023 tilatuista laivamoottoreista 60 %:ssa oli monipolttoainevalmius. Metanolin ja ammoniakin varastointiin ja jakeluun satamissa tarvittavan infran rakentaminen on kuitenkin vielä alkutekijöissään ja Wärtsilä puhuu 10 vuoden siirtymäajasta. Ylimenokaudella hiilidioksidin talteenottoteknologia (10 mrd euron markkina) ja monipolttoainemoottoreiden jälkiasennusmarkkina (20 mrd euroa) tulevat olemaan tärkeitä Wärtsilälle. Wärtsilä uskoo, että jälkiasennusmarkkinan kasvu tulee kiihtymään kuljettaessa kohti IMO:n rajapyykkinä olevaa vuotta 2030.
Säätövoimalla on kysyntää
Wärtsilä Energystä puhuttiin melko vähän. Yhdysvaltain aurinko- ja tuulivoimaloiden markkinoita kuvattiin aktiivisiksi, vaikka luvittaminen ottaa aikaa. Myös Kiina on panostamassa vahvasti tuuleen. Wärtsilä Energyn voimalatilauksista 50 % oli viimeisen 12 kuukauden aikana säätövoimaa lopun oltua perusvoimaa. Oikean säätövoimavalinnan liiketaloudellinen perustelu uusiutuvan energian tuottaja-/jakeluyhtiöille on Wärtsilän agendalla aivan keskiössä.
Varastoinnin kohtalon pohdinta jatkuu ja jatkuu
Energian varastointiliiketoiminnan tulevaisuuden pohtiminen jatkuu Wärtsilä Energyssä edelleen, mutta prosessia kuvataan ”aktiiviseksi”. Kysyttäessä Wärtsilän markkina-asemasta varastoinnissa yhtiö korosti, että ”ei ole olemassa yhtä varastointimarkkinaa”, vaan useita segmenttejä joista Wärtsilä keskittyy joihinkin. Wärtsilä ei ole mukana tarjouskilpailuissa, joissa asiakkaan valinnan ratkaisee alhaisin kustannus / MWh. Sen sijaan Wärtsilä lähestyy asiakkaita, joille varaston lämmönsäätely/paloturvallisuus, projektiosaaminen ja eri voimantuotantomuotojen tuntemus sekä integrointi- ja ohjelmisto-osaaminen ovat keskeisiä. Nämä asiakkaat sijaitsevat enimmäkseen Iso-Britanniassa, Yhdysvalloissa ja Australiassa.
Palveluissa markkinatilanne on suotuisa
Wärtsilän palveluliiketoiminta on vahvassa vedossa kapasiteetin käyttöasteiden ollessa korkeita. Näin on etenkin Marine-segmentissä, jossa aktiivisuus on hyvää risteilijöissä ja lautoissa, offshoressa sekä erikoisaluksissa. Wärtsilä kertoi myös kohoavansa strategiansa mukaisesti ”arvotikapuilla” yhä korkeamman lisäarvon palveluihin. Samalla palvelusopimusten uusiutuvuus on korkeaa 90 %:n luokkaa. Asennetusta nelitahtimoottoreiden laitekannasta 30 % on palvelusopimusten piirissä.
Portfolioliiketoiminnassa divestoidaan vasta kuntokuurin jälkeen
Wärtsilä korosti, että kaikki Portfolioliiketoiminnassa olevat toiminnot (10 % konsernin liikevaihdosta) ovat myynnissä. Joissakin liiketoiminnoissa kannattavuus ei ole riittävällä tasolla ja sen kääntämiseen annetaan tyypillisesti kaksi vuotta. Wärtsilä pyrkii löytämään ostajat siten, että myytävien toimintojen asiakkaat eivät vähimmässäkään määrin häiriinny omistajanvaihdoksesta.
Marginaaliparannus usean tekijän varassa
Wärtsilän matka kohti tavoiteltua 12 %:n EBIT-marginaalia nojaa seuraaviin tekijöihin: 1) Marinen uuslaitemyynnin marginaalit ovat vaihtoehtoisia polttoaineita käyttävissä ja monipolttoainemoottoreissa perinteisiä moottoreita parempia; 2) Energyn voimalatoiminnassa myyntimix paranee edelleen kun projektitoimittajasta (EPC) on siirrytty lähes puhtaasti laitetoimittajaksi; 3) varastoinnin marginaalien uskotaan paranevan virheettömien toimitusten sekä toiminnan skaalautuvuuden avulla ja 4) korkean lisäarvon palvelujen osuus koko palvelumyynnistä kasvaa. Wärtsilä myös korosti, että jo Q1’24:llä sekä Marinen että Energyn oikaistut EBIT-marginaalit olivat 11 %:n luokkaa ja painolastia tuli vain Portfolioliiketoiminnasta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Wärtsilä
Wärtsilä on vuonna 1834 perustettu suomalainen konepaja, joka keskittyy toimittamaan laivojen moottoreita sekä niihin tarvittavaa koneistoa että laitteistoa. Lisäksi Wärtsilä valmistaa öljy, kaasu ja monipolttoainemoottoreihin perustuvia voimalaitoksia sekä näihin liittyviä palveluita. Yhtiö työllistää noin 18000 henkeä ympäri maailman ja erityisesti päämarkkinoillaan Euroopassa, Amerikassa ja Aasiassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut28.04.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 5 784,0 | 7 090,6 | 7 391,1 |
kasvu-% | −1,01 % | 22,59 % | 4,24 % |
EBIT (oik.) | 546,0 | 690,7 | 779,3 |
EBIT-% (oik.) | 9,44 % | 9,74 % | 10,54 % |
EPS (oik.) | 0,65 | 0,79 | 0,92 |
Osinko | 0,32 | 0,40 | 0,50 |
Osinko % | 2,44 % | 2,02 % | 2,52 % |
P/E (oik.) | 20,33 | 25,07 | 21,63 |
EV/EBITDA | 12,07 | 14,12 | 12,29 |