Cargotec: Hiabin kysyntäajurit edelleen mollivoittoisia 2020
Cargotecin liiketuloksesta viimeisten 12 kuukauden aikana 51 % tuoneen Hiabin kysyntäajurit ovat vuoden 2020 alkaessa edelleen hidastumassa. Tärkeimpiä näistä ajureista ja indikaattoreista ovat rakentamisen sekä logistiikan kasvunäkymät ja näiden heijastumana raskaiden kuorma-autojen kysyntä. Myös Kalmarin volyymikehityksessä on laskupaineita ja MacGregorin haasteet ovat pitkälti ennallaan. Osake on diskontolla suhteessa verrokkeihin, mutta eron kurominen umpeen ei saa nyt tukea tulosajureista. Suosituksemme osakkeelle on edelleen vähennä 31,00 euron tavoitehinnalla.
Vuonna 2018 Hiabin liikevaihdosta arviolta yhteensä 81 % tuli Euroopasta (osuus 48 %) ja Pohjois-Amerikasta (33 %), joten näiden alueiden talouskehitys on aivan keskeistä liiketoiminnan kehitykselle. Mainituista kysyntäajureista tuorein ennuste (Euroconstruct 11/2019) povaa Eurooppaan vain 0,8-1,1 %:n v/v rakentamisen kasvua vuosille 2020-2021 (2019e: +2,2 %). Rakentamisen kasvunäkymä Pohjois-Amerikassa on hieman optimistisempi (2,7-3,1 % v/v), mutta sielläkin hidastuva (2019e: +6,0 %; lähde: FMI Q3/2019). Logistiikkasektorin osalta uskomme bkt:n kasvun kuvaavan varsin hyvin sektorin kasvua ja tässäkin konsensusennusteet ovat alenevia: euroalueen bkt:n kasvun odotetaan hidastuvan edelleen eli vuoden 2019 1,2 %:sta vuoden 2020 1,0 %:iin. Yhdysvalloissa vuoden 2019 2,3 %:n bkt-kasvun odotetaan hidastuvan vuoden 2020 1,8 %:iin (lähde: Bloomberg). Hiabin tuotteiden kysynnän kanssa varsin hyvin korreloivan raskaiden kuorma-autojen kysynnän odotetaankin laskevan Euroopassa 14 %:lla ja Pohjois-Amerikassa peräti 29 %:lla vuonna 2020 (lähde: Volvo Trucks), mikä ei lupaa hyvää Hiabin tilauskertymälle. Tämänhetkinen ennusteemme Hiabin vuoden 2020 tilauskertymän muutokseksi on -7 % ja liikevaihdon muutokseksi -9 % (laiteliiketoiminta -13 % ja palveluliiketoiminta +2 %). Ennusteemme Hiabin tilauskertymän ja liikevaihdon muutokseksi vuonna 2020 ovatkin selvästi konsensusta (vastaavasti -4 % ja -5 %) varovaisempia.
Hiabin liikevaihdon laskiessa tilannetta hankaloittaa liiketoiminnan melko iso tulosvipu eli liikevoiton suhteellisen muutoksen suhde liikevaihdon suhteelliseen muutokseen, joka on relevantilla liikevaihtoalueella noin 2,2x. Näin voimakkaalla vivulla Hiabin liiketulos laskisi 19 %:lla liikevaihdon laskiessa ennustamallamme 9 %:lla. Toistaiseksi ennusteemme Hiabin liiketuloksen muutokseksi vuonna 2020 on tätä optimistisempi (-12 %; marg. 11,4 %), sillä Hiabin kulurakenne Puolan-tehtaallaan on aiempia vuosia joustavampi. Olemme kuitenkin selvästi varovaisempia kuin konsensus (2020e liiketuloksen muutos -3 %; marg. 12,3 %).
Myös Cargotecin muissa liiketoiminnoissa on haasteita. Historiallisesti Kalmarin tilauskasvu ja sitä seuraava liikevaihdon kasvu on edellyttänyt maailman konttiliikenteeltä pääsääntöisesti yli 5 %:n volyymikasvua. Drewryn nykyiset ennusteet vuosien 2019 ja 2020 konttiliikenteen kasvuksi ovat vastaavasti +2,6 % ja +4,0 %. Tilanne muistuttaakin nyt vuotta 2016, jolloin maailman konttiliikenne kasvoi vain 2,6 % v/v ja Kalmarin tilaukset laskivat seuraavana vuonna 10 % v/v. Ennusteemme Kalmarin tilauskertymän muutokseksi vuodelle 2020 on -9 % v/v konsensuksen odottaessa vain 1-2 %:n laskua. Cargotecin kolmannen liiketoiminnan eli MacGregorin rooli yhtiön arvonmuodostuksessa on tappiollisuuden vuoksi tällä hetkellä vähäinen ja sijoittajat odottavat indikaatioita TTS:n integroinnin etenemisestä ja synergioiden (tavoite 25-30 MEUR) kertymisestä. ”Vanhan” MacGregorin ongelmat eli alhainen kapasiteetin käyttöaste, projektien kustannusylitykset ja markkinoiden kova hintapaine olivat ainakin Q3’19:llä vielä ennallaan.
Cargotecin osake ei ole kallis. Omilla ennusteillamme vuoden 2020 P/E- ja EV/EBIT-kertoimet (12x ja 10x) ovat 10-17 % alle verrokkien mediaanin. Ongelmana on kuitenkin edelleen jatkuva positiivisten kurssiajureiden puute, jonka syitä jo edellä kuvattiin sekä konsensusennusteisiin todennäköisesti kohdistuva laskupaine. Cargotecin 6.2. julkistettavan Q4-raportin sisältämä 2020-ohjeistus perusteineen on paljon vartijana. Sitä ennen osake todennäköisesti liikkuu koko markkinan mukana.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Cargotec
Cargotec on vuonna 2005 Kone Oyj:n jakautuessa syntynyt lasti- ja kuormankäsittelyratkaisuja kansainvälisillä markkinoilla tarjoava yritys. Cargotecin liiketoiminta-alueet ovat Kalmar, Hiab ja MacGregor. Kalmar tarjoaa kontinkäsittelylaitteita, satama-automaatioratkaisuja, ohjelmistoja ja palveluita satamiin, terminaaleihin, jakelukeskuksiin ja eri teollisuudenaloille. Hiab on maailman johtava kuormankäsittelyratkaisujen toimittaja, jonka asiakkaat edustavat maakuljetusalaa ja lukuisia muita toimialoja. MacGregor puolestaan on maailman johtava laivojen lastinkäsittely- ja offshore-kuormankäsittelyratkaisujen, -palveluiden ja laitteiden toimittaja.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut02.12.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 3 303,0 | 3 806,5 | 3 616,7 |
kasvu-% | 1,66 % | 15,24 % | −4,98 % |
EBIT (oik.) | 243,8 | 280,9 | 257,3 |
EBIT-% (oik.) | 7,38 % | 7,38 % | 7,11 % |
EPS (oik.) | 2,49 | 2,73 | 2,56 |
Osinko | 1,10 | 1,20 | 1,20 |
Osinko % | 4,12 % | 1,95 % | 1,95 % |
P/E (oik.) | 10,72 | 22,57 | 24,09 |
EV/EBITDA | 8,96 | 14,06 | 12,52 |