Alma Median aktiivisuus yritysostoissa jatkui
Alma Media tiedotti keskiviikkona tehneensä kaksi yritysostoa. Ostoista suuremmassa Alma Media osti vajaan 17 %:n vähemmistöosuuden Alma Careerista, kun taas pienemmässä järjestelyssä yhtiö hankki 60 % Netello Systemsin osakekannasta. Näkemyksemme mukaan etenkin Alma Careerin vähemmistöjen hankinta on strategisesti ja taloudellisesti onnistunut hankinta.
Alma Careerin vähemmistöosuuden yhtiö hankki pitkäaikaiselta vähemmistöomistajalta Monster Worldwide Scandinavialta. Vähemmistöomistuksen taustalla oli Alma Careerin ja Monsterin vuonna 2013 vahvistunut yhteistyö, joka laajentui kattamaan itäisen Keski-Euroopan ja Baltian maat. Alma Career -konserniin kuuluvat useat rekrytointiyritykset Tšekissä, Slovakiassa, Kroatiassa, Bosnia-Hertsegovinassa ja Baltian maissa. Alma Median mukaan omistusrakenteen yksinkertaistaminen selkeyttää ja tukee Alma Career -rekrytointiliiketoiminnan kehittämistä strategiansa mukaisesti.
Alma Media maksaa 16,7 %:n vähemmistöosuudesta 58,5 MEUR, mikä vastaa koko Alma Career -konsernille 300 MEUR:n velatonta yritysarvoa (EV). Vuonna 2020 Alma Career -konsernin liikevaihto oli 62,7 MEUR, käyttökate 23,9 MEUR (käyttökate-% 38,1 %) ja liikevoitto 20,6 MEUR (liikevoitto-% 32,9 %). Siten kaupan arvostus vastaa 4,8x liikevaihtopohjaista EV/S-kerrointa ja vastaavasti 12,6x ja 14,6x tulospohjaisia EV/EBITDA- ja EV/EBIT-kertoimia. Pidämme järjestelyä odotettuna ja strategisesti hyvänä, sillä sen jälkeen yhtiö pystyy kehittämään liiketoimintaa täysin omin ehdoin. Lisäksi kaupan arvostus on mielestämme liiketoiminnan markkina-asemaan, kasvunäkymään ja kannattavuuteen peilattuna varsin kohtuullinen ja myös selvästi alle verrokkien arvostustason.
Alma tiedotti myös ostaneensa 60 % digitaalisia markkinointiratkaisuja erityisesti pienille ja keskisuurille yrityksille tarjoavan Netello Systemsin osakekannasta. Netello tarjoaa pk-yrityksille tuloksellista hakukoneoptimointia ja siihen liittyviä palveluita, kuten myyntiprosessia tehostavaa konversio-optimointia, hakukonemarkkinointia sekä verkkosivustojen uudistus- ja kehitystyötä. Järjestelyn kauppahintaa ei julkistettu.
Netellon liikevaihto oli vuonna 2020 2,2 MEUR. Näkemyksemme mukaan yritysosto vahvistaa Alma Median tarjontaa digitaalisten markkinointipalveluiden osalta ja on siten yhtiön strategian mukainen. Alma Median (2021e liikevaihto 252 MEUR) kokoluokassa Netellon vaikutus konsernitasolla on kuitenkin ainakin toistaiseksi hyvin pieni.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Alma Media
Alma Media Oyj on 1998 perustettu Suomessa, itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa toimiva digitaalisiin rekrytointi- ja markkinapaikkapalveluihin sekä talous- ja ammattilehtien julkaisutoimintaan keskittynyt mediakonserni. Suomessa liiketoimintaan kuuluvat myös asumisen ja autoilun markkinapaikat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut ammattilaisille ja yrityksille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut06.03.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 230,2 | 252,2 | 271,2 |
kasvu-% | −7,99 % | 9,54 % | 7,54 % |
EBIT (oik.) | 45,4 | 53,9 | 66,9 |
EBIT-% (oik.) | 19,70 % | 21,37 % | 24,66 % |
EPS (oik.) | 0,36 | 0,47 | 0,59 |
Osinko | 0,30 | 0,32 | 0,35 |
Osinko % | 3,36 % | 3,23 % | 3,54 % |
P/E (oik.) | 24,64 | 20,85 | 16,69 |
EV/EBITDA | 12,84 | 14,75 | 11,80 |