PunaMusta Media: Kustannuspaine ei irrota otettaan
PunaMusta Media laski vuoden 2022 ohjeistustaan eilen. Yhtiö odottaa liiketuloksensa heikkenevän edellisvuoden tasosta, kun aikaisemmin sen odotettiin paranevan. Tätä heijastellen olemme leikanneet vuoden 2022 ennusteitamme, mutta laskimme myös vuoden 2023 tulosparannuksen odotuksia samassa yhteydessä. Ennustemuutoksia heijastellen laskemme tavoitehintamme 3,0 euroon (aik. 4,0 euroa) ja toistamme myy-suosituksemme. Näkemyksemme mukaan osakkeen arvostus on korkea ja riski/tuotto-suhdetta heikentää yhtiön korkea velkataso.
Vuoden 2022 liiketulos heikkenee edellisvuodesta
Päivitetyssä ohjeistuksessa yhtiö odottaa liikevaihdon kasvavan ja liiketuloksen heikkenevän vuoden 2021 tasoista. Vuonna 2021 yhtiö ylsi 106 MEUR:n liikevaihtoon, kun taas liiketappio oli -1,8 MEUR. Käytännössä yhtiön liikevaihdon ohjeistus säilyi siis ennallaan, kun taas liiketuloksen yhtiö odotti aikaisemmin paranevan vuoden 2021 tasosta. Yhtiön mukaan sen tulosnäkymää heikentää aiempaa ennustetta pienempi mediamyynnin kehitys, näkyvyyspalveluiden äkillinen kysynnän hiljeneminen ja kustannusten nousun vaikutuksesta johtuva selkeästi odotettua heikompi paino- ja näkyvyyspalveluiden myyntikatekertymä. Kommentit ovat linjassa viime viikolla Q4-tuloksensa raportoineen Panostajan omistaman ja painotoimialalla toimivan Granon kommenttien kanssa. Q4:n yhteydessä Grano kertoi sen kysynnän hidastuneen raportointijakson loppua kohden, eikä yhtiö ollut onnistunut hintojen korotuksista huolimatta täysin kompensoimaan kohonneiden kustannuksien vaikutuksia sen kannattavuuteen.
Kysynnän hidastuminen ja kustannusinflaatio lyö läpi tulokseen
Arviomme mukaan mediamainonnan ja näkyvyyspalveluiden vaisumman kehityksen taustalla vaikuttaa talouskehityksen hidastuminen ja asiakasprojektien lykkääntyminen etenkin näkyvyysliiketoiminnoissa. Lisäksi arvioimme painamisen kustannuksiin (mm. paperi, painovärit ja -levyt) edelleen heijastuvan kustannusinflaation painaneen liiketoiminnan kannattavuutta selvästi Q4:llä yhdessä muun muassa korkean sähkönhinnan kanssa. Arviomme mukaan vuosisopimukset tekevät kustannusinflaation vaikutuksien hillitsemisestä lyhyellä aikavälillä haastavaa, sillä hintoja on osin lukittu ennen inflaation kiihtymistä. Odotamme vuoden 2022 liikevaihdon kohoavan 24,5 % 132 MEUR:oon pääosin epäorgaanista kasvua heijastellen. Kuluvan vuoden liiketappion odotamme taas painuvan 2,4 MEUR:oon (aik. -1,2 MEUR). Arviomme mukaan tiettyjen kustannuserien aiheuttama kannattavuuspaine ei ole helpottamassa nopeasti ja heikentynyt kysyntäkuva etenkin painoliiketoiminnoissa jarruttaa sen tuloskehitystä liiketoiminnan volyymikriittisyyden seurauksena. Tätä heijastellen laskimme vuoden 2023 liiketappion ennusteemme -1,2 MEUR:oon (aik. -0,3 MEUR).
Kohollaan oleva velkaantuneisuus ja arvostus on haastava yhtälö
Tappiollisesta tuloksesta johtuen osakkeen arvostus ei saa tukea lähivuosien tulospohjaisista arvostuskertoimista. Volyymipohjaisesti osake hinnoitellaan 0,6x EV/S-kertoimella, mikä on mielestämme yhtiön kannattavuuskehitys huomioiden korkea. Tätä arvostuskuvaa tukee myös kassavirtamalli, joka on alle nykykurssin (3,1e/osake). Yhtiön riskiprofiilia kannattavuushaasteiden lisäksi kohottaa korkea velkaantuneisuus. Tämä mielestämme kääntää osakkeen riski/tuotto-suhteen varsin heikkoon asentoon yhdessä osakkeen korkean arvostuksen kanssa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rebl Group
Rebl Group on vuonna 1874 perustettu Suomeen keskittynyt kolmesta liiketoimintaosasta, painoliiketoiminnasta, näkyvyysratkaisuista ja digitaalisesta liiketoiminnasta, koostuva konserni. Perinteisen painoratkaisujen sijaan yhtiö pyrkii jatkossa toimittamaan kokonaisvaltaisia, liiketoiminta-aluerajat ylittäviä, ratkaisuja asiakkaidensa markkinoinnin tarpeisiin.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut19.12.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 106,0 | 131,9 | 129,7 |
kasvu-% | 3,12 % | 24,43 % | −1,69 % |
EBIT (oik.) | −1,8 | −2,4 | −1,2 |
EBIT-% (oik.) | −1,71 % | −1,85 % | −0,91 % |
EPS (oik.) | 0,36 | −0,46 | −0,15 |
Osinko | 0,18 | 0,12 | 0,12 |
Osinko % | 3,27 % | 6,67 % | 6,67 % |
P/E (oik.) | 15,30 | - | - |
EV/EBITDA | 12,56 | 8,54 | 7,20 |