Alma Median hallitus ei suosittele Otavan pakollisen ostotarjouksen hyväksymistä
Yhtiön hallituksen antama suositus oli odotettu ostotarjouksen alhaisen 9,1 euron käteisvastikkeen myötä. Ostotarjous vaikuttaa lähinnä tekniseltä lainsäädäntövelvoitteiden täyttämiseltä, sillä Otava ei vaikuta hakevan täyttä kontrollia Alma Mediassa. Suositusta ja tavoitehintaamme heijastellen emme myöskään suosittele ostotarjouksen hyväksymistä.
Ostotarjouksen käteisvastike arvioitiin liian alhaiseksi
Alma Median hallitus julkaisi eilen arvopaperimarkkinalain vaatiman hallituksen arvion Otavan aiemmin julkaisemasta pakollisesta ostotarjouksesta. Hallitus suositteli osakkeenomistajille ostotarjouksen hyväksymättä jättämistä vedoten alhaiseen tarjottuun 9,1 euron käteisvastikkeeseen, joka on noin 2 % matalampi kuin tarjousvelvollisuuden syntymistä edeltävän kuuden kuukauden ajanjakson kaupankäyntimäärällä painotettu Alma Median osakkeen keskikurssi. Suositusta antaessaan yhtiö kertoi arvioineensa mm. taloudellista asemaansa, strategista kehitysvaihetta, osakekurssia suhteessa tarjottuun käteisvastikkeeseen, verrokkiyhtiöiden arvostuskertoimia sekä ulkopuolisilla pankkiireilla laadittua Fairness Opinion-analyysiä.
Lisäksi Alma Median hallitus arvioi, että Otavan ostotarjous ei aiheuta merkittäviä välittömiä vaikutuksia yhtiön liiketoimintaan tai varoihin, ja että Otavan omistusosuuden mahdollinen kasvu ostotarjouksen myötä voi vaikuttaa negatiivisesti osakkeen likviditeettiin ja mahdollisten ulkopuolisten yritysostajakandidaattien kiinnostukseen Alma Mediaa kohtaan.
Otava ei ole tavoittelemassa koko Alma Median osakekantaa
Otavalle syntyi velvollisuus ostotarjouksen tekemisestä, kun sen omistusosuus Alma Mediasta nousi osakekauppojen myötä 30,5 %:iin. Omistusosuuden merkittävä kasvattaminen tai täyden kontrollin hakeminen Alma Mediasta ei kommenttien perusteella vaikuta olevan Otavan tavoite, vaan pakollisessa ostotarjouksessa on alustavan arviomme mukaan kyse lähinnä lainsäädännöllisten velvoitteiden täyttämisessä.
Alma Median hallituksen arvio oli odotettu ja suosittelimmekin osakkeenomistajia olemaan hyväksymättä ostotarjousta jo aiemmassa kommentissamme. Näkemyksemme Alma Median osakkeesta sekä ostotarjouksen epäedullisuudesta ovat ennallaan.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Alma Media
Alma Media Oyj on 1998 perustettu Suomessa, itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa toimiva digitaalisiin rekrytointi- ja markkinapaikkapalveluihin sekä talous- ja ammattilehtien julkaisutoimintaan keskittynyt mediakonserni. Suomessa liiketoimintaan kuuluvat myös asumisen ja autoilun markkinapaikat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut ammattilaisille ja yrityksille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut10.06.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 308,8 | 305,7 | 309,6 |
kasvu-% | 12,12 % | −1,00 % | 1,27 % |
EBIT (oik.) | 73,4 | 67,6 | 69,1 |
EBIT-% (oik.) | 23,75 % | 22,11 % | 22,33 % |
EPS (oik.) | 0,72 | 0,59 | 0,62 |
Osinko | 0,44 | 0,46 | 0,48 |
Osinko % | 4,68 % | 4,38 % | 4,57 % |
P/E (oik.) | 13,08 | 17,68 | 16,82 |
EV/EBITDA | 9,47 | 11,87 | 11,39 |