USA:n vähittäismyynnissä vahvoja lukuja, joita inflaatio varjostaa
Yhdysvaltain vähittäismyyntiluvut ovat palanneet jo kevään koviin kasvulukemiin. Eilen julkaistujen lokakuun myyntilukujen mukaan myynti kasvoi 1,7 % syyskuusta ylittäen odotukset ja syyskuun (+0,7 %) lukemat.
Yksiselitteisesti USA:n talous ei kuitenkaan ole matkalla kohti uutta kasvupyrähdystä, sillä lukujen tulkinta on tällä hetkellä poikkeuksellisen vaikeaa. Vähittäismyyntiluvuissa mitataan myynnin arvoa, eli hinta kerrotaan myydyllä määrällä, jolloin niitä ei ole inflaatiokorjattu. Vaikka myynnin kasvu oli laaja-alaista, niin on vaikea sanoa, mikä osuus siitä oli puhtaasti nousevien hintojen vaikutusta. Toiseksi osin myynnin kovaa kasvua selittää jouluostosten aloittamisen aikaistaminen, jotta tavaroiden toimitusviivästyksiltä vältyttäisiin. Tällöin kasvu olisi marras-joulukuun myynnistä pois.
Myynnin osalta on siis pohdittavana, selittyykö kasvu pitkälti nousseilla hinnoilla vai myös reaalisesti piristyneellä kuluttajakysynnällä. Ensimmäisen selityksen puolesta puhuvat ainakin kuluttajaluottamusluvut, jotka ovat olleet alavireisiä ja joiden mukaan yhä useamman kotitalouden mielestä ajankohta esim. kestohyödykkeiden ostoille on huono. Myös talouskasvuodotukset ovat kesän jälkeen tasaisesti laskeneet.
Lähde: Bloomberg
Koko vuoden osalta kevään elvytyssekit ja nopeasti piristynyt kysyntä ovat tehneet tehtävänsä, sillä vähittäismyynti on jo reilusti ylittänyt pandemiaa edeltäneen tason ja ero esim. euroalueen kehitykseen on huomattava. Pandemian aikana kasaantuneita säästöjä on purettu ja säästämisaste on palautunut ”normaaleihin” lukuihin. Kasvavan kysynnän varjopuolena olleesta inflaatiosta on kuitenkin tullut yhä suurempi kiusa amerikkalaiskuluttajalle.