Copyright © 2021. Inderes Oyj. All rights reserved.

Revenion kasvuoletukset

Inderes Q&A 12.04.2022 8:40 Revenio Group

Moikka! Avaisitteko Revenion kasvuoletuksia hieman. Sijoitetun pääoman tuottoprosentit näyttäisivät Reveniolla olevan tasaisesti noin 30 % hujakoilla samalla kun osingonjakosuhde on kuitenkin yli 50%. Kuitenkin ennustatte säännöllistä yli 20 % kasvua. Mihin tämä perustuu ja miten tämä saavutetaan? Kiitoksia!

Inderesin kommentti 


Moi,

kiitokset kysymyksestä. Revenion liiketoimintamalli ei vaadi raskaita investointeja esimerkiksi valmistukseen, vaan on enemmänkin kevyt T&K- ja myyntikoneisto. Silloin sijoitetun pääoman määrä tai tuotto ei ole hirveän oleellinen liikevaihdon kasvun ennustamisessa. Oma pääoma ei ole yhtiön kasvua rajoittava tekijä yhtiölle, tulorahoitus ja kassavirta ovat vahvoja ja velkaakin voisi halutessaan hyvin ottaa.

Kun katsotaan historiaa, Revenion osingonjakosuhde on ollut merkittävästi ennustettua korkeampikin, mutta liikevaihdon kasvu 2015-2021 on ollut yli 25 % vuosittain (CAGR-%). Tuossa välissä on tietysti yritysostojakin, joista merkittävin oli CenterVue vuonna 2019. Silloinhan Revenio teki myös osakeannin osana yritysoston rahoitusta (diluutio noin 10 %), mikä tietysti vähän rikkoo tätä kuvaa.

Korkeaa osingonjakosuhdetta voi hyvin kritisoida sanoen, että pääoma tuottaisi paremmin Revenion liiketoiminnassa ja sillä reservillä olisi voinut ehkäistä diluutiota. Toisaalta Revenion tase on ollut koko ajan vahva eikä ylimääräistä pääomaa yleisesti ole järkevää pitää taseessa, jos sille ei ole selkeitä kohteita. Mielipiteitä on monia, mutta Suomessa tuntuu sijoittajat arvostavan osinkoja hyvinkin paljon.

Ennusteiden perusteita on käsitelty Revenion raporteissa. Arviomme mukaan tärkeimpiä kasvuajureita lähivuosina ovat peruslaitteiden jatkuvan kasvun lisäksi 1) kuvantamislaitteiden vahva kasvu, 2) HOME2-tuotteiden voimakas kasvu, 3) silmänpainemittareiden laitekannan mukana kasvava anturimyynti sekä 4) ohjelmistomyynnin kasvu (Oculo, mutta myös kuvantamislaitteet). Tuoteportfolio tulee todennäköisesti pitkällä aikavälillä myös laajentumaan, mutta ydinalueillakin markkinaosuutta on edelleen otettavana ja HOME-tuoteperhe ja ohjelmistot ovat edelleen alkuvaiheessa.

Toivottavasti ymmärsin kysymyksen oikein, ja tämä vastasi kysymykseen!


Juha