Heikko markkina haastaa lähikvartaaleita
Fiskarsin Q3 sujui kelvollisesti ja yhtiö ohjeistaa edelleen koko vuoden oikaistun liiketuloksen paranevan. Uskomme parannuksen olevan kuitenkin hyvin marginaalinen ja heikon markkinan painavan ensi vuoden tuloksen, etenkin vuoden alun, alle tämän vuoden tason. Tästä huolimatta näemme, että Fiskarsin tulostaso on rakenteellisesti selvästi korkeampi kuin ennen korona-aikaa ja yhtiö pääsee taas 2024 uuteen huipputulokseensa.
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut26.09.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 254,4 | 1 294,8 | 1 299,9 |
kasvu-% | 12,38 % | 3,23 % | 0,39 % |
EBIT (oik.) | 154,4 | 157,5 | 150,8 |
EBIT-% (oik.) | 12,31 % | 12,17 % | 11,60 % |
EPS (oik.) | 1,21 | 1,56 | 1,41 |
Osinko | 0,76 | 0,82 | 0,82 |
Osinko % | 3,30 % | 4,68 % | 4,68 % |
P/E (oik.) | 19,08 | 11,27 | 12,45 |
EV/EBITDA | 9,34 | 7,48 | 6,93 |