Cargotecin Q1-numeroissa saadut tilaukset ja liikevaihto osuivat lähelle ennusteitamme, mutta kannattavuus ylitti kaikki odotukset. Vanha 2023-ohjeistus säilytettiin odotetusti, mutta komponenttien saatavuus on edelleen merkittävä ongelma. Cargotecin hallitus on myös alkanut tutkia Kalmarin ja Hiabin eriyttämistä, mikä tuli yllätyksenä. Odotamme joka tapauksessa positiivista kurssireaktiota.
Vahva Q1-numeropatteristo
Cargotecin saadut Q1-tilaukset olivat 1059 MEUR (-7 % v/v) ja jäivät aavistuksen omasta ja konsensusennusteesta (molemmat 1079 MEUR). Liikevaihto jäi hieman omasta odotuksestamme, mutta ylitti konsensuksen reilusti ennen kaikkea Kalmarin (+31 % v/v) ansiosta. Vertailukelpoinen liikevoitto oli reippaasti kaikkia odotuksia parempi. Taustalla oli sekä Hiabin että etenkin Kalmarin vahva kannattavuus, jota liikevaihdon kasvu tuki. Konsernin 23,8 %:n bruttomarginaali oli paras sitten vuoden 2021 alkupuolen. Myös tulosvipu toimi hyvin ja kiinteiden kulujen liikevaihto-osuus laski 14,8 %:iin (Q1’22: 17,5 %). Nettorahoituskulut olivat hieman odotettua suuremmat.
2023-ohjeistus uusittiin
Cargotec uudisti 2023-ohjeistuksensa, jossa vuoden vertailukelpoisen liikevoiton odotetaan paranevan vuodesta 2022 (384 MEUR) ja MacGregorin vertailukelpoisen liikevoiton arvioidaan olevan positiivinen (-47 MEUR). Cargotec totesi, että nykyinen tilauskanta kattaa lähes koko vuoden 2023 laiteliiketoiminnan liikevaihdon. Yhtiö kuitenkin edelleen muistutti komponenttipulan negatiivisista vaikutuksista liikevaihtoon. Kaikkiaan näkymäkommenteissa ei ollut yllätyksiä.
Kalmar ja Hiab erilleen toisistaan?
Cargotecin hallitus on päättänyt aloittaa prosessin selvittääkseen Kalmarin ja Hiabin eriyttämistä osittaisjakautumisella kahdeksi itsenäiseksi listatuksi yhtiöksi. Hallituksen alustavan arvion mukaan Kalmarin ja Hiabin eriyttäminen voisi kasvattaa omistaja-arvoa siten, että järjestelyn myötä molemmat liiketoiminnot voisivat itsenäisesti ”tavoitella kestäviä ja kannattavia kasvumahdollisuuksia”. Mahdollisen osittaisjakautumisen suunnittelu on tarkoitus toteuttaa vuoden 2023 aikana. Mikäli järjestely päätetään toteuttaa, osittaisjakautumisen täytäntöönpano ja Kalmarin erillinen listautuminen tapahtuisivat vuonna 2024.
Vaikka kuvatunlaisen eriyttämisen perinteisesti katsotaan vapauttavan piilevää arvoa, on suunnitelma melko yllättävä. Kalmar ja Hiab ovat kuitenkin samassa kuormankäsittelyn arvoketjussa ja niiden valmistuksessa (Puola) on koko toimitusketjuun liittyvä synergioita. Samaten erilisten yhtiöiden tulisi rakentaa omat hallinto-organisaationsa. Jäämme mielenkiinnolla seuraamaan tilanteen kehittymistä ja kuulemaan argumentteja ja näkemään laskelmia eriyttämisen eduista.
Kokonaisuus hyvä, uusi spekulaatiomahdollisuus avautuu taas
Cargotecin Q1-numerot olivat mielestämme hyviä tai erinomaisia ja ohjeistuksen uusiminen oli odotettua. Uuden rakennejärjestelyn tuominen esiin ennen kuin MacGregorinkaan divestointia on saatu toteutettua tuo osakkeeseen uusia spekulaatiomahdollisuuksia, mutta häiritsee mielestämme kokonaiskuvan luomista yhtiöstä ainakin lyhyellä tähtäimellä. Pidämme joka tapauksessa positiivista kurssireaktiota perusteltuna.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Cargotec
Cargotec on vuonna 2005 Kone Oyj:n jakautuessa syntynyt lasti- ja kuormankäsittelyratkaisuja kansainvälisillä markkinoilla tarjoava yritys. Cargotecin liiketoiminta-alueet ovat Kalmar, Hiab ja MacGregor. Kalmar tarjoaa kontinkäsittelylaitteita, satama-automaatioratkaisuja, ohjelmistoja ja palveluita satamiin, terminaaleihin, jakelukeskuksiin ja eri teollisuudenaloille. Hiab on maailman johtava kuormankäsittelyratkaisujen toimittaja, jonka asiakkaat edustavat maakuljetusalaa ja lukuisia muita toimialoja. MacGregor puolestaan on maailman johtava laivojen lastinkäsittely- ja offshore-kuormankäsittelyratkaisujen, -palveluiden ja laitteiden toimittaja.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut24.04.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 4 088,5 | 4 640,4 | 4 443,1 |
kasvu-% | 23,33 % | 13,50 % | −4,25 % |
EBIT (oik.) | 316,5 | 426,2 | 403,0 |
EBIT-% (oik.) | 7,74 % | 9,18 % | 9,07 % |
EPS (oik.) | 3,08 | 4,40 | 4,15 |
Osinko | 1,35 | 1,75 | 1,85 |
Osinko % | 3,26 % | 2,81 % | 2,97 % |
P/E (oik.) | 13,40 | 14,15 | 14,99 |
EV/EBITDA | 9,84 | 8,27 | 8,51 |