Alma Media raportoi aamulla odotuksemme ylittäneen liikevaihdon kasvun sekä odotuksiemme mukaisen ja erittäin hyvän operatiivisen tuloksen Q2:lta. Yhtiö toisti odotetusti positiivisen tulosvaroituksen yhteydessä päivitetyn ohjeistuksensa, jonka mukaan jatkuvien toimintojen vuoden 2021 liikevaihdon ja oikaistun liikevoiton odotetaan kasvavan selvästi vuoden 2020 tasosta. Alma Median kello 11 alkavaa tulosinfoa voi seurata tästä linkistä.
Alma Median kokonaisliikevaihdon kehitys oli Q2:lla odotuksiamme vahvempaa, kun jatkuvien toimintojen liikevaihto kasvoi Nettix-yrityskaupan ja markkinan elpymisen tukemana 36 % vertailukaudesta 71,6 MEUR:oon. Segmenttitasolla odotuksiamme vahvempaa liikevaihdon kehitystä selitti etenkin Career, jonka liikevaihto kasvoi Q2:lla peräti 47 % (enn. +35 %). Myös Consumerin 69 % liikevaihdon kasvu oli odotuksiamme ripeämpää (enn. +51 %) markkinapaikkojen ja mainonnan odotuksiamme voimakkaampaa kasvua peilaten. Consumerin kasvusta noin 60 % oli Nettix-yrityskaupan tuomaa epäorgaanista kasvua. Vastaavasti Talentin 13 % liikevaihdon kasvu vastasi odotuksiamme (enn. +14 %).
Q2:n oikaistu liikevoitto ylsi 16,6 MEUR:oon voimakkaan kasvun siivittämänä. Tämä vastasi odotuksiamme, mutta ylitti konsensuksen ennusteen selvästi. Huomioitavaa on kuitenkin, että konsensusennuste kerättiin positiivisen tulosvaroituksen ympärillä, joten tulosvaroitus ei todennäköisesti näkynyt konsensuksen odotuksessa täysimääräisesti. Tulostaso vastaa erittäin hyvää 23,2 % liikevoittomarginaalia, mikä oli kuitenkin hieman alle odotuksemme. Segmenteittäin sekä Careerin että Consumerin operatiiviset tulokset ylittivät odotuksemme melko selvästi liikevaihdon odotuksiamme voimakkaampaa kasvua ja hieman odotuksemme ylittäneitä kannattavuustasoja peilaten. Talentin suhteellinen kannattavuus alitti odotuksemme hyvin lievästi, mutta selkein tulosta jarruttanut tekijä oli odotuksiamme suuremmat kohdistamattomat erät. Q2:n kertaluonteiset erät yritysjärjestelyistä olivat hieman odotuksiamme suuremmat, minkä seurauksena Q2:n jatkuvien toimintojen osakekohtainen tulos 0,12 euroa alitti ennusteemme hienoisesti.
Yhtiö toisti odotetusti päivitetyn ohjeistuksensa, jonka mukaan jatkuvien toimintojen vuoden 2021 liikevaihdon (2020: 230 MEUR) ja oikaistun liikevoiton (2020: 45 MEUR) odotetaan kasvavan selvästi vuoden 2020 tasosta. Tämä oli linjassa meidän Q2-ennakkokommenttimme yhteydessä tekemiemme ennustemuutosten kanssa (2021e: liikevaihto 261 MEUR, oik. EBIT 61 MEUR). Odotuksiemme mukaisen Q2-raportin myötä kuluvan vuoden tulosennusteissamme ei ensiarviomme mukaan ole merkittäviä muutostarpeita.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Alma Media
Alma Media Oyj on 1998 perustettu Suomessa, itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa toimiva digitaalisiin rekrytointi- ja markkinapaikkapalveluihin sekä talous- ja ammattilehtien julkaisutoimintaan keskittynyt mediakonserni. Suomessa liiketoimintaan kuuluvat myös asumisen ja autoilun markkinapaikat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut ammattilaisille ja yrityksille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut17.07.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 230,2 | 261,5 | 280,0 |
kasvu-% | −7,99 % | 13,59 % | 7,06 % |
EBIT (oik.) | 45,5 | 61,1 | 70,2 |
EBIT-% (oik.) | 19,74 % | 23,35 % | 25,06 % |
EPS (oik.) | 0,36 | 0,57 | 0,66 |
Osinko | 0,30 | 0,32 | 0,35 |
Osinko % | 3,36 % | 3,31 % | 3,62 % |
P/E (oik.) | 24,56 | 17,04 | 14,68 |
EV/EBITDA | 12,82 | 13,85 | 11,89 |