Entä jos Verkkokauppacom ei enää kasvakaan?
Kysymys
Verkkokauppacom luokittelee itsensä kasvuyhtiöksi ja sellaisena myös sijoittavat haluaisivat yhtiön nähdä. Entä jos kasvu tyssäisi, kuten nyt on vähän käynytkin huojentavasta Q3:sta huolimatta. Voisiko yhtiö tuottaa omistaja-arvoa nykytilassaan yhtiön nykyarvostus huomioiden, jos kasvustrategiasta jouduttaisiin luopumaan? Näettekö, että kasvu on Verkkokauppacomin tulevaisuuden edellytys? Onko yhtiön velkaisuusaste esimerkiksi sellainen, joka vaatii jatkuvaa kasvua? Pystyisikö yhtiö säilyttämään saavuttamansa markkina-asemansa? Onko riskinä, että yhtiö alkaisi kaatamaan kestämättömän paljon rahaa kasvun tavoitteluun? Olisiko yhtiön johto valmis luopumaan kasvustrategiastaan? Voisiko liian intohimoinen visio jonkinlaisesta "pohjolan amazonista" olla yhtiölle turmiollinen? Itselläni on omat vastaukseni kysymyksiin, mutta jätän ne pois johdattelun välttämiseksi. :)
Vastaus
Hei
Jos yhtiö tekisi tietoisen valinnan lopettaa kasvuun panostamisen ja se alkaisi keskittyä pelkästään kannattavuuteensa niin se kykenisi nykyisellään arviolta 4 %:n EBITDA-marginaaliin 0 %:n kasvulla. Tämä karkea arvio perustuu, siihen että yhtiö on viime aikoina ollut lähellä tavoitteidensa alarajaa eli (10 % kasvua 3 %:n EBITDA-marginaalia) ja nyrkkisääntö vähittäiskaupassa on, että 1 % EBITDA nosto laskee kasvua 10 %. 2018 liikevaihtoennusteellamme 470 MEUR ja 4 % EBITDA-marginaalilla tarkoittaisi se noin 0,27 euron osakekohtaista tulosta ja yhtiön P/E olisi siten noin 16,6x. Tämä alkaa olla jo kohtuullinen arvostus yhtiölle.
Emme kuitenkaan näe, että yhtiön kasvu olisi pysähtymässä tai että kasvustrategiasta oltaisiin luopumassa tai että se olisi omista-arvon maksimoinnin kannalta järkevääkään. Kasvu näyttää lukuja katsomalla yskähtelevän pahasti, mutta sijoittajan kannattaa huomioida, että Tukkukaupan takia 2017 kasvu näytti liian hyvältä ja tänä vuonna se näytti normaalia hitaammalta sen poistuman takia. Myös Raision ylösajon hitaus on ollut pettymys markkinoille, mutta yhtiön kasvustrategia ei perustukaan isossa kuvassa kivijalkaan laajentumiseen vaan markkinaosuuden voittamiseen KOTEK:ssa, uusien tuoteryhmien ja apurahan kasvuun. Yhtiön on rakentanut kivijalkaa erittäin harkiten tukemaan verkossa tapahtuvaa myyntiä. Vähittäiskaupan murros tukee verkkokauppa.comia, sillä sen kustannusrakenne on erittäin matala, minkä avulla se kykenee tarjoamaan alhaisia hintoja kuluttajille.
Yhtiöllä ei ole velkaa ja rahaakin kassassa 26 MEUR, joten yhtiön rahoitusasema ei hidasta kasvua. Jos yhtiö haluaa pitää nykyisen markkina-asemansa, pitäisi sen kasvaa vähintää KOTEK-markkinan vauhtia, joka on tänä vuonna ollut 1,9 %.
Emme näe, että yhtiöllä on riskinä liian kalliin kasvun hakeminen. Sen taloudelliset tavoitteet ohjaavat sen toimintaa ja niiden mukaan kasvua haetaan 10-20 % väliltä samalla saavuttaen 3-5 % EBITDA. Esim. hyvässä Q3-raportissa nähtiin, että yhtiö kasvoi 10 %, mutta säilytti samalla 3,5 %:in EBITDA, joten kasvua ei haettu mitenkään liian aggressiivisesti. Yhtiö keskittyy mielestämme oikein rakentamaan kasvuaan kilpailuetujensa päälle.