Alma Media Q3 torstaina: Odotamme Careerin hyvän vedon kantaneen edelleen
Alma Media julkistaa Q3-raporttinsa torstaina noin klo 08.00. Odotamme yhtiön liikevaihdon ja operatiivisen tuloksen kasvaneen vertailukaudesta etenkin yhä vahvassa vedossa olleen rekrytointiliiketoiminnan vetämänä. Alma Media on ohjeistanut sen liikevaihdon ja oikaistun liikevoiton kasvavan selvästi vuodesta 2021 ja odotamme yhtiön toistavan tämän ohjeistuksen Q3:n yhteydessä.
Odotamme Careerin vetäneen kasvua
Ennustamme Alma Median liikevaihdon kasvaneen Q3:lla 6 % 71,5 MEUR:oon, mikä on hieman konsensuksen yläpuolella. Segmenteittäin ennustamme Alma Careerin liikevaihdon kasvaneen 19 % vertailukaudesta kohdemarkkinoiden tiukkaa työmarkkinaa sekä erittäin hyvää työvoiman kysyntää ja näistä kummunnutta vahvaa laskutuksen kasvua heijastellen. Talentin liikevaihdon ennustamme laskeneen vertailukaudesta 4 % pääasiassa Baltian telemarkkinointiyksikön divestoinnin seurauksena. Vastaavasti Consumerin liikevaihdon odotamme olevan vertailukauden tasalla markkinapaikkojen liikevaihdon tasaantumisen seurauksena.
Odotamme erinomaista kannattavuutta etenkin Careerin ansiosta
Ennustamme Alma Median oikaistun liikevoiton kohonneen Q3:lla 18,5 MEUR:oon (+ 4 %), joka on konsensuksen ylälaidalla. Odotamme oikaistun liikevoitto-%:n laskeneen vertailukaudesta aavistuksen 25,9 %:iin (Q3’21: 26,4 %). Segmenteittäin odotamme Career-segmentin kannattavuuden laskeneen vertailukaudesta hieman, minkä taustalla ovat kasvaneet mainontapanostukset. Tästä huolimatta ennustamme segmentin kannattavuuden olleen erinomaisella tasolla ja tuloksen kasvavan vertailukaudesta liikevaihdon tuntuvaa kasvua heijastellen. Careerin tuloskasvu myös vetää konsernitason ennustettua tuloskasvua, sillä odotamme Talentin tuloksen laskeneen lievästi ja Consumerin tuloksen olleen käytännössä vertailukauden tasolla. Operatiivisen tuloksen kehitystä mukaillen odotamme raportoidun osakekohtaisen tuloksen yltäneen 0,17 euroon.
Odotamme ohjeistuksen säilyvän ennallaan
Alma Media arvioi vuoden 2022 liikevaihdon (2021: 275 MEUR) ja oikaistun liikevoiton kasvavan selvästi vuoden 2021 tasosta (2021: 61 MEUR). Ennen raporttia odotamme Alma Median vuoden 2022 liikevaihdon kasvavan 11 % 306 MEUR:oon ja oikaistun liikevoiton noin 24 % 75,4 MEUR:oon. Vaikka emme tiedä sanallisen ohjeistuksen taustalla olevia raja-arvoja, arvioimme ennusteidemme olevan linjassa ohjeistuksen tasojen kanssa. Konsensuksen vuoden 2022 liikevaihdon ennuste on 305 MEUR:ssa ja oikaistun liikevoiton ennuste 72,3 MEUR:ssa. Tuloksen yhteydessä seuraamme etenkin kommentteja Careerin kohdemarkkinoiden ja Consumerin markkinapaikkojen toimintaympäristöstä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Alma Media
Alma Media Oyj on 1998 perustettu Suomessa, itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa toimiva digitaalisiin rekrytointi- ja markkinapaikkapalveluihin sekä talous- ja ammattilehtien julkaisutoimintaan keskittynyt mediakonserni. Suomessa liiketoimintaan kuuluvat myös asumisen ja autoilun markkinapaikat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut ammattilaisille ja yrityksille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut20.07.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 275,4 | 305,8 | 302,8 |
kasvu-% | 19,64 % | 11,01 % | −0,96 % |
EBIT (oik.) | 61,1 | 75,4 | 70,7 |
EBIT-% (oik.) | 22,17 % | 24,67 % | 23,36 % |
EPS (oik.) | 0,58 | 0,66 | 0,66 |
Osinko | 0,35 | 0,38 | 0,40 |
Osinko % | 3,23 % | 3,82 % | 4,02 % |
P/E (oik.) | 18,60 | 14,99 | 15,18 |
EV/EBITDA | 14,41 | 9,67 | 10,56 |