Analyysikoulu, osa 11: DCF-malli
Analyysikoulun uusimmassa kirjoituksessa syvennymme DCF-malliin, joka oikein rakennuttuna on paitsi mainettaan ymmärrettävämpi myös kaikkein käyttökelpoisin menetelmä liiketoiminnan todellisen arvon ja sen vaihteluvälin määrittämiseen.
Toisaalta vaikka kassavirtamalli onkin sekä tekniikkansa että alla olevan teoriansa puitteissa oiva työkalu liiketoiminnan todellisen arvon haarukointiin, ei sekään monimuuttujaisesta ja ennusteisiin eli ihmisten senhetkisten tietojen pohjalta tekemiin parhaisiin arvioihin perustuvaa luonnetta mukaillen ole millään muotoa eksakti arvon määrittämisen väline.
Näin ollen kassavirtamallin rakentaminen ja sen ulos suoltaman tuloksen tulkinta on enemmän sovellettavaa taidetta kuin kovatulkintaista tiedettä. Itsenäisesti ajattelevalle operaattorille tätä en kuitenkaan varsinaisena ongelmana näe. Sivistynyt arvonmäärittäjä ymmärtää, että oikeisiin asioihin ja syy-seuraus-suhteisiin keskittymällä kassavirtamalli auttaa olemaan riittävän oikeassa ja vastaavasti välttämään täysin väärässä olemista.
Inderes Premium -tilaajat voivat lukea kirjoituksen kokonaisuudessaan klikkaamalla tästä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille