Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

VR Transpoint käynnisti idän tavaraliikenteen uudelleen

– Aapeli PursimoAnalyytikko
Nurminen Logistics

VR tiedotti eilen, että VR Transpoint on käynnistänyt idän tavaraliikenteen jälleen 30. maaliskuuta alkaen. Uudelleenkäynnistys tapahtuu varsin nopeasti, sillä VR tiedotti viikonloppuna keskeyttäneensä idän tavaraliikenteen Venäjän rautateihin kohdistuvien pakotteiden takia. Nopean muutoksen ja idän tavaraliikenteen uudelleenkäynnistyksen taustalla on VR:n mukaan Iso-Britannian viranomaisten ja pankkien täsmentyneet tulkinnat, joiden perusteella nykyiset pakotteet eivät koske VR Transpointin toimintaa (pl. pakotteiden alaiset kuljetukset). Näin ollen VR voi jatkaa jälleen rautateiden vienti-, tuonti- ja transitoliikennettä.

VR:n uuden päätöksen myötä Nurminen Logisticsin Suomen ja Kiinan välinen konttijunaliikenne jatkuu käsityksemme mukaan normaalisti, eikä uudelleenreitityksille Puolan kautta ole siten tarvetta. Nurminen tiedotti itse maanantaina, että Suomen viranomaiset olivat vahvistaneet yhtiölle, ettei itärajan ylittävälle rautatieliikenteelle ollut esteitä huolimatta VR:n päätöksestä ja se voisi operoida tulevaisuudessa Suomessa muiden veturioperaattoreiden kanssa. Kommentoimme Nurmisen maanantaista tiedotetta ja VR:n viikonloppuisen päätöksen mahdollisia vaikutuksia Nurmisen Kiinan konttijunaan aikaisemmin täällä. VR:n eilisellä päätöksellä ei ole välitöntä vaikutusta ennusteisiimme tai näkemykseemme yhtiöstä, vaikka se hieman laskeekin lyhyen aikavälin epävarmuutta junareitin toimivuuden osalta (ts. ei tarvetta uudelleenreitityksille).

Tilanteet elävät tällä hetkellä varsin nopeasti

Olemme aiemmin arvioineet Nurmisen merkittävimmän riskin kohdistuvan nimenomaan Kiinan konttijunaliiketoimintaan. Tällä hetkellä varsinaiset pakotteet eivät estä liikennereitin operointia ja mielestämme tämän hetken merkittävin riski (pl. mahdolliset tulevat pakotteet) liittyykin mahdollisiin asiakaskäyttäytymisen muutoksiin ja etenkin niiden kestoon. Tästä huolimatta pitkän aikavälin näkymät junarahdille ovat varsin hyvät kasvavien vastuullisuusvaatimusten myötä. Arviomme mukaan junarahdin hyödyt (nopeus, ekologisuus) tukevatkin yhtiön kysyntää myös tällä hetkellä (sis. osa perinteisen lentorahdin asiakkaista) ja toisaalta merirahdin ongelmat rajaavat asiakkaiden valinnanvaraa. Tilanne Venäjän suhteen elää tällä hetkellä varsin nopeasti (sis. mahdolliset tulevat pakotteet / vastapakotteet, pakotteiden tulkinta, asiakaskäyttäytymisen muutos) ja tarkkailemme kokonaiskuvan kehittymistä ja sen vaikutuksia yhtiöön.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Nurminen Logistics on vuonna 1886 perustettu logistiikkapalveluyhtiö, jonka palveluihin kuuluvat nykyisin rautatiekuljetukset Aasian ja Suomen välillä sekä Baltian alueella. Lisäksi yhtiö tarjoaa erilaisia terminaali- ja huolintapalveluita.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut04.03.2022

202122e23e
Liikevaihto141,3160,9163,8
kasvu-%75,0 %13,9 %1,8 %
EBIT (oik.)10,513,714,9
EBIT-% (oik.)7,5 %8,5 %9,1 %
EPS (oik.)0,080,130,15
Osinko0,020,030,04
Osinko %1,0 %3,2 %4,3 %
P/E (oik.)24,87,36,3
EV/EBITDA15,46,75,7

Foorumin keskustelut

Varsin hyvä tahti junien määrässä säilyi ennallaan marraskuussa. 17 junaa eli 24,6 % enemmän junia kuin vuosi sitten marraskuussa. Lokakuu oli...
1.12.2025 klo 13.49
- Iikka Numminen
14
Tässä on Nurmisen talousjohtajan katsaus yhtiöön Sijoittaja 2025 -tapahtumassa. Inderes Nurminen Logistics sijoituskohteena | Sijoittaja 2025...
28.11.2025 klo 12.32
- Iikka Numminen
6
Lokakuu oli North Railin ennätys junien määrässä ainakin omien laskujeni mukaan. Tämän lisäksi pari päivää sitten kulki poikkeuksellinen juna...
1.11.2025 klo 17.11
- Iikka Numminen
13
Tässä tomitusjohtajan haastattelu Q3:n pohjilta: Inderes Nurminen Logistics Q3'25: Ohjeistusta laskettiin - Inderes Aika: 27.10.2025 klo 12....
27.10.2025 klo 10.51
- Iikka Numminen
8
OP:n analyytikko Joona Harjama kertoi ajatuksia Nurmisen Q3:n tiimoilta. Analyytikko Joona Harjama käy videolla yksityiskohtaisesti läpi Nurminen...
26.10.2025 klo 17.30
- Sijoittaja-alokas
5
Tässä on Aapelilta uusi yhtiöraportti Nurmisesta. Toistamme Nurminen Logisticsin lisää-suosituksemme, mutta laskemme tavoitehintamme 1,1 euroon...
24.10.2025 klo 6.42
- Sijoittaja-alokas
5
North Railin veturit tankataan VR:n varikoiden tankkauspaikoilla, joten tämä ei pahemmin taida vaikuttaa heidän toimintaan.
23.10.2025 klo 9.42
6
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.