Cargotec ja Konecranes: Tiukkaa tekstiä Iso-Britannian kilpailuviranomaisilta
Iso-Britannian kilpailuviranomaisten alustavat havainnot Cargotecin ja Konecranesin yhdistymisen vaikutuksista kontinkäsittelyalan kilpailuun olivat tylyjä. Tuotealueita, joilla kilpailu vähenisi oleellisesti oli lukuisia ja esitetyt realistiset vaihtoehdot vähissä. Kyseessä on vasta alustava kanta, mutta esitettyjen näkökohtien perusteella Cargotecin ja Konecranesin yhdistymisen toteutuminen suunnitellussa muodossa on taas askeleen kauempana. Osta-suosituksemme sekä Cargotecin että Konecranesin osakkeille samoin kuin tavoitehintamme (vastaavasti 55,00 ja 44,00 euroa) perustuvat yhtiöiden itsenäisyyteen ja ovat muuttumattomat.
Iso-Britannian kilpailuviranomainen (Competition and Markets Authority, CMA) julkisti tänään alustavat havaintonsa Cargotecin ja Konecranesin suunnitellun yhdistymisen vaikutuksesta kontinkäsittelylaitteiden markkinoiden kilpailutilanteeseen. CMA:n yleiskommentti kiinalaisten toimijoiden (etenkin ZPMC ja Sany) tuomasta riittävästä kilpailusta oli vähättelevä: kiinalaisten kustannuskilpailuetu ei ole johtanut niiden merkittävään markkina-asemaan Euroopassa ja ne kohtaavat edelleen isoja esteitä asemansa vahvistamiselle mm. tuotevalikoiman, pienempiin tarjouksiin osallistumisen sekä palvelujen osalta. Eri tuotekategorioissa CMA näkee ”Cargocranesin” aseman muuttuvan erityisen vahvaksi kumipyöräkonttinostureissa (RTG), automaattisissa pinoamisnostureissa (ASC), kontti- ja kuljetuslukeissa (SC ja ShC), raskaissa haarukkatrukeissa (HDFLT), konttikurottajissa (RS) ja automaattisissa terminaalitraktoreissa (ATT).
CMA jakaa mahdolliset kilpailuoikeudelliset korjaustoimenpiteet kolmeen kategoriaan: 1) yhdistymisen täydellinen estäminen (prohibition); 2) divestoinnit ja 3) toiminnalliset korjaustoimet (behavioural remedies). Viime mainittu voi tarkoittaa mm. hinnoittelun valvontaa, mutta CMA suhtautuu niihin kielteisesti mm. vaikean määriteltävyyden kiertämismahdollisuuksien ja monitoroinnin hankaluuden vuoksi. Mahdollisille divestoinneille CMA asettaa paljon ehtoja: myytävän kokonaisuuden tulisi olla elinkelpoinen toimimaan itsenäisesti ja kilpailemaan myyjän kanssa ja sen mukana tulisi siirtyä sekä tuotantoinfrastruktuuri, osaaminen/henkilöstö sekä asiakassuhteet ja sopimuskanta. CMA:n esimerkit divestointikohteen riittävästä koosta ovat Cargotecin Kalmar ja Konecranesin Port Solutions. CMA myös esittää koko yhdistymisen estämisen olevan toimiva ratkaisu kilpailuongelmaan verrattuna muiden korjaustoimenpiteiden luomiin hankaluuksiin.
Cargotec ja Konecranes totesivat tänään olevansa eri mieltä CMA:n johtopäätöksistä, perehtyvänsä niihin ja jatkavansa keskusteluja sekä CMA:n että EU:n ja Yhdysvaltain kilpailuviranomaisten kanssa. Yhtiöt ovat edelleen luottavaisia yhdistymisen toteutumiseen H1’22:n loppuun mennessä ja esim. Cargotec pitää CMA:n kannanottoa enemmän ”keskustelunavauksena”. Seuraava askel on vastausten antaminen CMA:n esittämiin kysymyksiin 17.12.21 mennessä.
CMA:n lausuma on selvästi negatiivinen ”Cargocranesin” muodostumisen kannalta. Toistaiseksi saamamme indikaatiot yhtiöistä ovat olleet, että keskustelut kilpailuviranomaisten kanssa ovat edenneet hyvässä hengessä. Uudelle yhtiölle on ehditty myös nimittää johtoryhmä. Pidämme mahdottomana, että uuden kokonaisuuden kannalta aivan keskeisiä liiketoimintoja myytäisiin ja pienempien kokonaisuuksien myynnissä säilyisi pitkään epävarmuus siitä, mikä riittää kilpailuviranomaisille. Kiireessä ja paineessa tehtyjen divestointiratkaisujen sijasta näkisimme mieluummin koko yhdistymisen peruuntuvan.
Epävarma tilanne tuo Cargotecin ja Konecranesin osakkeisiin painetta. Olemme kuitenkin omissa ennusteissamme ja suosituksissame pitäneet yhtiöt koko ajan erillään ja nykyinen osta-suosituksemme molemmille yhtiöille perustuu hyvien liiketoimintanäkymien ja edullisen osakkeen yhdistelmään kummassakin yhtiössä. Nykytilanteessa sijoittajan on kuitenkin siirrettävä katseensa kauemmaksi tulevaisuuteen.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille