Liikevaihdon kasvattaminen on yhtiölle iso haaste
Fiskarsin Q1 oli hieman odotuksiamme vaisumpi. Liikevaihdon kasvattaminen näyttää olevan yhtiölle edelleen haasteellista ja suurimmat kannattavuusparannukset ovat arviomme mukaan tulleet läpi jo viime vuosina tehtyjen rakennemuutosohjelmien kautta. Raportti ei antanut syytä muuttaa merkittävästi ennusteita tai näkemystämme yhtiöstä.
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut29.04.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 118,5 | 1 122,6 | 1 154,0 |
kasvu-% | −5,65 % | 0,37 % | 2,79 % |
EBIT (oik.) | 100,8 | 101,7 | 103,4 |
EBIT-% (oik.) | 9,01 % | 9,06 % | 8,96 % |
EPS (oik.) | 1,11 | 1,01 | 0,98 |
Osinko | 6,14 | 0,56 | 0,58 |
Osinko % | 54,96 % | 3,17 % | 3,28 % |
P/E (oik.) | 10,03 | 17,59 | 18,06 |
EV/EBITDA | 4,39 | 10,40 | 10,05 |