Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Nora AI
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Nurminen Logistics päivitti strategiaansa ja taloudellisia tavoitteitaan

– Aapeli PursimoAnalyytikko
Nurminen Logistics

Nurminen Logistics julkaisi tiistaina päivitetyn strategian sekä pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteensa vuosille 2023–2025. Konsernitason strategiassa nähtiin päivityksen yhteydessä ainoastaan pientä viilausta ja strategian keskiössä on jatkaa kansainvälisen palveluverkoston kasvattamista Euroopassa ja Aasiassa. Puolestaan taloudellisia tavoitteita yhtiö oli päivittänyt vastaamaan paremmin nykyistä liiketoimintarakennetta. Strategiakauden aikana yhtiö hakee kasvua orgaanisesti, minkä lisäksi sen työkalupakkiin kuuluvat myös yritysostot.

Strategian keskiössä kansainvälisen palveluverkoston kasvattaminen

Kokonaisuutena Nurmisen konsernitason strategiassa nähtiin päivityksen yhteydessä ainoastaan pieniä muutoksia ja strategian tärkeimpänä tavoitteena onkin jatkaa kansainvälisen palveluverkoston kasvattamista Euroopassa ja Aasiassa. Samalla yhtiö jatkaa panostamista asiakaskokemuksen, vastuullisuuden ja digitaalisten palveluiden kehittämiseen. Tavoitteena yhtiöllä on tukea sen asiakkaiden vastuullisuustavoitteita ja kilpailukykyä tarjoamalla rautatieoperoinnin ratkaisuja logistiikan CO2-päästöjen alentamiseen. Edellisestä strategiapäivityksestä poiketen yhtiö ei julkaissut liiketoimintokohtaisia tavoitteita erikseen.

Nurmisen mukaan strategian ytimessä ovat etenkin ympäristöystävälliset rautatiepalvelut Pohjoismaiden, Euroopan ja Aasian markkinoilla, joiden kysyntää tukee kasvava ympäristötietoisuus ja kiristyvät päästöraportoinnin vaatimukset. Lisäksi yhtiön mukaan sen taloudellinen asema mahdollistaa strategiakauden aikana myös yritysostot.

Kokonaisuutena strategiapäivitys olikin varsin yllätyksetön, sillä Nurminen on jo pidempään fokusoitunut liiketoiminnassaan rautatiepalveluiden ympärille, mihin myös sen merkittävimmät kasvuaihiot keskittyvät (mm. Euroopan ja Aasian sekä Pohjoismaiden välinen konttijunaliikenne, North Rail). Yhtiö vihjaili myös H1-tuloksen yhteydessä, että sen nykyinen kannattavuus ja kasvanut markkinatuntemus mahdollistavat sille liiketoiminnan laajentamisen Pohjoismaissa myös yrityskauppojen avulla. Tässä kohtaa mahdollisten tulevien yrityskauppojen profiileja on kuitenkin vaikea määrittää, sillä arviomme mukaan yhtiö tutkii potentiaalisia kohteita varsin laaja-alaisesti (vrt. North Rail). Arviomme mukaan nämä tulisivat kuitenkin keskittymään kansainvälisen liiketoiminnan kasvun tukemiseen. Lisäksi lyhyellä aikavälillä Nurmisella on vielä sulateltavaa North Rail -hankinnan osalta (H1’23 korollinen nettovelka ml. IFRS 16: 47,7 MEUR, nettovelkaantumisaste ml. IFRS 16: 163 %), mutta sen nykyinen tuloskunto (ml. kassavirta) kuitenkin sulattaa velkaa varsin tehokkaasti. Arviomme mukaan nykyinen velkaantuneisuus rajoittaa kuitenkin ainakin isompia kauppoja pitkälle ensi vuoden puolelle.

Päivitetyt taloudelliset tavoitteet

Nurminen julkaisi samalla päivitetyt pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteensa vuosille 2023–2025. Tavoitteiden osalta nähtiin hieman enemmän tarkennuksia, minkä taustalla arvioimme olevan muuttuneen liiketoimintarakenteen ja etenkin North Railin mukaantulon (ml. arviomme mukaan liiketoiminnan nykyinen erittäin korkea kannattavuus). Edellisiin tavoitteisiin nähden yhtiö ei myöskään antanut erikseen kasvutavoitetta strategiakaudelle, minkä arvioimme johtuvan siitä, että se pyrkii kasvamaan myös voimakkaasti yrityskauppojen kautta. Nurmisen päivitetyt tavoitteet ovat (suluissa aikaisemmat tavoitteet):

  • Kannattavuus: Liikevoitto (EBIT) % yli 13 % (yli 9 %)
  • Tase- ja rahoitusrakenne: Omavaraisuusaste yli 40 % (yli 33 %), nettovelkaantumisaste alle 80 % (alle 100 %), nettovelat / käyttökate alle 2,0x (alle 2,5x)
  • Osinkopolitiikka: Kasvava euromääräinen osinko (kasvava osingonjako, joka 33–50 % tuloksesta)

Tavoitteissa on yhtiön mukaan otettu huomioon omistaja-arvon kestävä kasvu. Lisäksi niissä on huomioitu Suomen sisäiset ja kansainväliset kasvunäkymät sekä valmiudet yritysostoihin Suomessa ja ulkomailla. Isot yrityskaupat tai investoinnit saattavatkin sen mukaan hetkellisesti heikentää tase- ja rahoitusrakenteeseen liittyviä tunnuslukuja.

Nurmisen nykyiseen tuloskuntoon peilattuna kannattavuustavoitetta ei voi pitää erityisen haastavana ja alkuvuonna yhtiö ylittikin selvästi päivitetyn tavoitteen (H1’23 oik. EBIT-%: 16,3 %). On kuitenkin hyvä huomioida, että alkuvuonna yhtiön liikevaihtotaso (H1’23: 56,7 MEUR) oli suhteellisen maltillinen kuluvan vuoden ohjeistukseenkin peilattuna (132–148 MEUR), jonka myötä arvioimme liikevaihtorakenteen tukeneen yhtiön kannattavuutta vuoden alkupuoliskolla (ts. North Railin osuus suurempi). Odotamme North Railin kasvun jatkuvan myös loppuvuonna, mutta arvioimme sen suhteellisen osuuden liikevaihdosta kuitenkin laskevan, minkä arvioimme hieman dilutoivan marginaaleja H2:n aikana. Arvioimmekin päivitetyn tavoitteen ottavan huomioon sen, että yhtiön muut liiketoiminnot ovat katerakenteeltaan hyvin erilaisia North Railiin verrattuna ja niiden marginaalipotentiaali (etenkin myyntikate) on myös rajallisempi. Tätä kautta etenkin odottamamme kansainvälisen konttijunaliiketoiminnan suhteellinen kasvu liikevaihdosta tulee arviomme mukaan dilutoimaan marginaalipotentiaalia, vaikka kasvun toteutuminen nostaisikin absoluuttista tulosta. Pidämme tavoitetta kuitenkin realistisena ja nykyisillä ennusteillamme odotamme yhtiön yltävän kannattavuustavoitteeseen strategiakauden jokaisena vuotena. Lisäksi pidämme todennäköisenä, että mahdolliset tulevat yritysostot olisivat kannattavuusrakenteeltaan lähempänä muiden liiketoimintojen katerakenteita, mikä on otettu huomioon tavoiteasetannassa.

Vastaavasti tase- ja rahoitusrakenteen osalta tavoitteet ovat mielestämme yleisesti varsin järkevällä tasolla. Nykyisillä ennusteillamme odotamme yhtiön myös yltävän tavoitteisiin varsin nopeasti ja sen saavuttavan tavoitteen nettovelat/käyttökatteen osalta vuoden 2023 lopussa. Vastaavasti omavaraisuusaste- ja nettovelkaantumistavoitteiden odotamme toteutuvan jo selvällä marginaalilla vuonna 2024. Ennusteemme eivät kuitenkaan sisällä mahdollisten yritysostojen vaikutusta.

Puolestaan nykyinen sekä ennustamamme tuloskunto ja kassavirta sekä nykyliiketoiminnan vaatimat suhteellisen maltilliset investointitarpeet huomioiden yhtiöllä on mielestämme hyvät edellytykset kasvavaan voitonjakoon. Käsityksemme mukaan kasvavalla euromääräisellä osingolla viitataan yhtiön maksamien absoluuttisten osinkojen kokonaismäärään. Tämän taustalla arviomme olevan puolestaan olevan mahdolliset suuremmat yrityskaupat ja näiden myötä mahdollinen osakemäärän kasvu (sis. oman osakkeen käyttö maksuvälineenä / mahdollinen oman pääoman kerääminen), mutta tämän todennäköisyyttä on vaikea arvioida tässä kohtaa.

Strategiapäivityksellä tai taloudellisilla tavoitteilla ei ole välitöntä vaikutusta ennusteisiimme tai näkemykseemme yhtiöstä.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Nurminen Logistics on vuonna 1886 perustettu logistiikkapalveluyhtiö, jonka palveluihin kuuluvat nykyisin rautatiekuljetukset Aasian ja Suomen välillä sekä Baltian alueella. Lisäksi yhtiö tarjoaa erilaisia terminaali- ja huolintapalveluita.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut04.08.2023

202223e24e
Liikevaihto122,5132,7155,2
kasvu-%−13,3 %8,3 %16,9 %
EBIT (oik.)6,920,622,9
EBIT-% (oik.)5,6 %15,5 %14,8 %
EPS (oik.)0,030,120,17
Osinko0,000,030,05
Osinko %3,3 %5,4 %
P/E (oik.)19,27,95,4
EV/EBITDA14,15,44,3

Foorumin keskustelut

Varsin hyvä tahti junien määrässä säilyi ennallaan marraskuussa. 17 junaa eli 24,6 % enemmän junia kuin vuosi sitten marraskuussa. Lokakuu oli...
1.12.2025 klo 13.49
- Iikka Numminen
15
Tässä on Nurmisen talousjohtajan katsaus yhtiöön Sijoittaja 2025 -tapahtumassa. Inderes Nurminen Logistics sijoituskohteena | Sijoittaja 2025...
28.11.2025 klo 12.32
- Iikka Numminen
6
Lokakuu oli North Railin ennätys junien määrässä ainakin omien laskujeni mukaan. Tämän lisäksi pari päivää sitten kulki poikkeuksellinen juna...
1.11.2025 klo 17.11
- Iikka Numminen
13
Tässä tomitusjohtajan haastattelu Q3:n pohjilta: Inderes Nurminen Logistics Q3'25: Ohjeistusta laskettiin - Inderes Aika: 27.10.2025 klo 12....
27.10.2025 klo 10.51
- Iikka Numminen
8
OP:n analyytikko Joona Harjama kertoi ajatuksia Nurmisen Q3:n tiimoilta. Analyytikko Joona Harjama käy videolla yksityiskohtaisesti läpi Nurminen...
26.10.2025 klo 17.30
- Sijoittaja-alokas
5
Tässä on Aapelilta uusi yhtiöraportti Nurmisesta. Toistamme Nurminen Logisticsin lisää-suosituksemme, mutta laskemme tavoitehintamme 1,1 euroon...
24.10.2025 klo 6.42
- Sijoittaja-alokas
5
North Railin veturit tankataan VR:n varikoiden tankkauspaikoilla, joten tämä ei pahemmin taida vaikuttaa heidän toimintaan.
23.10.2025 klo 9.42
6
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.