Avidly H2 torstaina: Kannattavuushaasteiden taustat ja näkymät keskipisteessä
Markkinoinnin palveluyhtiö Avidly julkaisee H2’19-raportin torstaina. Yhtiö antoi helmikuun lopulla tulosvaroituksen, jonka perusteella loppuvuodelta on luvassa selvästi tappiolliseksi painunut liiketulos. Odotamme yhtiön liikevaihdon kuitenkin jatkaneen yritysjärjestelyjen myötä vahvaa kasvua loppuvuonna. Näkymien osalta ennakoimme yhtiön ohjeistavan liikevaihdon kasvun jatkumista, mutta liiketuloksen olevan lähellä nollatasoa tai negatiivinen. Kiinnitämme raportilla huomion erityisesti yhtiön kommentteihin voimakkaan kannattavuusheikennyksen taustoista, korjaavista toimenpiteistä ja niiden aikataulusta, sekä mahdollisista strategiatarkennuksista.
Ennustamme Avidlyn liikevaihdon kasvaneen H2:lla 11 % vertailukaudesta 11,2 MEUR:oon (H2’18: 10,1 MEUR). Liikevaihdon kasvua tukevat ennusteessamme erityisesti viime vuonna tehdyt yritysostot (mm. Hehku Marketing ja NetPress) sekä rekrytoinnit Inbound-liiketoiminnoissa. Odotamme kuitenkin yhtiön liikevaihdoltaan suurimman yksikön, Markkinointipalveluiden, orgaanisen kasvun olleen negatiivista, sillä sitä heikentää mm. 2018-2019 vaihteessa merkittävästi pienentyneen SOK:n ulkoistussopimuksen vaikutukset.
Odotamme nyt H2:n oikaistun liiketuloksen heikentyneen tulosvaroituksen yhteydessä annetun ohjeistuksen mukaisesti (2019 EBIT -2,4 MEUR) voimakkaasti vertailukaudesta ja olevan -2,1 MEUR (H2’18: 0,3 MEUR). Ennen helmikuun rajua tulosvaroitusta ennusteemme H2’19 liiketulokselle oli 0,1 MEUR. Liiketuloksen heikkoa kehitystä on ajanut erityisesti Inbound-liiketoiminnan voimakkaiden kasvupanostusten epäonnistuminen ja Markkinointipalveluiden tehokkuuden ja kasvun heikentyminen. Osakekohtaisen tuloksen ennustamme laskeneen -1,07 euroon (aik. -0,03 euroa, H2’18: 0,10 euroa).
Odotamme yhtiön antavan vuodelle 2020 liikevaihdon kasvua ja nollatasolle tai negatiiviseksi jäävää liiketulosta. Emme olisi kuitenkaan yllättyneitä, jos yhtiön uusi johto ei antaisi heikosta näkyvyydestä johtuen tässä vaiheessa vuotta vielä lainkaan tulosohjeistusta. Ennen tulosvaroitusta päivitetyissä lähivuosien ennusteissamme odotimme yhtiön raportoivan vuodelle 2020 13 %:n liikevaihdon kasvun ja noin 1 %:n liikevoittomarginaalin, mutta on todennäköistä, että 2020-ennusteisiimme kohdistuu H2-raportin jälkeen huomattavaa laskupainetta.
Näkymien ohella olemme hyvin kiinnostuneita tiedoista yhtiön voimakkaasti loppuvuonna heikentyneeseen kannattavuuskehitykseen liittyen, ja erityisesti siitä, millaisiin toimiin ja millä aikataululla yhtiön uusi johto aikoo ryhtyä kannattavuuden parantamiseksi. Kannattavuushaasteet ja yritysostojen integraation epäonnistuminen heikentävät lyhyellä aikavälillä huomattavasti Avidlyn osakkeen houkuttelevuutta, kun tulospohjaisen arvostuksen antama tuki osakkeelle katoaa ja yhtiön kasvu ja taloudellinen tilanne heikkenee. Avidlyn osakkeen pitkän aikavälin arvonkehityksen ratkaisee kuitenkin yhtiön kunnianhimoisen kasvustrategian onnistuminen, minkä vuoksi on tärkeää, että yhtiön uusi johto saa vakautettua nopeasti yhtiön heikon operatiivisen kehityksen ja annettua markkinalle selvät askelmerkit kannattavalle kasvu-uralle paluulle.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille