Heikentyvä kysyntä iskee
Fiskars laski viime viikolla ohjeistustaan, joka aiheutti ennusteisiimme 4 % laskun tälle vuodelle. Uskomme edelleen heikon kuluttajakysynnän painavan Fiskarsin ensi vuoden liikevaihdon ja tuloksen laskuun. Tästä huolimatta näemme, että Fiskarsin tulostaso on rakenteellisesti selvästi korkeampi kuin ennen korona-aikaa ja yhtiön tulos nousee taas 2024 viime vuoden huipputasolle. Lähivuosien keskimääräinen tuloskasvu ja osinkotuotto vievät tuotto-odotuksen noin 15 %:iin.
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut23.12.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 254,4 | 1 293,1 | 1 242,0 |
kasvu-% | 12,38 % | 3,09 % | −3,95 % |
EBIT (oik.) | 154,4 | 150,4 | 133,1 |
EBIT-% (oik.) | 12,31 % | 11,63 % | 10,71 % |
EPS (oik.) | 1,21 | 1,49 | 1,17 |
Osinko | 0,76 | 0,76 | 0,82 |
Osinko % | 3,30 % | 4,30 % | 4,64 % |
P/E (oik.) | 19,08 | 11,89 | 15,09 |
EV/EBITDA | 9,34 | 7,80 | 7,80 |