Alma Media Q3-aamutulos: Odotuksiamme ripeämpi kasvu veti tuloksen hieman yli odotuksiemme
Alma Media raportoi aamulla hieman odotuksiamme paremman operatiivisen tuloksen Q3:lta. Yhtiö myös toisti odotetusti ohjeistuksensa, jonka mukaan vuoden 2022 liikevaihdon ja oikaistun liikevoiton odotetaan kasvavan selvästi vuoden 2021 tasosta. Alma Median klo 11 alkavaa Q1-tulosinfoa voi seurata tästä linkistä.
Liikevaihtoa kertyi hieman odotuksiamme enemmän kaikissa segmenteissä
Alma Median liikevaihdon kehitys oli Q3:lla hieman odotuksiamme parempaa. Yhtiön liikevaihto kasvoi 10 % 74,5 MEUR:oon odotuksemme ollessa 71,5 MEUR:ssa. Käytännössä kaikki kolme segmenttiä ylittivät liikevaihdon ennusteemme. Alma Career kasvoi reilu 24 % (enn. + 19 %) odotuksiamme vahvemman markkinapaikkaliikevaihdon kehityksen ansiosta. Myös Consumerin 8 %:n liikevaihdon kasvu oli odotuksiamme vauhdikkaampaa (enn. + 1 %), kun etenkin asumisen liiketoiminta-alue ja verkkomainonta kehittyivät jopa erittäin hyvin nykyisessä toimintaympäristössä. Vastaavasti Talentin 1 %:n liikevaihdon lasku oli hieman odotuksiamme maltillisempaa (enn. - 4 %).
Liikevaihto veti tulosylitystä kannattavuuden vastatessa odotuksiamme
Alma Median Q3:n oikaistu liikevoitto kohosi vertailukaudesta 19,3 MEUR:oon, ylittäen hieman 18,5 MEUR:n ennusteemme ja 17,6 MEUR:n tasolla olleen konsensuksen. Segmenttitasolla Careerin kannattavuus oli odotuksiamme matalampi, kun taas Consumerin ja Talentin kannattavuudet ylittivät odotuksemme hienoisesti. Yhtiön mukaan Careerin kokonaiskulujen liikevaihtoa voimakkaampaa kasvua veti suunnitellut markkinointikampanjat sekä keskeisten toimintamaiden korkea inflaatio. Konsernitasolla Alma Media ylsi 25,9 %:n liikevoittomarginaaliin, mikä osui tismalleen odotuksiimme. Siten tulosylitystä suhteessa ennusteisiimme veti odotuksiamme korkeampi liikevaihtotaso. Tuloslaskelman alemmille riveille yhtiö kirjasi positiiviset nettorahoituskulut, minkä taustalla on arviomme mukaan korkosuojaus. Tätä ja lievästi odotuksiamme parempaa operatiivista tulosta peilaten Q3:n osakekohtainen tulos kipusi 0,20 euroon ja selvästi yli odotuksiemme.
Ohjeistus säilyi odotetusti ennallaan
Alma Media toisti vuodelle 2022 annetun ohjeistuksen, jonka mukaan yhtiö odottaa sen jatkuvien toimintojen liikevaihdon ja liikevoiton kasvavan selvästi vertailukaudesta. Ennen raporttia meidän ennusteemme vuoden 2022 liikevaihdon kasvuksi oli 11 % ja oikaistun liikevoiton kasvuksi vajaa 24 %, kun taas konsensus odotti noin 20 %:n operatiivisen tuloksen kasvua. Alustavan arviomme mukaan Q3-raportti ei aiheuta merkittäviä ennusteiden muutospaineita lyhyen tähtäimen ennusteisiimme vuodelle 2022. Heikentynyt talousnäkymä asettaa kuitenkin epävarmuutta etenkin syklisesti herkän rekrytointiliiketoiminnan ensi vuoden liikevaihtotasoon. Tarkastelemme myös vuoden 2023 ennusteitamme Q3-päivityksen yhteydessä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Alma Media
Alma Media Oyj on 1998 perustettu Suomessa, itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa toimiva digitaalisiin rekrytointi- ja markkinapaikkapalveluihin sekä talous- ja ammattilehtien julkaisutoimintaan keskittynyt mediakonserni. Suomessa liiketoimintaan kuuluvat myös asumisen ja autoilun markkinapaikat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut ammattilaisille ja yrityksille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut20.07.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 275,4 | 305,8 | 302,8 |
kasvu-% | 19,64 % | 11,01 % | −0,96 % |
EBIT (oik.) | 61,1 | 75,4 | 70,7 |
EBIT-% (oik.) | 22,17 % | 24,67 % | 23,36 % |
EPS (oik.) | 0,58 | 0,66 | 0,66 |
Osinko | 0,35 | 0,38 | 0,40 |
Osinko % | 3,23 % | 3,82 % | 4,02 % |
P/E (oik.) | 18,60 | 14,99 | 15,18 |
EV/EBITDA | 14,41 | 9,67 | 10,56 |