Alma Talentista DIASin enemmistöomistaja
Alma Media tiedotti keskiviikkona (30.12.), että Alma Talent Oy kasvattaa omistusosuutensa Digitaalinen asuntokauppa DIAS Oy:ssä 80,5 %:iin. DIAS Oy:n perustajayritys ja pääomistaja Tomorrow Tech myi Alma Talentille kokonaan 57,1 %:n osuutensa. Lisäksi perustajapankit OP, Danske Bank, Aktia ja S-Pankki myivät yhteensä 18,4 % yhtiön osakkeista. Pankkien omistukseen jää 19,5 % yhtiön osakkeista. Hankittujen osakkeiden nettovelaton kauppahinta on 14,3 MEUR. Lisäksi kaupan osapuolet ovat sopineet mahdollisesta lisäkauppahinnasta perustuen DIASin liiketoiminnan ja kannattavuuden tulevaan kehitykseen.
DIAS on vuonna 2018 perustettu digitaalisen asuntokaupan alusta, joka yhdistää asunnon ostajan, myyjän, kiinteistönvälittäjän ja pankin yhteiseen järjestelmään. Alma Median mukaan DIAS on yksi ensimmäisistä Suomessa valmiiksi saaduista lohkoketjupohjaisista palveluista ja vuonna 2020 yhtiön liikevaihto oli noin 2 MEUR.
Lukujen valossa järjestely on Alma Media konsernin mittakaavassa pieni (2020e liikevaihto 230 MEUR). Näkemyksemme mukaan kohde sopii kuitenkin Alma Median portfolioon erittäin hyvin ja täydentää sen asumisen palvelukokonaisuutta, joka nojaa muun muassa Etuovi.comin vahvaan markkinaosuuteen. Enemmistöomistajana yhtiöllä on paremmat edellytykset kehittää ja kasvattaa palvelua, joka laajentaa sen asemaa asumisen palveluiden arvoketjussa. Käsityksemme mukaan digitaalisesti toteutettujen asuntokauppojen määrä on kasvanut viime aikoina voimakkaasti ja tämän jatkumiselle on näkemyksemme mukaan hyvät edellytykset. Arviomme mukaan tämä yhdessä Alma Median muiden asumisen verkkopalveluiden kanssa antaa edellytykset DIASin voimakkaalle kasvattamiselle ja arvonluonnille tulevaisuudessa, mikä osaltaan perustelee toteutuneiden lukujen valossa suhteellisen korkeaa kauppahintaa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Alma Media
Alma Media Oyj on 1998 perustettu Suomessa, itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa toimiva digitaalisiin rekrytointi- ja markkinapaikkapalveluihin sekä talous- ja ammattilehtien julkaisutoimintaan keskittynyt mediakonserni. Suomessa liiketoimintaan kuuluvat myös asumisen ja autoilun markkinapaikat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut ammattilaisille ja yrityksille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut22.10.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 250,2 | 229,5 | 235,3 |
kasvu-% | −29,46 % | −8,27 % | 2,52 % |
EBIT (oik.) | 49,4 | 46,7 | 49,6 |
EBIT-% (oik.) | 19,74 % | 20,35 % | 21,07 % |
EPS (oik.) | 0,37 | 0,39 | 0,42 |
Osinko | 0,40 | 0,40 | 0,42 |
Osinko % | 5,03 % | 4,04 % | 4,24 % |
P/E (oik.) | 21,33 | 25,67 | 23,61 |
EV/EBITDA | 10,89 | 13,61 | 12,78 |