Copyright © 2021. Inderes Oyj. All rights reserved.

Harvian kasvu

Inderes Q&A 29.09.2021 21:00 Harvia

Onko Harvian kasvu mahdollista vain yritysostoin, vai vieläkö löytyy nykyisestä kapasiteetista kasvua?

Inderesin kommentti 

Pajuharju käsitteli aihetta 15.9. esityksessään Pörssisijoittajan viikko -tapahtumassamme, joten tämä esitys kannattaa ehdottomasti katsoa, jos Harvia kiinnostaa sijoituskohteena (linkki ohessa).

Sauna- ja spa-markkinoiden kysyntä on ollut niin voimakasta viimeisen 1,5 vuoden aikana, että se on johtanut Harvian tilauskirjojen venymiseen ennätystasolle. Harvian johto totesi tänä vuonna, että yhtiö odottaa sauna- ja spa-markkinan kasvavan seuraavat 2-3 vuotta selvästi nopeammin kuin historiallinen ~5 %/vuodessa. Yhtiön kommenteista on voinut päätellä, että markkinan kasvuvauhti voisi lähivuosina olla jopa kaksinkertaista historialliseen tasoon nähden eli ~10 % vuosi. Harvia on sauna- ja spa-markkinoiden johtava toimija ja yhtiö on jo pitkään pystynyt kasvamaan nopeammin kuin yleinen markkina. Voisi siis kuvitella, että Harvia onnistuu ottamaan osansa myös tästä lähivuosille ennustetusta markkinakasvusta ja ehkä jopa hieman enemmän. 

Harvian liikevaihdosta suurin osa muodostuu korvauskysynnästä, joten kasvava saunakanta luo myös lisää korvauskysyntää tuleville vuosille, mikä antaa Harvialle hedelmällistä maaperää myydä tulevina vuosina samoille asiakkaille jälleen vähän parempia (ja kalliimpia) kiukaita ja muita saunatarvikkeita.   

Harvia investoi tänä vuonna ennätysmäärän tuotantokapasiteetin laajentamiseen (yhteensä noin 10 MEUR vrt. 2-4 MEUR ”normaalina vuonna”). Investoinneilla kasvatetaan Muuramen, Yhdysvaltojen, Kiinan ja Romanian tehtaiden tuotantokapasiteettia. Edellä mainituista Kiinan ja Romanian laajennukset ovat jo valmistuneet, Yhdysvalloissa tehty laajennus ja Muuramen laajennus valmistuvat vuoden loppuun mennessä. Isot investoinnit tuovat Harvialle useita kymmeniä prosentteja lisäkapasiteettia, minkä lisäksi yhtiö voi vielä lisätä vuoroja tehtaillaan. Kasvavaan kysyntään voidaan siis vastata nykyisellä ja juuri valmistuvalla lisäkapasiteetilla. 

Harvialla on useita maantieteellisiä alueita valloitettavana, joissa yhtiö ei ole vielä läsnä ja lisäksi useita sauna- ja spa-markkinaan liittyviä tuotekategorioita, joissa yhtiö voisi ottaa vielä isoja harppauksia eteenpäin (mm. höyrysaunat ja infrapunasaunat). Näitä laajentumisia voidaan tehdä joko orgaanisesti tai yritysostoin. Markkina on hyvin pirstaleinen, joten Harvian kannattaa jatkuvasti miettiä, että kannattaako jokin kyvykkyys rakentaa itse vai voiko sen hankkia yritysoston kautta. Harvia on historiallisesti onnistunut erinomaisesti yritysostoissa (Sentiotec, AHS, EOS, Kirami) ja vahva tase mahdollistaisi niitä edelleen. Ei yhtiön kasvu kuitenkaan niiden varassa ole ja orgaanista kasvua esim. H1’21:llä oli peräti 61 %. On erittäin arvokas lisä osakkeenomistajien kannalta, että Harvialla on kasvussa hyvien orgaanisten näkymien lisäksi myös tämä yritysostokortti käytössä. Jos orgaaniset kasvunäkymät jossain vaiheessa hidastuisivat, olisi kuitenkin markkinoilla varmaankin tarjolla Harvialle edelleen yritysostokohteita, joilla yhtiö voisi kasvaa ja luoda omistaja-arvoa. 

Harvialla on tavoitteena kasvattaa saunojen keskiostoksen arvoa tekemällä paremmin asiakkaalle arvoa luovia tuotteita, esittelemällä saunoihin erilaisia uusia lisävarusteita ja myydä enemmän kokonaisia saunoja pelkkien kiukaiden sijasta. Kaikki nämä tuovat hyviä orgaanisen kasvun mahdollisuuksia ihan volyymimääräisesti useampien kiukaiden myynnin kautta, mutta myös isompien kokonaisprojektien kautta. Harvian H1-liikevaihdosta 52 % tuli kiukaista. Kiukaiden hinta saattaa olla koko saunan arvosta vaikkapa vain 1/10, ja Harvia pyrkii aktiivisesti kasvattamaan osuuttaan saunaprojekteissa tämän pelkän kiukaan myynnin ulkopuolelle.

Saunomiseen liittyvät terveyshyödyt tulevat koko ajan tunnetummiksi ja yleinen terveystrendi ajaa saunamarkkinoiden kysyntää vahvasti maailmalla (etenkin Suomen ulkopuolella). Harvian liikevaihdosta jo 80 % tulee Suomen ulkopuolelta, siellä markkina kasvaa nopeammin ja siellä saunaprojektit ovat arvoltaan usein suurempia kuin Suomessa. Suomen ulkopuolella kiinnostus saunomista kohtaan kasvaa nopeasti ja ulkomailla saunoissa on paljon muutakin kuin kiuas, löylykauha ja -kiulu. Suomessa saunotaan melko askeettisesti ja perinteisesti. Ulkomailla saunoihin voi tulla usein myös valoja, bluetooth-kaiuttimia, etäohjausta, parempia materiaaleja, hajusteita jne. 

Loppuun voi myös sanoa, että Harvian osakkeenomistajien määrä on kasvanut merkittävästi yhtiön listautumisen ajoista. Voisi puolileikillisesti sanoa, että jatkossa kun nämä 34 tuhatta osakkeenomistajaa miettivät uuden saunan päivittämistä kotiin tai mökille, niin eiköhän siellä ”oman firman” kiuas tulee valittua aiempaa varmemmin, mikä voi näkyä markkinaosuuden kasvuna. Kuluttajatuoteyhtiöissä tällaista omistuksen ja ostopäätöksen yhteyttä ei kannata aliarvioida



Terveisin,
Thomas & Petri