Alma Media laaja raportti: Laaja kattaus digitaalisia palveluita
Toistamme Alma Median lisää-suosituksemme ja tarkistamme tavoitehintamme 10,5 euroon (aik. 11,0 euroa). Alma Media on toteuttanut huomattavan murroksen liiketoiminnan painopisteen siirryttyä korkean kannattavuuden digitaalisiin liiketoimintoihin, jotka muodostavat yli 2/3 yhtiön liikevaihdosta. Digitaalisten liiketoimintojen kasvun ja viimeaikaisten yritysostojen myötä yhtiöllä on arviomme mukaan hyvät tuloskasvunäkymät lähivuosille. Tuloskasvusta ja osingosta muodostuva tuotto-odotus nousee hyvälle tasolle lyhyen tähtäimen arvostuskertoimien laskuvarasta huolimatta. Yhtiöstä julkaistu laaja raportti on luettavissa täällä.
Digitaaliset liiketoiminnot vetovastuussa
Alma Median liikevaihdosta noin 70 % ja tätä suurempi osa tuloksesta muodostuu kasvavista ja hyvin kannattavista digitaalisista liiketoiminnoista. Näiden liiketoimintojen ytimen muodostavat digitaaliset rekrytointipalvelut ja markkinapaikat, joissa yhtiöllä on vahva markkina-asema päämarkkinoillaan. Pääasiassa Suomeen keskittyneen painetun median liikevaihto jatkaa arviomme mukaan selvää laskua median murroksen vetämänä, mutta toimintojen kannattavuus ja kassavirrat ovat tästä huolimatta hyvät. Digitaalisten liiketoimintojen ripeä kasvu (CAGR 2011-2020 + 14 %) on syntynyt historiallisesti merkittävältä osin rekrytointiliiketoiminnan ilmoitustuotoista ja digimainonnasta, mikä on kasvattanut yhtiön suhdanneherkkien tuottojen osuutta. Viimeaikaiset yritysostot sekä digitaalisten palveluiden ja sisältötuottojen kasvu on tehnyt tuotoista aiempaa vakaammat, mikä on samalla laskenut liikevaihdon suhdanneherkkyyttä suhteessa aiempaan.
Odotamme liikevaihdon kasvun myötä ripeää tuloskasvua
Korona hidastaa edelleen voimakkaimmin rekrytointipalveluita, mutta kokonaisuutena yhtiön kasvunäkymä kuluvalle vuodelle on digitaalisten liiketoimintojen ansiosta hyvä. Keskipitkällä aikavälillä odotamme digitaalisten liiketoimintojen markkinatrendien ja rakenteellisen kasvun tukevan konsernin liikevaihdon kasvua. Arvioimme painetun median rakennemuutoksen hidastavan tätä kasvua, mutta sen maltilliseksi laskeneen suhteellisen osuuden myötä vaikutus jää pieneksi konsernitasolla. Tätä kokonaiskuvaa ja toteutettuja yritysostoja peilaten ennustamme yhtiön liikevaihdon kasvavan lähivuosina keskimäärin reilun 7 %:n vauhtia (2021-2023e). Digitaalisten liiketoimintojen skaalautuvuuden ansiosta odotamme tuloskasvun yltävän kuitenkin korkeammalle ja lähes 18 %:n tasolle samalla ajanjaksolla. Yritysostojen ansiosta Alma Median velkaantuneisuus on koholla, mutta ennustetun tuloskasvun ja erinomaisen kassavirran ansiosta taso laskee ripeästi. Siten arvioimme yhtiön säilyvän keskipitkällä aikavälillä aktiivisena yritysostorintamalla, kun edellisiä hankintoja on sulateltu hetken aikaa.
Tuloskasvusta ja osingosta muodostuva tuotto-odotus on hyvä
Osakkeen tulospohjainen arvostustaso on näkemyksemme mukaan lyhyen tähtäimen tulostasoon nähden koholla etenkin kun huomioidaan noussut velkataso (2021e P/E 19x ja EV/EBIT 18x). Ennustamamme liikevaihdon elpymisen ja epäorgaanisen kasvun tuoman tulokasvun myötä arvostus kuitenkin painuu kohtuulliselle tasolle vuoden 2022 kertoimilla, kun vuoden 2022e oik. P/E-kerroin on 15x ja vastaava EV/EBIT-kerroin on 14x. Myös pitkän aikavälin arvonluontikykyä peilaava kassavirtamallimme ja osien summa -laskelmamme tukevat näkemystämme osakkeen nousuvarasta (10,9-11,4 euroa/osake). Tuloskasvu yhdessä noin 3-4 %:n osinkotuoton kanssa tarjoavat mielestämme hyvän tuotto-odotuksen lähivuosille huolimatta lyhyen tähtäimen arvostuskertoimien laskuvarasta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Alma Media
Alma Media Oyj on 1998 perustettu Suomessa, itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa toimiva digitaalisiin rekrytointi- ja markkinapaikkapalveluihin sekä talous- ja ammattilehtien julkaisutoimintaan keskittynyt mediakonserni. Suomessa liiketoimintaan kuuluvat myös asumisen ja autoilun markkinapaikat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut ammattilaisille ja yrityksille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut27.05.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 230,2 | 253,1 | 273,6 |
kasvu-% | −7,99 % | 9,97 % | 8,07 % |
EBIT (oik.) | 45,5 | 56,6 | 68,5 |
EBIT-% (oik.) | 19,74 % | 22,37 % | 25,03 % |
EPS (oik.) | 0,36 | 0,53 | 0,64 |
Osinko | 0,30 | 0,32 | 0,35 |
Osinko % | 3,36 % | 3,29 % | 3,59 % |
P/E (oik.) | 24,56 | 18,55 | 15,15 |
EV/EBITDA | 12,82 | 14,89 | 12,27 |