Alma Media Q3-aamutulos: Erinomainen kustannusten hallinta nosti tuloksen yli odotuksien
Alma Media julkaisi aamulla Q3-raporttinsa, joka oli operatiivisen tuloksen osalta odotuksiamme parempi. Tämän taustalla oli etenkin varsin onnistunut kustannusten hallinta liikevaihdon odotuksien mukaisesta lievästä supistumisesta huolimatta. Kuluvalle vuodelle annetun ohjeistuksensa yhtiö toisti, mikä oli linjassa odotuksiemme kanssa. Alma Median klo 11:00 alkavaa Q3-tulosinfoa voi seurata inderesTV:ssä tästä linkistä.
Liikevaihto odotuksiemme mukaisella tasolla
Alma Median liikevaihdon kehitys oli Q3:lla hyvin linjassa odotuksiemme kanssa, kun se supistui vertailukaudesta noin 1 %:n 73,4 MEUR:oon odotuksemme ollessa 73,8 MEUR:ssa. Segmenteittäin Careerin liikevaihto ylsi ennusteemme mukaisesti vertailukauden tasolle, kun lisäarvopalveluiden kasvanut kysyntä kompensoi rekrytointi-ilmoittelun lievää laskua. Consumerin liikevaihto supistui hienoisesti odotuksiamme enemmän, kun se laski 3 % (enn. - 1 %) mediapalveluita heijastellen. Mainonnan kehitystä peilaava Talentin 3 %:n (enn. - 2 %) liikevaihdon lasku oli niin ikään hyvin odotuksiemme kanssa linjassa.
Operatiivinen tulos ylitti ennusteet
Alma Median Q3:n oikaistu liikevoitto kasvoi vertailukaudesta 6 % 20,5 MEUR:oon, ylittäen meidän 18,3 MEUR:n ja konsensuksen 17,7 MEUR:n MEUR:n ennusteet. Tämä vastaa varsin vahvaa 27,9 %:n oikaistua liikevoittomarginaalia. Odotettua paremman operatiivisen tuloksen taustalla oli etenkin Career, jonka kokonaiskulut laskivat pienempien myynti- ja markkinointikulujen ansiosta odotuksiamme enemmän. Consumerin tulos jäi hienoisesti ennusteestamme liikevaihdon kehitystä mukaillen. Tätä toisaalta paikkasi Talentin odotuksiamme enemmän laskeneet kustannukset ja sitä myöten ennustettamme parempi operatiivinen tulos. Pääasiassa operatiivisen tuloksen ennusteiden ylitystä mukaillen Q3:n osakekohtainen tulos kipusi 0,19 euroon ylittäen näin ennusteet.
Ohjeistus säilyi odotetusti ennallaan, ennusteiden muutospaine jäänee lieväksi
Alma Media toisti vuodelle 2023 annetun ohjeistuksensa, jonka mukaan sen liikevaihdon ja oikaistun liikevoiton arvioidaan olevan vuoden 2022 tasolla tai laskevan vuoden 2022 tasosta. Ennen raporttia meidän ennusteemme vuoden 2023 liikevaihdoksi oli 305 MEUR ja oikaistun liikevoiton odotimme laskevan 70,1 MEUR:oon. Nämä olivat varsin linjassa konsensuksen ennusteiden kanssa, jotka olivat liikevaihdon osalta 305 MEUR:ssa ja oikaistun liikevoiton osalta 69,6 MEUR:ssa. Q1-Q3’23:lla yhtiön liikevaihto on laskenut viime vuodesta 1 %:n ja oikaistu liikevoitto 2 %. Alustavan arviomme mukaan kuluvan vuoden ennusteiden muutospaine jää kokonaisuutena lieväksi Q3-raportin jälkeen. Lyhyen tähtäimen kysyntä- ja markkinakommenteissa Alma Media arvioi Careerin Q4’23:n liikevaihdon yltävän vähintään vertailukauden tasolle, mutta mainosmarkkinan elpymisen viivästyvän ensi vuoden puolelle.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Alma Media
Alma Media Oyj on 1998 perustettu Suomessa, itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa toimiva digitaalisiin rekrytointi- ja markkinapaikkapalveluihin sekä talous- ja ammattilehtien julkaisutoimintaan keskittynyt mediakonserni. Suomessa liiketoimintaan kuuluvat myös asumisen ja autoilun markkinapaikat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut ammattilaisille ja yrityksille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut19.07.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 308,8 | 304,9 | 307,7 |
kasvu-% | 12,12 % | −1,26 % | 0,93 % |
EBIT (oik.) | 73,4 | 70,1 | 70,5 |
EBIT-% (oik.) | 23,75 % | 22,99 % | 22,90 % |
EPS (oik.) | 0,72 | 0,63 | 0,64 |
Osinko | 0,44 | 0,46 | 0,48 |
Osinko % | 4,68 % | 4,38 % | 4,57 % |
P/E (oik.) | 13,08 | 16,67 | 16,53 |
EV/EBITDA | 9,47 | 11,45 | 11,23 |