Alma Media Q4 torstaina: Lievästä vastatuulesta huolimatta odotamme tuloskasvua
Alma Media julkistaa Q4-raporttinsa torstaina noin klo 08.00. Odotamme yhtiön operatiivisen tuloksen kasvaneen vertailukaudesta etenkin yhä vahvassa vedossa olleen rekrytointiliiketoiminnan vetämänä, kun taas muun muassa mainosmarkkinasta on arviomme mukaan tullut pientä vastatuulta Q4:llä. Tuloskasvua heijastellen odotamme yhtiön korottavan osinkoaan tuntuvasti edellisvuodesta. Kuluvan vuoden tulosohjeistuksen odotamme sen sijaan ennakoivan tuloksen laskua heikompaa markkinanäkymää peilaten.
Odotamme Careerin edelleen vetäneen liikevaihdon kasvua
Olemme tarkastaneet ennusteitamme aavistuksen alaspäin. Ennustamme Alma Median liikevaihdon kasvaneen Q4:llä 1 %:n 78,7 MEUR:oon (aik. 79,7 MEUR). Segmenteittäin ennustamme Alma Careerin liikevaihdon kasvaneen 13 % vertailukaudesta segmentin päämarkkinoiden hyvää työvoiman kysyntää ja vuoden 2022 erinomaista laskutuksen kasvua heijastellen. Tarkistimme etenkin Talentin ennusteitamme lievästi alaspäin ja odotamme sen liikevaihdon laskeneen vertailukaudesta 9 % Baltian telemarkkinointiyksikön divestoinnin ja laskuun kääntyneen mainosmyynnin seurauksena. Consumerin liikevaihdon odotamme jääneen lievästi (- 2 %) vertailukauden alapuolelle markkinapaikkojen kysynnän tasaantumisen ja mainonnan hidastumisen seurauksena.
Ennustamme Careerin kasvun vahvistaneen myös kannattavuutta
Tekemämme ennustemuutokset heijastuivat myös operatiiviseen tulokseen (noin 1 %:n vuositasolla), jonka ennustamme kohonneen Q4:llä 17,7 MEUR:oon (aik.18,6 MEUR). Odotamme oikaistun liikevoitto-%:n kohonneen vertailukaudesta aavistuksen 22,5 %:iin (Q4’21: 19,9 %). Kannattavuusparannusta ennusteissamme vetää liikevaihdon suurempi painottuminen korkeimman kannattavuuden omaavaan Career-segmenttiin. Odotamme segmentin kannattavuuden vahvistuneen vertailukaudesta korkeampaa markkinapaikkojen liikevaihtoa heijastellen. Etenkin Talentin, mutta myös Consumerin kannattavuuksien odotamme laskeneen vertailukaudesta liikevaihdon kehitystä ja osin myös kustannusten nousua mukaillen. Vuoden 2022 reipasta tuloskasvua mukaillen odotamme Alma Median korottavan osakekohtaista osinkoaan 0,40 euroon konsensuksen tapaan.
Odotamme konsensuksen tapaan ohjeistuksen viitoittavan laskevaa tulosta
Ennen raporttia odotamme Alma Median vuoden 2023 liikevaihdon laskevan niukasti 307 MEUR:oon (2022e 309 MEUR) ja oikaistun liikevoiton 70,1 MEUR:oon (2022e 75,7 MEUR). Konsensuksen vastaavat ennusteet ovat 309 MEUR ja 68,5 MEUR. Siten odotuksissa on, että yhtiö ohjeistaa vakaata liikevaihdon kehitystä ja kustannusten nousua heijastellen laskevaa tuloskehitystä. Arviomme mukaan Consumerin hyvän kysynnän ja siten myös pitkään vuonna 2022 kasvussa pysyneen laskutuksen tulisi tukea liikevaihdon kasvua ainakin vielä H1’23:lla, kun taas mainosmarkkinan kysyntä arviomme mukaan toimii jarruna ainakin alkuvuodesta. Samaan aikaan korkea inflaatio arviomme mukaan nakertaa yhtiön kannattavuutta, joka kuitenkin ennusteissamme säilyy erittäin hyvällä tasolla.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Alma Media
Alma Media Oyj on 1998 perustettu Suomessa, itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa toimiva digitaalisiin rekrytointi- ja markkinapaikkapalveluihin sekä talous- ja ammattilehtien julkaisutoimintaan keskittynyt mediakonserni. Suomessa liiketoimintaan kuuluvat myös asumisen ja autoilun markkinapaikat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut ammattilaisille ja yrityksille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut13.02.2023
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 275,4 | 308,8 | 307,1 |
kasvu-% | 19,64 % | 12,10 % | −0,55 % |
EBIT (oik.) | 61,1 | 75,7 | 70,2 |
EBIT-% (oik.) | 22,17 % | 24,53 % | 22,85 % |
EPS (oik.) | 0,58 | 0,69 | 0,65 |
Osinko | 0,35 | 0,40 | 0,40 |
Osinko % | 3,23 % | 3,81 % | 3,81 % |
P/E (oik.) | 18,60 | 15,26 | 16,14 |
EV/EBITDA | 14,41 | 10,08 | 11,22 |