Cargotec keskittyy kruununjalokiviin
Cargotec julkisti eilen strategiapäivityksen, jota valmisteltiin yhtaikaa yhä kovempaan vastatuuleen ajautuneen Konecranes-yhdistymisen kanssa. Yhdistymisen peruunnuttua Cargotecin täsmennetyn strategian ydinkohta on tappiollisten tai huonosti kokonaisuuteen sopivien osien myynti tai alasajo. Pidämme täsmennettyä strategiaa toteutuessaan sijoittajaystävällisenä. Emme ole kajonneet ennusteisiimme ja osakkeen lisää-suosituksemme sekä 44,00 euron tavoitehintamme ovat ennallaan.
Kalmarin satamanostureista luovutaan
Kalmar aikoo jatkossa keskittyä mobiililaitteisiin (täydennettynä kontti- ja kuljetuslukeilla) ja luopua raskaista satamanostureista, joita ovat konttipukkinosturit (STS), kisko- ja kumipyöräkonttinosturit (RMG ja RTG) sekä kenttänosturit. Raskaiden satamanostureiden kannattavuus on ollut heikko ja vuonna 2021 nämä nosturit tekivät -21 %:n EBIT-marginaalin vajaan 100 MEUR:n liikevaihdolla. Heikon kannattavuuden taustalla olivat teräsosien suuri osuus laitteiden hinnasta, isot ja vahvan neuvotteluvoiman omaavat asiakkaat, tiukka kilpailutilanne kiinalaisten toimijoiden kanssa sekä alhaiset volyymit. Raskaat satamanosturit valmistetaan alihankintana Kiinassa toisin kuin kontti- ja kuljetuslukit jotka kootaan Kalmarin Puolan-tehtaalla. Cargotecin mukaan Kalmarin organisaatio raskaissa satamanostureissa on kevyt ja jos toiminta jouduttaisiin sopivan ostajan puutteessa ajamaan alas ei tästä koituisi kovinkaan merkittäviä kustannuksia.
MacGregorille etsitään uusi koti
Cargotec aikoo divestoida MacGregorin, jonka omistus ei ole täsmennetyn strategian mukaista. MacGregorin kuitenkin uskotaan olevan oikealle omistajalle hyvää liiketoimintaa. MacGregor on markkinajohtaja useimmissa segmenteissä, joissa sillä on tarjontaa. Lisäksi liiketoiminnan näkymät ovat tällä hetkellä hyvät, toisin kuin vuonna 2013 jolloin suunniteltu MacGregorin listaaminen Singaporen pörssiin oli toimitusjohtaja Vehviläisen mukaan ”2-3 vuotta myöhässä”. Cargotec ei vielä suostunut ottamaan kantaa mahdollisiin ostajiin.
Jäljelle jäävillä liiketoiminnoilla hyvät näkymät ja iso potentiaali
Cargotec aikoo seuraavan 12 kuukauden aikana laatia suunnitelmat MacGregorin ”strategiseen arviointiin” ja raskaista satamanostureista luopumiseen. Samalla toimintamallia hiotaan tukemaan uutta rakennetta ja investoinnit keskitetään yritysostoihin, tuotekehityk-seen ja päästövähennystavoitteiden saavuttamiseen. Cargotec näkee uuden rakenteensa selvästi aiempaa fokusoituneempana. Yhtiö myös korostaa jäljelle jäävien liiketoimintojen olevan markkina-asemaltaan vahvempia, nopeammin kasvavia, enemmän toistuvaa liikevaihtoa sisältäviä ja paremmin kannattavia kuin poistuvat liiketoiminnat. Jäljelle jäävien liiketoimintojen yhteenlaskettu EBIT-marginaali on ollut >10 % viimeiset kahdeksan vuotta kun nykyisen Cargotecin oikaistu EBIT-marginaali on samaan aikaan ollut 4,4-8,0 %. Ero on siis huomattava.
Ratkaisut ovat perusteltuja
Mielestämme Cargotecin ilmoittamat muutokset ja painotukset ovat hyvin perusteltuja. MacGregorin asema osana yhtiötä on koko ajan ollut hieman epäselvä, joten siitä irtautuminen on odotettua. Nyt paljastunut raskaiden satamanostureiden kurja kannattavuus tekee toiminnan myynnin tai alasajon hyvin aiheelliseksi. Kysymys kuuluukin miksi asiassa toimitaan vasta nyt, mutta toisaalta järjestely tuskin olisi tullut kyseeseen Konecranes-yhdistymisen ollessa vielä pöydällä. Kaikkiaan uskomme uudistuneen Cargotecin mielikuvan sijoittajien keskuudessa olevan nykyistä selvästi positiivisempi sen jälkeen kun järjestelyt on toteutettu.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Cargotec
Cargotec on vuonna 2005 Kone Oyj:n jakautuessa syntynyt lasti- ja kuormankäsittelyratkaisuja kansainvälisillä markkinoilla tarjoava yritys. Cargotecin liiketoiminta-alueet ovat Kalmar, Hiab ja MacGregor. Kalmar tarjoaa kontinkäsittelylaitteita, satama-automaatioratkaisuja, ohjelmistoja ja palveluita satamiin, terminaaleihin, jakelukeskuksiin ja eri teollisuudenaloille. Hiab on maailman johtava kuormankäsittelyratkaisujen toimittaja, jonka asiakkaat edustavat maakuljetusalaa ja lukuisia muita toimialoja. MacGregor puolestaan on maailman johtava laivojen lastinkäsittely- ja offshore-kuormankäsittelyratkaisujen, -palveluiden ja laitteiden toimittaja.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut04.02.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 3 315,0 | 4 037,6 | 4 289,5 |
kasvu-% | 1,58 % | 21,80 % | 6,24 % |
EBIT (oik.) | 231,5 | 328,7 | 365,6 |
EBIT-% (oik.) | 6,98 % | 8,14 % | 8,52 % |
EPS (oik.) | 2,40 | 3,22 | 3,72 |
Osinko | 1,08 | 1,40 | 1,50 |
Osinko % | 2,46 % | 2,32 % | 2,48 % |
P/E (oik.) | 18,24 | 18,75 | 16,23 |
EV/EBITDA | 6,88 | 11,24 | 9,94 |