Konevuokraamot ja syklisyys
Kysymys
Moi, Voisitteko käydä videolla läpi rautalangasta kuinka konevuokraamoja tulee arvoittaa. Tässä muutama itseäni askarruttava kysymys. Saa muokata vapaasti. - Kuinka helppo on arvioida syklin käännettä ja kuinka se vaikuttaa liiketoimintaan. Esimerkiksi elokuussa teidän tekemässä yhtiöpäivitityksessä arvoidaan että Suomen ja Ruotsin rakentamisen vähentyminen vaikuttaa Ramirentin tulokseen -30%. Marraskuussa tehdyssä päivystyksessä sama luku oli 15-20%. Itseäni hämmentää noin iso muutos kolmessa kuukaudessa. Onko tässä huomoitu siirtokelpoisten tilojen myynti vai mistä moinen. - Sanotaan että syklisiä yhtöitä tulee arvioida pidemmän aikavälin kertoimilla. Millä tasolla nyt mennään. Olette olleet ainakin viimeisen vuoden vähennä/myy ja suositushinta on tippunut samalla. Kuinka paljon sijoittajan on hyvä saada turvamarginaalia että kannattaa sijoittaa yhtiöihin. Esimerkiksi tämän vuoden ennusteilla laskettuna jos Ramirentin tulos puolittuisi P/E olisi tasolla 14. Kuinka todennäkoistä puolittuminen on huonossa markkinassa. -Voiko johdolle ja strategialle antaa painoa pärjätä myös huonomassa markkinassa. Onko näin historian tarkastelu arvostuksessa enää validi. - Miksi vuokraamot operoivat niin korkeilla velkaantumisasteella. Eikö nyt kannattaisi maksaa velkoja pois kun tulee tulosta.
Vastaus
Hei,
Kiitos kysymyksistä ja pahoittelut pitkittyneestä vastausajasta!
Syklisen käänteen ajoittumista, syvyyttä ja kestoa on haastavaa arvioida, mutta tiettyjen ennakoivien mittareiden avulla (rakennusluvat, luottamus, tilauskannat) voi luoda kohtuullisen kauas (6-12kk) näkyvyyden kysyntään. Konevuokrauksen liiketoimintamalliin liittyy hyvin korkea operatiivinen vipu, joka kiihdyttää yhtiöiden tuloskasvua nousevien hintojen, kapasiteetin käyttöasteen, kiinteiden kulujen skaalautumisen ja myyntimixin parantumisen myötä tyypillisesti noin 3- 5 kertaa liikevaihtoa kovempaan kasvuun noususuhdanteessa. Sama operatiivinen vipu kääntyy kuitenkin laskumarkkinassa negatiiviseksi, kun kysynnän vähentyessä hintakilpailu kovenee, kapasiteetin käyttöasteet laskevat, myyntimix heikkenee, kiinteiden kulujen karsinta aiheuttaa kustannuksia ja luottotappiot kasvavat. Rahavirtojen osalta kehitys on puolestaan sykliin nähden käänteinen, kun kysynnän laskiessa kalustoinvestointien määrää voidaan vähentää voimakkaasti ja rahavirrat kääntyvät tyypillisesti voimakkaan positiiviseksi. Tämä vähentää rahoitusriskejä ja velkaisuuutta, vaikka tulos heikentyy.
Peilaamme Ramirentin arvostusta tyypillisesti syklin yli katsoviin keskimääräisiin tulostasoihin ja arvostuskertoimiin nähden. Näillä mittareilla Ramirentin arvostus on painunut hyvin maltilliseksi, minkä vuoksi käänsimme suosituksemme osakkeesta joulukuussa 2018 positiiviseksi pitkän negatiivisen suositusjakson jälkeen. Raportin voi lukea täältä(Premium) https://www.inderes.fi/fi/sykliset-riskit-hinnoiteltu-jo-riittavalla-pai...
Johdolle ja strategialle tulee antaa aina merkittävä paino arvioitaessa yhtiön pitkän aikavälin kehitystä ja tuottonäkymiä. Lyhyellä aikavälillä markkina ja sykli syö ns. strategian aamupalaksi, joten syklisissä yhtiöissä on osakekurssin kehityksen kannalta myös tärkeää huomioida, missä vaiheessa sykliä ollaan ja millä painolla markkina on huomioinut syklisiä riskejä, koska ne ovat johtoa ja strategiaa tärkeämpiä kurssiajureita.
Terveisin,
Petri A.