Alma Media ostaa Nettix Oy:n Otava-konsernilta
Alma Media tiedotti aamulla ostavansa moottorialan johtavan markkinapaikan Nettix Oy:n Otava-konsernilta 170 MEUR:lla. Kauppa istuu mielestämme hyvin osaksi yhtiön markkinapaikkojen liiketoimintaa ja on yhtiön strategian mukainen. Lisäksi kaupan arvostus vaikuttaa alustavan arviomme mukaan varsin kohtuulliselta.
Nettixin liiketoiminta käsittää Suomen johtavat moottorialan markkinapaikat, kuten Nettiauton, Nettikoneen ja Nettimoton sekä kone- ja kuljetusalan ammattimedia Konepörssin sekä Ampparit-uutispalvelun. Näin ollen Alma Median Markkinapaikkaliiketoimintojen (Markets) riippuvuus suhdanneherkästä rekrytointiliiketoiminasta laskee kaupan myötä.
Ostettavan liiketoiminnan liikevaihto oli vuonna 2020 22,5 MEUR, käyttökate 11,2 MEUR (käyttökatemarginaali ~ 50 %) ja liikevoitto 10 MEUR (liikevoittomarginaali ~ 44 %). Vuonna 2020 markkinapaikat muodostivat Nettixin liikevaihdosta 81 %. Markkinapaikkojen liikevaihdon keskimääräinen kasvu (CAGR-%) oli vuosina 2016–2020 noin 7 % vuodessa.
Ostettavan liiketoiminnan velaton kauppahinta (EV) on 170 MEUR. Vuoden 2020 luvuilla velaton kauppahinta vastaa 7,6x EV/S- ja 17x EV/EBIT-kertoimia. Tulospohjainen arvostus on näin ollen karkeasti linjassa Alma Median oman arvostuksen kanssa (2021e EV/EBIT-kerroin 17x). Huomioitavaa on kuitenkin, että Alma Median liiketoiminnoille on perusteltua hyväksyä niiden kasvun ja kannattavuuden ansiosta hyvin erilaiset arvostukset. Suhteessa Alma Median markkinapaikat liiketoiminnan (Markets) verrokkien arvostukseen (2021e mediaani EV/EBIT-kerroin 20x) onkin Nettix-kaupan arvostus maltillinen.
Arvostusta voidaan myös peilata Sanoman Oikotie-kauppaan, jossa Oikotie arvostettiin 20x EV/EBITDA-kertoimella. Vastaava kerroin Nettix kaupassa on noin 15x. Lisäksi Alma Media arvioi, että yrityskaupasta syntyy noin 1,5 MEUR:n vuotuiset synergiaedut, mitkä toteutuessaan painavat kaupan arvostusta. Tätä taustaa vasten kauppahinta vaikuttaa ensiarvioiden perusteella varsin hyvältä Alma Median kannalta.
Kaupan odotetaan toteutuvan maalis-huhtikuun 2021 vaihteessa ja näin ollen Alma Media muutti aamulla ohjeistustaan vuodelle 2021. Päivitetyn ohjeistuksen mukaan yhtiö arvioi jatkuvien toimintojen vuoden 2021 liikevaihdon ja oikaistun liikevoiton kasvavan vuodesta 2020 (aik. edellisen vuoden tasolla).
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Alma Media
Alma Media Oyj on 1998 perustettu Suomessa, itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa toimiva digitaalisiin rekrytointi- ja markkinapaikkapalveluihin sekä talous- ja ammattilehtien julkaisutoimintaan keskittynyt mediakonserni. Suomessa liiketoimintaan kuuluvat myös asumisen ja autoilun markkinapaikat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut ammattilaisille ja yrityksille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut17.02.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 230,2 | 235,3 | 249,8 |
kasvu-% | −7,99 % | 2,21 % | 6,18 % |
EBIT (oik.) | 45,4 | 46,4 | 55,7 |
EBIT-% (oik.) | 19,70 % | 19,71 % | 22,29 % |
EPS (oik.) | 0,36 | 0,42 | 0,50 |
Osinko | 0,30 | 0,35 | 0,40 |
Osinko % | 3,36 % | 3,54 % | 4,04 % |
P/E (oik.) | 24,64 | 23,82 | 19,62 |
EV/EBITDA | 12,84 | 13,88 | 11,76 |