Zeeland Family H2 keskiviikkona - ohjeistuksen pitäisi ennakoida vahvaa tuloskasvua

Markkinointiviestintäyhtiö Zeeland Family julkaisee H2’16-raportin keskiviikkona. Tuloksen osalta raporttiin liittyy varsin vähän yllätysmahdollisuuksia helmikuussa annettujen ennakkotietojen ansiosta, joten fokus raportissa on näkymissä ja ohjeistuksessa.
Zeeland Family antoi helmikuussa positiivisia ennakkotietoja vuoden 2016 tuloksesta. Yhtiön mukaan loppusyksy sujui hyvin ja liikevoitto nousi ohjeistusta korkeammaksi. Ennakkotietojen mukaan yhtiön vuoden 2016 liikevaihto oli 14,0 MEUR (2015: 13,3 MEUR), myyntikate 10,67 MEUR (2015 8,75 MEUR) ja liikevoitto 0,24 MEUR (2015: 0,26 MEUR). Vuoden 2016 ennakkotiedon liikevoitossa ei ole mukana Zeeland Familyn mahdollista osuutta osakkuusyhtiön tuloksesta. Yhtiön osuus osakkuusyhtiön tuloksesta on arviolta 0,0-0,05 MEUR (Inderes enn. 0,05 MEUR). Ennustamme, että yhtiön tulos ennen veroja on vuodelta 2016 0,23 MEUR (2015: 0,13 MEUR) ja raportoitu osakekohtainen tulos 0,13 euroa (2015: 0,20 euroa). Raportoitua tulosta painoi H1’16:lla tehdyt organisaatiomuutoksista aiheutuneet kertakulut ja näistä oikaistuna osakekohtainen tulos oli vuonna 2016 ennusteemme mukaan 0,28 euroa (2015: 0,20 euroa). Odotamme yhtiön hallituksen ehdottavan 0,07 euron osinkoa osakkeelta.
Raportissa päähuomion kohteena on ohjeistus ja näkymät, joiden odotamme olevan selvästi positiiviset. Odotamme Zeeland Familylle vahvaa liikevaihdon, myyntikatteen ja liikevoiton kasvua kuluvana vuonna. Ennusteemme vuoden 2017 liikevaihdolle on 17,1 MEUR, myyntikatteelle 13,4 MEUR ja liikevoitolle 0,61 MEUR.
Vahvaa kasvua ajaa ennusteessamme erityisesti markkinoinnin ulkoistuspalveluiden voimakas kasvu, joka syntyy pääasiassa 1.1.2017 alkaneesta, vuositasolla noin 2 MEUR:n arvoisesta SOK:n kanssa solmitusta markkinoinnin tuotannon ulkoistussopimuksesta. Lisäksi yhtiön kasvua tukee loppuvuonna 2016 pitkästä aikaa kasvuun kääntyneet Suomen markkinointiviestintäinvestoinnit ja Zeelandin yrityskauppojen sekä rakennejärjestelyjen myötä parantunut myynninrakenne. Näemme myös kannattavuudessa myyntimixin parantumisen, toiminnan tehostumisen ja vahvan kasvun myötä nousuvaraa.
Näkymien osalta kiinnostavaa tulee olemaan myös mahdolliset lisäkommentit ulkoistuspalveluiden kasvuun liittyen. Markkinoinnin ulkoistupalvelut ovat Zeeland Familylle tärkeä kasvualue, sillä ne tarjoavat jatkuvuutta ja näkyvyyttä yhtiön liiketoimintaan ja edustavat luonteeltaan hyvin skaalautuvia palveluita. Arviomme mukaan jatkuvien palvelujen osuus Zeeland Familyn myyntikatteesta oli vuonna 2016 noin 15-20 % ja niihin kuuluvat ulkoistuspalvelut, PR-liiketoiminnan palvelusopimukset ja inboundmarkkinoinnin palvelut sekä digitaalisen markkinoinnin palvelut. Kuluvana vuonna jatkuvien palveluiden osuus tulee kasvamaan arviomme mukaan yli 30 %:iin myyntikatteesta, pääasiassa SOK:n kanssa solmitun markkinoinnin tuotannon ulkoistussopimuksen myötä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille