Tapasimme eilen Cargotecin toimitusjohtajan Mika Vehviläisen analyytikkotilaisuudessa. Keskustelun fokus oli koronaviruksen vaikutuksissa sekä Navisin tulevassa myynnissä. Emme ole tässä vaiheessa muuttaneet ennusteitamme ja myös lisää-suosituksemme sekä 35,00 euron tavoitehintamme osakkeelle ovat ennallaan.
Tärkeimmät muistiinpanomme ovat seuraavat:
- Cargotecin suorat komponenttitoimitukset Kiinasta ovat vähäisiä. Kiina-riski liittyy enemmän alihankkijoiden alihankkijoiden toimitusten häiriintymiseen. Toistaiseksi Kalmarin ja Hiabin päätehdas Puolassa (Stargard) toimii normaalisti.
- Cargotecin mukaan ”Kiinassa ihmiset alkavat olla takaisin töissä” ja tehtaissa ajetaan kiinni alkuvuonna menetettyä tuotantoa. Edelleen Cargotec totesi, että yhtiön kiinalaisten keskustelukumppaneiden mukaan pahin on jo takana Kiinan koronaviruskriisissä. Kiinassa on kuitenkin toimitusketjussa jonkin verran pullonkauloja kumipyöräkuljetuskapasiteetissa sekä konttien saatavuudessa.
- Cargotecin liiketoiminnoista koronaviruksen vaikutukset ovat suurimmat MacGregorissa, jossa jotkin toimitukset ovat 1,5 kk myöhässä. Kiinan ja koronaviruksen vaikutuksen Hiabiin ja Kalmariin ovat toistaiseksi olleet vähäisiä ja itse asiassa Hiabin ja Kalmarin vuoden ensimmäisten kuuden viikon tilauskertymä on ollut Hiabissa ja Kalmarissa ”yllättävän vahva” sekä Euroopassa että Amerikoissa.
- Cargotec arvioi, että koronaviruksen vaikutus konsernin Q1’20-liikevaihtoon voisi olla 10-20 MEUR:n eli -1…-2 %:n luokkaa. Luku on yllättävän pieni, mutta toisaalta Cargotec totesi, että joidenkin jo lähes valmiiden automaatiotilausten saaminen valmiiksi tuottaa ongelmia matkustuskieltojen vuoksi. Tämän johdosta Q1’20:n tilauskertymään kohdistuu painetta. Tällä hetkellä odotuksemme kvartaalin tilauskertymäksi on 960 MEUR (-6 % v/v).
- Cargotecin myyntilistalle joutunut TOS (terminal operating system) -ohjelmistotalo Navis ei ole kasvanut enää muutamaan vuoteen. Cargotecin mukaan syynä on se, että kokonaispaketteja, joissa samalla asiakkaalle toimitettaisiin sekä TOS, automaatiojärjestelmä että varsinainen kontinkuljetuskalusto ei enää kysellä. Automaatioprojektit ovat Cargotecin mukaan nykyisin valtaosin brownfield-tyyppisiä eli kattavat kerrallaan vain tietyn osan yksittäisestä terminaalista ja rakentuvat asiakkaalla jo olevan TOS:n päälle. Näin ollen Cargotec ei enää tarvitse Navisia oven avaajaksi automaatioprojekteihin.
- Navisin viime vuoden liikevaihto oli 115 MEUR ja EBIT-marginaali ”lähes kaksinumeroinen luku” eli arviolta 8-9 %. Tämä merkitsee, että esimerkiksi kohtuullisella 25x:n EV/EBIT-kertoimella yritysarvoksi tulisi noin 240-250 MEUR eli noin 100 MEUR enemmän kuin yhtiöstä maksettu 140 MEUR. Navisin arvoon myyntitilanteessa kohdistunee kuitenkin painetta viime vuosien hitaan kasvun vuoksi.
- Cargotec säilyttää edelleen vuoden 2020 ohjeistuksensa vertailukelpoisen liikevoiton paranemisesta viime vuoden 264 MEUR:sta. Nähdyn kurssilaskun jälkeen vuosien 2020-2021 P/E-kertoimet (10x ja 9x) ovat hyvin houkuttelevia, mutta tietenkin koronan globaalit negatiiviset vaikutukset ovat vielä hämärän peitossa ja kasaantuvat koko ajan.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Cargotec
Cargotec on vuonna 2005 Kone Oyj:n jakautuessa syntynyt lasti- ja kuormankäsittelyratkaisuja kansainvälisillä markkinoilla tarjoava yritys. Cargotecin liiketoiminta-alueet ovat Kalmar, Hiab ja MacGregor. Kalmar tarjoaa kontinkäsittelylaitteita, satama-automaatioratkaisuja, ohjelmistoja ja palveluita satamiin, terminaaleihin, jakelukeskuksiin ja eri teollisuudenaloille. Hiab on maailman johtava kuormankäsittelyratkaisujen toimittaja, jonka asiakkaat edustavat maakuljetusalaa ja lukuisia muita toimialoja. MacGregor puolestaan on maailman johtava laivojen lastinkäsittely- ja offshore-kuormankäsittelyratkaisujen, -palveluiden ja laitteiden toimittaja.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut09.02.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 3 683,0 | 3 725,6 | 3 875,0 |
kasvu-% | 11,50 % | 1,16 % | 4,01 % |
EBIT (oik.) | 260,1 | 273,0 | 295,4 |
EBIT-% (oik.) | 7,06 % | 7,33 % | 7,62 % |
EPS (oik.) | 2,15 | 2,68 | 2,89 |
Osinko | 1,20 | 1,20 | 1,30 |
P/E (oik.) | 14,06 | 24,08 | 22,35 |
EV/EBITDA | 8,77 | 14,42 | 11,89 |