Ilkka-Yhtymä ja digitaalinen markkinointi
Kysymys
Inderesin foorumilta löytyi mielenkiintoinen kommentti liittyen digitaaliseen markkinoinnin yhtiöihin. Näkisikö alaa seuraavat analyytikot tässä kestävää logiikkaa jos suomalaisten yhtiöiden yhteisvoimin liiketoimintaa lähdettäisiin ulkomailta hakemaan voimakkaammin resurssein? "Täältä vinkki Ilkan hallitukselle: myykää paikallislehdet kohtuullisella ja kaikille reilulla hinnalla Keskisuomalaiselle ja ostakaa Avidly osalla kassavaroja."
Vastaus
Hei,
Suhtaudun epäilevästi ajatukseen, että Ilkka-Yhtymä ostaisi Avidlyn, sillä Avidly nojaa vahvasti Hubspot-teknologiaan ja kumppanuuteen kun taas Liana hyödyntää omaa teknologiaansa. Ilkka-Yhtymän digitaalisen markkinoinnin kasvun kannalta keskiössä on liiketoiminnan volyymin kasvu eli käytännössä uusien asiakkuuksien saaminen joko orgaanisen kasvun tai epäorgaanisen kasvun kautta (tai sekä että). Avidlyn arvo osaltaan rakentuu vahvaan Hubspot-kumppanuuteen, josta mielestäni Ilkka-Yhtymän ei ole järkevää maksaa kasvattaakseen oman palvelunsa volyymeja. Yhdistäminen ei mielestäni tarjoaisi erityisen hyviä synergioita ja siten on jokseenkin haastavaa nähdä tämän yhdistymisen toteutuvan.
Terveisin,
Petri G.