Musti: Pidämme hännän pystyssä
Toistamme Mustin lisää-suosituksen, mutta laskemme tavoitehintamme 21,0 euroon (aik. 24,0 euroa) heijastellen laskeneita ennusteitamme sekä kohonnutta epävarmuutta kuluttajien ostovoiman tulevaa kehitystä kohtaan. Pidemmällä tähtäimellä emme näe lemmikkimarkkinan vahvoissa kasvuajureissa tai maltillisessa kilpailutilanteessa muutoksia aiempaan ja siksi myös eväät ennustamallemme vahvalle tuloskasvulle (2022-2025 CAGR yli 20 %) ovat edelleen olemassa. Pidempään perspektiiviin peilatessa arvostus on hyvin houkutteleva (2025e P/E 15x). Tänä vuonna tuloskasvu on kuitenkin vielä hyvin hidasta ja ennen sen kiihtymistä on osakkeelle vaikea nähdä lyhyen ajan ajureita ylöspäin.
Q2 oli vaisu kvartaali suhteessa siihen, mitä yhtiöltä on totuttu näkemään
Mustin Q2:n liikevaihto kasvoi 12 % 92,4 MEUR:oon jääden hieman ennustamastamme. Vertailukelpoinen myymälämyynti oli kvartaalilla vain lievästi positiivista, sillä harkinnanvarainen tarvikemyynti kärsi Ukrainan sodan romauttamasta kuluttajaluottamuksesta ja myös ulkoiluun liittyvät hankinnat painottuivat tänä talvena jo joulukuulle aikaisen lumentulon myötä. Defensiiviset kategoriat (ruoka ja kissanhiekka) kehittyivät edelleen hyvin. Oikaistu EBITA laski 10 %:lla 7,0 MEUR:oon (ennusteemme 7,9 MEUR) kulujen noustua etenkin voimakkaasti laajentuneen myymäläverkoston tuodessa lisää kustannuksia. Myös keskusvaraston tehokkuus oli heikentynyt. Vahvistuvasta markkina-asemasta kertovat edelleen kanta-asiakkaiden määrän kasvu vuoden takaisesta 12 %:lla 1,37 miljoonaan (vrt. kohdemarkkinoiden populaatio 5,4 milj). Rohkaisevaa oli, että huhtikuussa yhtiön kasvu on palautunut 18 %:iin.
Laskimme etenkin kannattavuusennusteitamme
Mustin konsepti on erityisen vahva uusien pentujen parissa ja yhtiö on siten saanut selkeää vetoapua pandemian aloittamasta pentubuumista. Ilmiö on kiihdyttänyt markkinan kasvua väliaikaisesti, mutta buumin heikkenemisestä huolimatta odotamme markkinan kasvun jatkuvan n. 5 %:ssa lemmikkivanhemmuuden vetämänä myös normaalimpien penturekisteröintien aikana. Mustin markkinaosuuden voittamista tukee myös edelleen verkoston laajentaminen ja nuorissa myymälöissä on jäljellä ylösajopotentiaalia. Laskimme lähivuosien tulosennusteitamme noin 10 %:lla, sillä kulurakenne ei kuluttajien ostovoiman heiketessä ja inflaation nostaessa myös Mustin omia kuluja enää skaalaudu yhtä vakuuttavasti kuin aiemmin. Kokonaisuutena Mustin 2022 liikevaihdon ennustamme kasvavan 15 %:lla 393 MEUR:oon ja oikaistun EBITA-marginaalin heikkenevän 10,0 %:iin (2021: 10,8 %). 2025 ennusteessamme liikevaihto kasvaa 502 MEUR:oon ja EBITA-% nousee 12,4 %:iin kulujen jälleen skaalautuessa.
Tuotto-odotus houkutteleva pidemmällä perspektiivillä, mutta lyhyen ajan ajurit ylöspäin vähissä
Yhtiön tulospohjainen arvostus on lähivuosina edelleen kaupan alan yhtiölle korkea (2022e P/E 27x ja EV/EBITDA 11x sekä 2023e 23x ja 10x), mutta koska lemmikkimarkkinan kasvuajurit ovat vahvat eivät kertoimet mielestämme ole liian korkeita houkuttelevan markkinan paalupaikkaa pitävälle yhtiölle. Mustin edetessä ennusteidemme mukaisesti arvioimme, että sitä hinnoitellaan vuonna 2025 P/E (fwd)-kertoimella 20-25x, mikä tarkoittaisi haarukan keskikohdassa noin 27 euron osakekohtaista hintaa. Tästä laskemalla osakkeen vuosittainen tuotto asettuu noin 20 %:iin osakekurssin ollessa nyt reilut 18 euroa. Tuloskasvu kiihtyy ennusteessamme kuitenkin vasta ensi vuodesta alkaen ja ennen sitä osakkeelle on vaikea nähdä ajureita ylöspäin. Ennen rohkeamman näkemyksen ottamista jäämme vielä rauhassa odottamaan konkretisoituvia merkkejä tuloskasvuun paluusta tai huokeampaa arvostusta, joka tarjoaisi vielä nykyistä hieman parempaa turvamarginaalia ennusteidemme toteutumista kohtaan.
Login required
This content is only available for logged in users
Musti Group
Musti Group offers products and services for pets. The group manages stores focused on dogs, cats, and other pets. The business is run via franchise but also via a number of other brands. The largest presence is in the Nordic market, with private customers as the largest customer base. In addition to the main activities, training, education, and service are offered.
Read more on company page