Alma Media Q3: Ennätystasolle kivunnut kannattavuus veti tuloksen yli odotuksien
Alma Media raportoi aamulla odotuksiemme mukaista liikevaihtoa ja ennätystasolle yltänyttä kannattavuutta heijastellen odotukset ylittäneen tuloksen Q3:lta. Yhtiö toisti odotetusti ohjeistuksensa, jonka mukaan jatkuvien toimintojen vuoden 2021 liikevaihdon ja oikaistun liikevoiton odotetaan kasvavan selvästi vuoden 2020 tasosta. Alma Median klo 11 alkavaa Q3-tulosinfoa voi seurata tästä linkistä.
Alma Median kokonaisliikevaihdon kehitys oli Q3:lla hyvin linjassa odotuksiemme kanssa, kun jatkuvien toimintojen liikevaihto kasvoi Nettix-yrityskaupan ja rekrytointimarkkinan elpymisen tukemana lähes 26 % vertailukaudesta 67,8 MEUR:oon. Kokonaisuutena liikevaihtoriveissä ei ollut suuria yllätyksiä, vaikkakin Career kasvoi Q3:lla 41 % (enn. +30 %) ja ylitti odotuksemme rekrytointipalveluiden poikkeuksellisen vahvan kysynnän ansiosta. Konsernitasolla tämän kuitenkin kompensoi Talent, jonka liikevaihto kasvoi 8 % (enn. +17 %) jääden hieman meidän odotuksistamme. Consumerin 39 %:n liikevaihdon kasvu oli hyvin linjassa meidän ennusteemme kanssa (enn. +40 %).
Q3:n oikaistu liikevoitto kipusi 17,8 MEUR:oon, mikä vastaa erittäin hyvää 26,3 %:n liikevoittomarginaalia ja kohtuullisen selvää ennusteiden ylitystä sekä meidän että konsensuksen ennusteeseen nähden. Odotettua parempaa operatiivista tulosta selittää kaikkien segmenttien hieman odotuksiamme parempi tulostaso. Segmenteittäin Careerin kannattavuus vastasi odotuksiamme ja siten tulos ylitti odotuksemme korkeampaa volyymitasoa peilaten. Vastaavasti Talentin sekä Consumerin suhteelliset kannattavuudet ylittivät odotuksemme ennakoitua matalampia kulutasoja mukaillen. Alemmille riveille yhtiö kirjasi noin odotuksiemme mukaiset pienet kertaerät. Osakekohtaisen tuloksen tasolla ennusteiden ylitys oli kuitenkin operatiivista tulosta suurempi osakkuusyrityksien tulosta peilaten.
Yhtiö toisti odotetusti ohjeistuksensa, jonka mukaan jatkuvien toimintojen vuoden 2021 liikevaihdon (2020: 230 MEUR) ja oikaistun liikevoiton (2020: 45 MEUR) odotetaan kasvavan selvästi vuoden 2020 tasosta. Ennusteissamme ennen Q3-raporttia odotimme kuluvalta vuodelta 18 % liikevaihdon kasvua ja lähes 35 %:n oikaistun liikevoiton kasvua. Näkymien osalta yhtiö kommentoi, että Careerin kasvun odotetaan jatkuvan Q4:llä vahvana, kun taas Consumerin kasvun odotetaan maltillistuvan vahvan vertailukauden ansiosta. Odotuksemme ylittäneen Q3-raportin myötä kuluvan vuoden ennusteissamme on ensiarviomme mukaan mahdollisesti lievää nousuvaraa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Alma Media
Alma Media Oyj on 1998 perustettu Suomessa, itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa toimiva digitaalisiin rekrytointi- ja markkinapaikkapalveluihin sekä talous- ja ammattilehtien julkaisutoimintaan keskittynyt mediakonserni. Suomessa liiketoimintaan kuuluvat myös asumisen ja autoilun markkinapaikat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut ammattilaisille ja yrityksille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut16.09.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 230,2 | 271,9 | 288,2 |
kasvu-% | −7,99 % | 18,10 % | 6,02 % |
EBIT (oik.) | 45,5 | 61,2 | 65,2 |
EBIT-% (oik.) | 19,74 % | 22,53 % | 22,62 % |
EPS (oik.) | 0,36 | 0,56 | 0,61 |
Osinko | 0,30 | 0,32 | 0,35 |
P/E (oik.) | 24,56 | 17,46 | 16,27 |
EV/EBITDA | 12,82 | 13,96 | 12,29 |