Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
    • Transkriptit
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Nora AI
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Marimekko lanseeraa yhteistyömalliston adidaksen kanssa

Marimekko

Marimekko tiedotti perjantaiaamuna lanseeraavansa yhteistyömalliston adidaksen kanssa. Uudessa adidas x Marimekko -kokoelmassa yhdistyvät Marimekon kuviot ja tyyli sekä adidaksen urheiluvaateosaaminen. Kyseessä on Marimekolle ensimmäinen urheiluvaatteisiin keskittyvä brändiyhteistyö ja kokoelma on saatavilla globaalisti rajoitetun ajan. Mielestämme urheiluvaatteet ovat kiinnostava uusi aluevaltaus, koska Marimekko ei ole aikaisemmin ollut kyseisessä kentässä. Lisäksi adidaksen kaltainen kansainvälisesti arvostettu yhteistyökumppani herättää huomiota mallistoa kohtaan ja lisää sen uskottavuutta.

Yhteistyömallisto tulee saataville vaiheittain 1.6.2021 alkaen adidaksen ja Marimekon verkkokaupoissa sekä valikoiduissa adidaksen ja sen jälleenmyyjien liikkeissä ja Marimekko-myymälöissä ympäri maailman. Suomessa malliston myynti alkaa 1.7.2021.

Tiedotteessa kerrottiin, että yhteistyöhön liittyviä lisenssituottoja on tuloutettu Marimekon EMEA:n alueen liikevaihtoon Q1:llä. Marimekko kirjasi Q1:llä 1 MEUR:n (Q1’20: 0,1 MEUR) lisenssituotot EMEA:n alueelta, muttei vielä tuolloin voinut kertoa niihin liittyvästä uudesta sopimuksesta. Nyt selvisi, että ainakin osa tästä merkittävästä EMA:n alueen lisenssituottojen kasvusta liittyi tähän adidas-yhteistyöhön. Lisensointi on Marimekolle todella hyväkatteista liiketoimintaa ja tukee yhtiön kannattavuutta. Marimekko ei kerro tarkemmin yhteistyösopimuksen yksityiskohtia. Käsityksemme mukaan toimialalla on yleistä, että lisenssiyhteistyössä on etupainotteinen kertaluonteinen lisenssimaksu, jonka jälkeen Marimekko voi vielä saada tuotteiden myynnistä rojaltituloa.

Pidämme tiedotetta positiivisena Marimekon kannalta, mutta se ei aiheuta tarvetta muutoksiin ennusteissamme.

Marimekko nosti ohjeistustaan toukokuussa ja arvioi vuoden 2021 liikevaihdon kasvavan edellisvuodesta (2020: 123,6 MEUR). Yhtiö odottaa vertailukelpoisen liikevoittomarginaalin olevan suunnilleen edellisvuoden tasolla tai korkeampi (2020: 16,3 %).

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut21.05.2021

202021e22e
Liikevaihto123,6142,9155,5
kasvu-%−1,5 %15,7 %8,8 %
EBIT (oik.)20,223,623,0
EBIT-% (oik.)16,3 %16,5 %14,8 %
EPS (oik.)0,360,450,44
Osinko0,200,320,32
Osinko %2,2 %2,5 %2,5 %
P/E (oik.)25,328,128,9
EV/EBITDA11,514,113,8

Foorumin keskustelut

Tiina Alahuhta-Kasko oli kertomassa Marimekosta sijoituskohteena Sijoittaja 2025 -tapahtumassa. Inderes Marimekko sijoituskohteena | Sijoittaja...
28.11.2025 klo 14.31
- Sijoittaja-alokas
1
Kauppalehdestä bongattua: Ihan positiivista kehitystä Aasian suunnalta LVMH liittyen, eli markkina paranemaan päin: Vaikka yhtiöt nyt ei sin...
11.11.2025 klo 9.08
- MTES
2
Asiallisen kriittinen kirjoitus. Tartun tuohon brändimyyntiin, jos se ei kaikille aukea. Sehän tarkoittaa kaikkien Marimekko-tuotteiden vähitt...
10.11.2025 klo 7.24
- Rauli_Juva
15
Almanakka on kirjoittanut ajatuksiaan Marimekosta heti Q3:n jäljiltä. Brändimyyntiä en vielä kommentoinut tai raportista huomannut. Esityksess...
10.11.2025 klo 6.11
- Sijoittaja-alokas
4
Minustakin on ihan perusteltua kyseenalaistaa pidemmän aikavälin kasvutavoitteet tuon 15 % osalta. Vuosien 2018–2025 liikevaihdon CAGR on ollut...
7.11.2025 klo 12.02
- MTES
13
Tottakai yhtiöllä on koko ajan paljonkin toimia, millä kasvua pyritään kiihdyttämään, mutta ei ainakaan mulle ole missään vaiheessa konkreettisesti...
3.11.2025 klo 10.35
- Rauli_Juva
19
Marimekon kasvutavoite on kova suhteessa yhtiön viimeaikaseen kasvuvauhtiin. Onko jotain konkreettisempaa toimenpidekokonaisuutta tiedossa, ...
3.11.2025 klo 6.47
- xlat
7
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.