Alma Media Q1-aamutulos: Luvut ja ohjeistuksen toisto vastasivat odotuksiamme
Alma Media raportoi aamulla odotuksiemme mukaisen operatiivisen tuloksen alkuvuodelta. Kuluvalle vuodelle annetun ohjeistuksensa yhtiö myös toisti, mikä oli linjassa meidän ja konsensuksen odotuksien kanssa. Tätä taustaa vasten raportin alustava kokonaiskuva on varsin neutraali. Alma Median klo 11.00 alkavaa Q1-tulosinfoa voi seurata inderesTV:ssä tästä linkistä.
Liikevaihto laski aavistuksen odotuksiemme mukaisesti
Alma Median liikevaihdon kehitys oli Q1:llä varsin hyvin linjassa odotuksiemme kanssa, kun sen liikevaihto laski noin 1 %:n 75,2 MEUR:oon odotuksemme ollessa 75,7 MEUR:ssa. Myöskään segmenttitason luvut eivät tarjonneet yllätyksiä, kun Alma Career kasvoi lähes odotuksiemme mukaisesti 4 % (enn. + 7 %). Odotetusti mainonnan supistumisesta kärsineen Consumerin liikevaihto laski sekin odotuksiemme mukaisesti noin 2 %. Myöskin Talentin liikevaihdon supistuminen 5 %:lla oli hyvin linjassa odotuksiemme kanssa (enn. - 7 %).
Myös tuloskehitys oli varsin odotettua
Alma Median Q1:n oikaistu liikevoitto laski vertailukaudesta 13 % 17,0 MEUR:oon ollen täysin linjassa sekä meidän että konsensuksen ennusteiden kanssa. Tämä vastaa Alma Medialle varsin hyvää 22,6 %:n liikevoittomarginaalia. Segmenttitasolla Talent onnistui puolustamaan kannattavuuttaan liikevaihdon laskusta huolimatta hyvin, kun sen kulurakenne jousti myös alaspäin. Vastaavasti Careerin kustannustason nousu oli hieman odotuksiamme maltillisempaa, vaikka volyymikasvua voimakkaampi ja kaksinumeroiselle tasolle yltänyt kulujen kasvu heijasteleekin selvästi kasvaneita markkinointi- ja kehityspanostuksia. Operatiivista tulosta ja hieman odotuksiamme suurempia rahoituskustannuksia heijastellen Q1:n osakekohtainen tulos asettui 0,14 euroon alittaen hieman odotuksemme.
Ohjeistus odotetusti ennallaan
Alma Media toisti vuodelle 2023 annetun ohjeistuksensa, jonka mukaan sen liikevaihdon ja oikaistun liikevoiton arvioidaan olevan vuoden 2022 tasolla tai laskevan vuoden 2022 tasosta. Ennen raporttia meidän ennusteemme vuoden 2023 liikevaihdoksi oli 306 MEUR ja oikaistun liikevoiton odotimme laskevan 67,2 MEUR:oon. Vastaavasti konsensus odotti 308 MEUR:n liikevaihtoa ja 68,2 MEUR:n:n oikaistua liikevoittoa. Alustavan arviomme mukaan ennusteiden muutospaine jää varsin lieväksi odotuksien mukaisen Q1-raportin jälkeen.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Alma Media
Alma Media Oyj on 1998 perustettu Suomessa, itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa toimiva digitaalisiin rekrytointi- ja markkinapaikkapalveluihin sekä talous- ja ammattilehtien julkaisutoimintaan keskittynyt mediakonserni. Suomessa liiketoimintaan kuuluvat myös asumisen ja autoilun markkinapaikat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut ammattilaisille ja yrityksille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut16.02.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 308,8 | 306,3 | 310,9 |
kasvu-% | 12,12 % | −0,80 % | 1,48 % |
EBIT (oik.) | 73,4 | 67,2 | 70,3 |
EBIT-% (oik.) | 23,75 % | 21,95 % | 22,60 % |
EPS (oik.) | 0,72 | 0,62 | 0,65 |
Osinko | 0,44 | 0,46 | 0,48 |
Osinko % | 4,68 % | 4,38 % | 4,57 % |
P/E (oik.) | 13,08 | 16,91 | 16,24 |
EV/EBITDA | 9,47 | 11,80 | 11,19 |