Alma Media Q1: Tulos peittosi odotukset selvällä marginaalilla
Alma Media raportoi aamulla odotuksia paremman ja noin vertailukauden tasolle yltäneen operatiivisen tuloksen Q1:ltä. Yhtiö toisti odotuksiemme mukaisesti ohjeistuksensa, jonka mukaan jatkuvien toimintojen vuoden 2021 liikevaihdon ja oikaistun liikevoiton odotetaan kasvavan vuoden 2020 tasosta. Odotamme osakkeelle tänään positiivista markkinareaktiota odotukset selvästi ylittäneen Q1-raportin jälkeen.
Alma Median kokonaisliikevaihdon kehitys oli Q1:llä lievästi odotuksiamme parempaa, kun jatkuvien toimintojen liikevaihto jäi vertailukautta 6 % alemmaksi 58,1 MEUR:oon (enn. -8 %). Segmenttitasolla odotuksiamme vahvempaa liikevaihdon kehitystä selittivät Career, jonka liikevaihto laski Q1:llä -12 % (enn. -18 %) ja Talent, jonka liikevaihto laski vajaa -5 %:n (enn. -8 %). Vastaavasti Consumerin 2 %:n liikevaihdon lasku vastasi pitkälti meidän odotuksiamme.
Q1:n oikaistu liikevoitto ylsi 11,1 MEUR:oon, mikä oli lähes vertailukauden tasolla. Tämä vastaa erittäin hyvää 19,1 %:n liikevoittomarginaalia ja ylitti selvästi vertailukauden alapuolella olleen meidän ennusteemme sekä konsensuksen ennusteen. Odotettua parempaa operatiivista tulosta selittää erityisesti Talentin selvästi ennakoitua vahvempi suhteellinen kannattavuus. Lisäksi myös Careerin tulos ylitti ennusteemme odotuksiamme paremmin kehittyneiden markkinapaikkojen volyymien vetämänä. Vastaavasti Consumerin tulostaso vastasi hyvin odotuksiamme. Tuloslaskelman alemmilla riveillä ei ollut isoja yllätyksiä ja Q1:n jatkuvien toimintojen osakekohtainen tulos 0,09 euroa ylitti ennusteemme noin liikevoittoa vastaavasti.
Yhtiö toisti odotuksiemme mukaisesti jatkuvien toimintojen vuoden 2021 liikevaihdon (2020: 230 MEUR) ja oikaistun liikevoiton (2020: 45 MEUR) kasvavan vuoden 2020 tasosta. Tämä oli linjassa sekä meidän että konsensuksen ennen Q1-raportin julkaisua olleiden ennusteiden kanssa (2021e: liikevaihto 250-251 MEUR, oik. EBIT 52-53 MEUR). Näkymien osalta yhtiö kommentoi, että rekrytointiliiketoiminnan myynnin ja laskutuksen palautuminen jatkui ja että sen liikevaihdon arvioidaan kääntyvän kasvuun Q2:sta lähtien. Odotuksiamme vahvemman Q1-raportin myötä on kuluvan vuoden ennusteissamme selkeää nousuvaraa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Alma Media
Alma Media Oyj on 1998 perustettu Suomessa, itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa toimiva digitaalisiin rekrytointi- ja markkinapaikkapalveluihin sekä talous- ja ammattilehtien julkaisutoimintaan keskittynyt mediakonserni. Suomessa liiketoimintaan kuuluvat myös asumisen ja autoilun markkinapaikat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut ammattilaisille ja yrityksille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut12.04.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 230,2 | 249,6 | 267,5 |
kasvu-% | −7,99 % | 8,44 % | 7,15 % |
EBIT (oik.) | 45,4 | 52,8 | 65,8 |
EBIT-% (oik.) | 19,70 % | 21,14 % | 24,61 % |
EPS (oik.) | 0,36 | 0,50 | 0,62 |
Osinko | 0,30 | 0,32 | 0,35 |
Osinko % | 3,36 % | 2,90 % | 3,17 % |
P/E (oik.) | 24,64 | 22,14 | 17,84 |
EV/EBITDA | 12,84 | 17,28 | 13,68 |