Avidly antoi eilen jo kolmannen negatiivisen tulosvaroituksen koskien vuoden 2019 tulosta. Yhtiö arvioi nyt, että vuoden 2019 liikevoitto jää noin 2,4 MEUR tappiolliseksi (aik. liikevoitto tappiollinen). Liikevaihdon osalta ohjeistus (22-24 MEUR) pidettiin ennallaan. Tulosvaroitus oli odotuksiimme (2019e EBIT: -0,2 MEUR) nähden raju ja lähivuosien ennusteissamme on selvää laskupainetta. Päivitämme ennusteitamme ja näkemystämme osakkeesta ennakkokommentin yhteydessä ennen yhtiön H2-tulosta, joka julkaistaan 5.3.
Avidlyn mukaan tulosvaroituksen taustalla ovat erityisesti Inbound-liiketoimintaan tehdyt etupainotteiset kasvupanostukset, jotka eivät ole realisoituneet odotetulla tavalla. Arviomme mukaan myöskään Markkinoinnin palvelut -liiketoiminnan kohtaamat haasteet eivät ole vielä merkittävissä määrin helpottuneet ja ovat mahdollisesti syventyneet vielä loppuvuodesta. Yhtiö käynnisti ongelmiin liittyen viime syksynä kannattavuushankkeen. Avidly kertoi nyt tiedotteessa odottavansa tuloksia hankkeen osalta tämän vuoden aikana.
Avidlyn jatkuvat kannattavuushaasteet ja muut epävarmuustekijät yhtiön ympärillä (mm. henkilöstön vaihtuvuus ja yrityskauppojen haasteet) heikentävät lyhyellä aikavälillä huomattavasti osakkeen houkuttelevuutta, emmekä näe osakkeelle selkeitä tulospohjaisia tukitasoja tai positiivisia ajureita. Yhtiön on nyt tulosvaroituksen myötä erittäin heikoksi jääneen vuoden 2019 jälkeen palautettava sijoittajien luottamusta nostamalla Markkinoinnin palveluiden kannattavuus nousu-uralle sekä annettava vahvempia näyttöjä Inbound-liiketoiminnan kasvupanostusten ja yritysostojen toimivuudesta. Tämän jälkeen katseita voitaisiin jälleen siirtää yhtiön kunnianhimoisen kasvustrategian suuntaan, jonka osittaisenkin onnistumisen kautta osakkeen tuotto-odotus olisi houkuttelevalla tasolla (kts. Laaja yhtiöraportti).
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille