Positiivinen tulosvaroitus tuli odotuksiamme nopeammin
Marimekko nosti perjantaina vuoden 2018 liikevoitto-ohjeistustaan. Totesimme elokuussa julkistetun loistavan Q2-raportin jälkeen, että odotamme liikevoitto-ohjeistuksen nostoa loppuvuodesta, mutta se tuli odotuksiamme nopeammin. Marimekko-brändi näyttää elävän uutta nousua laajemman yleisön ja varsinkin nuorison keskuudessa, mikä tekee yhtiön kasvunäkymistä tällä hetkellä entistä houkuttelevammat. Lisääntynyt näkyvyys katukuvassa ja mediassa näkyvät nyt konkreettisesti myös yhtiön myyntiluvuissa, mikä edelleen ruokkii positiivista kierrettä yhtiön ympärillä. Emme näe järkeväksi taistella tätä trendiä vastaan, vaikka osake on kolminkertaistunut viimeisen kahden vuoden aikana, eikä arvostus ole enää erityisen matala.
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut23.09.2018
2017 | 18e | 19e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 102,3 | 112,7 | 118,9 |
kasvu-% | 2,72 % | 10,16 % | 5,50 % |
EBIT (oik.) | 8,6 | 11,4 | 10,7 |
EBIT-% (oik.) | 8,40 % | 10,13 % | 9,00 % |
EPS (oik.) | 0,73 | 0,91 | 1,00 |
Osinko | 0,50 | 0,75 | 0,65 |
Osinko % | 24,75 % | 5,88 % | 5,09 % |
P/E (oik.) | 2,77 | 14,09 | 12,77 |
EV/EBITDA | 1,15 | 4,23 | 6,45 |