Konecranes Q2 keskiviikkona: Lisää kierroksia
Konecranes julkistaa Q2-raporttinsa keskiviikkona 26.7. klo 8:30. Yhtiön markkinatilannetta on leimannut tietty tasaisuus, vaikka negatiivisia riskejä onkin kasautunut. Yhtiöltä nähty vahva kannattavuus Q1:llä sekä liikevaihdon odotettu nopea kasvu Q2:lla ovat kuitenkin antaneet hyvät eväät positiiviselle tuloskehitykselle. Odotamme Konecranesin toistavan 2023-ohjeistuksensa. Osakkeen arvostus indikoi edelleen reilua nousuvaraa.
Kasvu- ja kannattavuusajurit vielä oikeassa asennossa Q2:lla
Ennusteemme konsernin Q2-tilauskertymäksi on 1166 MEUR (+8 % v/v), joka ylittää konsensuksen (1121 MEUR; +4 % v/v). Tilauskertymä sai tukea reilun 130 MEUR:n arvoisesta automaattisten pinoamisnostureiden (ASC) tilauksesta tutulta asiakkaalta Yhdysvalloista. Konecranesin erikseen julkistamat tilaukset kasvoivat arviomme mukaan noin +25 % v/v (160-170 MEUR vs. 130 MEUR). Odotamme pohjatilauksiin +5 %:n v/v kasvua, pääasiassa hinnankorotusten vetämänä.
Ennusteemme konsernin Q2-liikevaihdon kasvuksi (+23 % v/v) on samaa tasoa konsensuksen kanssa. Kasvua on vauhdittanut Q1:n lopun tilauskanta, joka oli 32 % vuotta aiempaa suurempi. Odotamme Kunnossapitoon reilun +10 %:n, Teollisuuslaitteisiin +28 %:n ja Satamaratkaisuihin +39 %:n v/v liikevaihdon kasvua. Konecranes on kyennyt edelleen parantamaan toimituskykyään ja kuten tilauskertymässä, myös liikevaihdon kasvussa tehdyt hinnankorotukset ovat keskeisessä asemassa. Q1:llä hinnankorotusten vaikutus liikevaihdon kasvuun oli noin +10 % v/v ja arvioimme vaikutuksen edelleen olleen +5…+10 %:n v/v luokkaa Q2:lla.
Odotuksemme Q2:n oikaistuksi EBIT-marginaaliksi (10,3 %) on konsensusta (9,7 %) korkeampi. Tämä johtuu ennen kaikkea Teollisuuslaitteisiin ennustamastamme konsensusta paremmasta kannattavuudesta. Teollisuuslaitteiden EBITA-marginaali oli hyvä (6,8 %) jo Q1’23:lla, jolloin kannattavuutta tukivat operatiivinen vipu, hinnoittelu ja optimointiohjelman vaikutukset. Uskomme näiden tekijöiden tukeneen edelleen Teollisuuslaitteiden Q2-kannattavuutta. Samalla myös logistiikkakustannukset ovat alentuneet merkittävästi, mikä tukee kaikkia liiketoimintoja. Painetta kannattavuuteen tulee kuitenkin edelleen noin +5 %:n v/v palkkainflaatiosta.
Kysyntänäkymissä on kuitenkin negatiivisia riskejä
Konecranesin H2’23:n kysyntäajureiden näkymä on melko lattea. Kunnossapidon ja Teollisuuslaitteiden indikaattoreista teollisuuden kapasiteetin käyttöaste oli EU:ssa ja Yhdysvalloissa Q2’23:lla laskussa vuoden takaiseen nähden, mutta samalla tasolla kuin Q1’23:lla. Teollisuuden ostopäällikköindikaattori (MPMI) jatkoi laskuaan Euroopassa Q2’23:lla (keskimäärin 44,7) ja pysytteli alle kriittisen 50:n rajan myös Yhdysvalloissa (48,3). Satamaratkaisuihin pätee sama mitä aiemmin totesimme Cargotecin Kalmarista: Vaikka Drewry vielä Q1’23:n ennusteessaan odottikin globaalin konttiliikenteen +0,4 %:n v/v volyymikasvua kuluvana vuonna, on konttivarustamojen vaikea sulattaa alhaisia rahtihintoja (WCID-indeksi oli Q2’23:lla keskimäärin -78 %:n laskussa v/v ja -13 %:n laskussa kv/kv) kun samaan aikaan vesille tulee koko ajan huomattavia määriä uusia konttilaivoja. Alueelliset vaihtelut konttiliikenteen kehityksessä ovat kuitenkin merkittäviä.
Konecranes on ohjeistanut vuodelle 2023 liikevaihdon kasvua ja vertailukelpoisen EBITA-kateprosentin nousua vuoden 2022 9,5 %:sta. Ohjeistuksen alarajalle on vahvan tilauskannan turvin melko helppo päästä, sillä se mahdollistaa Q2-Q4’23:lla jopa -8 % v/v liikevaihdon laskun sekä ”vain” 9,0 %:n EBITA-marginaalin (Q2-Q4’22 tot. 10,2 %). Paineita kannattavuuteen tulee lähinnä palkkainflaatiosta, mutta kiinteitä kustannuksia vahditaan edelleen tiukasti. Ennusteemme tilauskertymän muutokseksi vuonna 2023 on +7 % v/v (konsensus ±0 % v/v), liikevaihdon kasvuksi +19 % v/v (konsensus: +18 % v/v) ja oikaistuksi EBITA-marginaaliksi 10,6 % (konsensus: 10,9 %). Tilauskertymäennusteessa suurin ero Inderesin ja konsensuksen välillä löytyy Satamaratkaisuista, joissa konsensus ei mielestämme täysin huomioi edellä mainittua suurtilausta. Uskomme Konecranesin uusivan väljän 2023-ohjeistuksensa.
Kuulisimme mielellämme johdolta tarkempien kysyntänäkymien lisäksi kommentteja kilpailutilanteesta, omasta hinnoittelusta ja kustannusinflaatiosta sekä päivitetyn strategian mukaisten kasvu- ja kannattavuustoimenpiteiden etenemisestä.
Osakkeessa yhä reippaasti nousuvaraa
Konecranesin osakkeen kokonaistuotto-odotus ylittää selvästi tuottovaatimuksen, mikä tekee riskikorjatusta tuotosta houkuttelevan. Vuosien 2023-2024 P/E- ja EV/EBITDA-kertoimet ovat -15…-36 % alle verrokkien mediaanin. Nousuvara DCF-arvoon on +43 %.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
