Marimekko Q2-aamutulos: Kansainvälinen kasvu ja lisenssitulot vetivät tuloksen yli odotusten
Marimekon aamulla julkaistu Q2-raportti näytti odotetusti taas parannusta vertailukauteen nähden heikomman Q1:n jälkeen. Liikevaihdon kasvu sekä marginaali olivat jonkin verran odotuksiamme parempia, mikä tuki noin 1 MEUR:n tai 15 %:n parannusta vertailukauteen ja odotuksiimme nähden. Koko vuoden ohjeistuksen Marimekko piti odotetusti ennallaan, joskin arvio uusien myymälöiden määrästä nousi ja lisenssitulojen odotetaan nyt kasvavan (aiemmin laskevan). Näemme raportin lievästi positiivisena ennusteille ja osakkeelle.
Liikevaihto kasvoi odotuksia enemmän Aasian ja Pohjois-Amerikan vetämänä
Marimekon Q2-liikevaihto kasvoi 6 % vertailukaudesta. Suomessa myynti odotetusti laski (3 %), kun taas Pohjois-Amerikka ja Aasia-Tyynenmeren alue kasvoivat molemmat 28 %, joka oli odotuksiamme kovempaa. Odotuksiimme nähden yllätys johtuu lähinnä Aasiaan kirjautuneesta vajaan miljoonan euron lisenssitulosta sekä Pohjois-Amerikan tukkumyynnin kaksinkertaistumisesta vertailukauteen nähden. Kumpikaan näistä tekijöistä on tuskin ainakaan kokonaan pysyvä. Aasian tukkumyynnin noin 20 %:n kasvu sen sijaan saa tukea yhtiön laajentumisesta mm. uusiin maihin sekä myymälöihin, ja kasvu lienee kestävällä pohjalla.
Liikevoittomarginaali parani vertailukaudesta ja ylitti ennusteet vahvan lisenssitulon ansiosta
Marimekko raportoi 6,8 MEUR:n oikaistun liiketuloksen, joka oli selvästi vertailukautta (5,7 MEUR) ja odotustamme (5,9 MEUR) parempi. Uskomme yllätyksen johtuvan pääasiassa kvartaalille kirjautuneesta merkittävästä lisenssituotosta (1,4 MEUR vs. vertailukauden 0,2 MEUR), joka on yhtiölle lähes puhdasta tuottoa. Vahva lisenssitulo ilmeisesti on yllättänyt yhtiönkin, sillä se odottaa nyt koko vuoden lisenssitulojen kasvavan viime vuoden ennätystasosta, kun aiemmin se odotti laskua. Myös kulujen kasvu oli mielestämme yhtiön kasvupanostukset huomioiden hyvin hallinnassa suhteessa liikevaihtoon.
Tulosohjeistukseen ei muutoksia, mutta oletuksissa positiivinen suunta
Marimekko toisti ohjeistuksensa koko vuoden liikevaihdon kasvusta (2022: 166,5 MEUR) ja 16-19 % vertailukelpoisesta liikevoittoprosentista (2022: 18,2 %). Yhtiö kuitenkin nosti arvionsa uusien myymälöiden määrästä 15-20 tasolle, kun se aiemmin oli 10-15. Tämän pitäisi tukea etenkin Aasian kasvua, johon uudet myymälät pääosin sijoittuvat. Nosto oli jossain määrin odotettua yhtiön ilmoitettua kolmen uuden maan avaamisesta Aasiassa kesän aikana. H1:n aikana kasvu oli 2 %. H2:lla kasvua odotetaan tukevan myös Suomen tukkumyynnin kampanjatoimitukset, joiden odotetaan kasvavan merkittävästi viime vuodesta (jolloin ne vastaavasti laskivat merkittävästi 2021 verrattuna).
Oikaistu liikevoittomarginaali oli H1:n aikana 14 % tai noin 2,5 %-yksikköä viime vuoden alle. Odotamme kuitenkin liikevaihdon kasvun olevan H2:lla vahvempaa ja tukevan myös suhteellisen kannattavuuden kehittymistä. Tähän vaikuttaa positiivisesti myös aiempaa arviota korkeammat lisenssitulot, joiden myötä ennusteisiimme kohdistuu lievää nousupainetta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut17.05.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 166,5 | 173,7 | 190,6 |
kasvu-% | 9,40 % | 4,28 % | 9,77 % |
EBIT (oik.) | 30,4 | 30,0 | 35,1 |
EBIT-% (oik.) | 18,25 % | 17,26 % | 18,39 % |
EPS (oik.) | 0,56 | 0,56 | 0,67 |
Osinko | 0,34 | 0,40 | 0,50 |
Osinko % | 3,88 % | 2,93 % | 3,67 % |
P/E (oik.) | 15,51 | 24,20 | 20,48 |
EV/EBITDA | 8,95 | 13,73 | 11,73 |