Cargotec Q2 perjantaina: Odotuksissa on vahvistuvaa optimismia
Cargotec julkistaa Q2-raporttinsa perjantaina 17.7. klo 14. Odotukset etenkään tilauskertymän suhteen eivät ole korkealla. Toisaalta Cargotecin kesäkuun alussa järjestämässä konferenssipuhelussa oli kohtuullisen paljon optimismia. On hyvin mahdollista, että ohjeistusta koko vuodelle 2020 ei vieläkään tullla antamaan. Osakkeen arvostustaso on vuoden 2021 numeroilla edullinen ja säilytämme lisää-suosituksemme sekä 23,0 euron tavoitehintamme ennen raporttia.
Ennusteemme Cargotecin Q2-tilauskertymäksi on 622 MEUR (-29 % v/v), mikä on selvästi konsensusta (539 MEUR; -39 % v/v) korkeammalla. Ero muodostuu suurimmaksi osaksi Hiabista, jossa odotamme 27 %:n v/v tilauspudotusta konsensusodotuksen ollessa peräti -46 % v/v. Cargotec kuitenkin sanoi kesäkuussa, että vaikka maantieteelliset kysyntäerot ovat suuria, logistiikan osalta terminaalien ja intermodaaliliikenteen (esim. juna-kumipyörä) eli Hiabin asiakkaiden aktiviteetti on ollut hyvää. Ennusteemme konsernin Q2-liikevaihdon laskuksi (-22 % v/v) on hieman konsensusta (-25 % v/v) vähäisempi, mutta kuitenkin tuntuva. Toisin kuin konsensus, odotamme MacGregorin liikevaihdon kasvaneen (+16 % v/v) TTS:n integroinnin, aiempien kvartaalien tilauskannan sekä muita liiketoimintoja pienemmän Eurooppa/Amerikka-riippuvuuden ansiosta. Odotuksemme Q2:n oikaistuksi EBIT-marginaaliksi (0,2 %) on sama kuin konsensus. Vaikka volyymien selvä lasku ja muut koronahaasteet ovatkin painaneet kannattavuutta, näemme marginaalissa pienen positiivisen yllätyksen mahdollisuuden. Cargotec sanoi kesäkuussa alihankinnan sekä omien tehtaiden käyttöasteen parantuneen varsin nopeasti, mikä voi näkyä kannattavuudessa. Huomattava ennuste-ero oikaistussa ja raportoidussa liikevoitossa oman ja konsensusennusteen välillä johtuu ennakoimastamme -18 MEUR:n uudelleenjärjestelykulusta vastaavan konsensusodotuksen ollessa -40 MEUR. Konsensusodotus oikaistuksi EPS:ksi (0,12 euroa) on mielestämme epäjohdonmukainen ja edellyttäisi positiivisia nettorahoituskuluja ja/tai veroja. Itse odotamme oikaistunkin EPS:n painuvan hieman miinukselle.
Cargotecin kysyntäajurit loppuvuodelle 2020 ovat edelleen pääsääntöisesti alavireiset. Globaalin konttiliikenteen odotetaan laskevan kuluvana vuonna 8 % v/v (lähde: Drewry), mikä pitää odotuksia Kalmarin suhteen matalalla. Hiabin päämarkkinoilla Euroopassa ja Yhdysvalloissa logistiikkavolyymeihin vaikuttavan yksityisen kulutuksen arvioidaan laskevan 6-8 % v/v ja rakentamisen volyymien 9-11 % v/v. Toisaalta Cargotec sanoi kesäkuussa,. että yhtiö ei ole nähnyt tilausten peruutuksia vaan vain niiden lykkäyksiä ja että historiallisesti logistiikka ja sitä tukevat palvelut ovat toipuneet nopeasti talousshokeista. Saimme tuolloin käsityksen, että Hiabin sekä Kalmarin mobiililaitteiden kysynnän odotettiin elpyvän selvästi Q3’20:n loppuun mennessä. Positiiviset odotukset lepäävätkin sen varassa, että pahin on jo nähty.
Tiedossamme ei ole, aikooko Cargotec antaa Q2-raportin yhteydessä ohjeistuksen koko vuodelle 2020. Odotuksemme konsernin koko vuoden tilauskertymän muutokseksi on -18 % v/v (konsensus: -25 % v/v), liikevaihdon muutokseksi -13 % v/v (konsensus: -14 % v/v) ja oikaistuksi EBIT-marginaaliksi 3,5 % (konsensus: 3,6 %). Mahdollisesti annettavan ohjeistuksen tulisi olla vähintään linjassa näiden odotusten kanssa, jotta negatiiviselta kurssireaktiolta vältyttäisiin. Ohjeistuksen hyödyllisyys riippuu sen tarkkuudesta ja pelkkä indikaatio tuloksen alenemisesta vuoden takaisesta olisi nollainformaatiota.
Cargotecin vuoden 2021 oikaistut P/E- ja EV/EBIT-kertoimet (11x ja 10x) ovat 15-39 % alle verrokkien mediaanin. Kertoimet ovat myös 18-24 % alle Cargotecin omien historiallisten mediaanien. Cargotecin ennusteisiin liittyy kuitenkin tällä hetkellä tavanomaista korkeampi riski, joten houkuttelevalta näyttäviin arvostuskertoimiin tulee suhtautua varauksin tai ainakin soveltaen tavanomaista suurempaa riskipreemiota.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Cargotec
Cargotec on vuonna 2005 Kone Oyj:n jakautuessa syntynyt lasti- ja kuormankäsittelyratkaisuja kansainvälisillä markkinoilla tarjoava yritys. Cargotecin liiketoiminta-alueet ovat Kalmar, Hiab ja MacGregor. Kalmar tarjoaa kontinkäsittelylaitteita, satama-automaatioratkaisuja, ohjelmistoja ja palveluita satamiin, terminaaleihin, jakelukeskuksiin ja eri teollisuudenaloille. Hiab on maailman johtava kuormankäsittelyratkaisujen toimittaja, jonka asiakkaat edustavat maakuljetusalaa ja lukuisia muita toimialoja. MacGregor puolestaan on maailman johtava laivojen lastinkäsittely- ja offshore-kuormankäsittelyratkaisujen, -palveluiden ja laitteiden toimittaja.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut02.06.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 3 683,0 | 3 204,4 | 3 215,5 |
kasvu-% | 11,50 % | −13,00 % | 0,35 % |
EBIT (oik.) | 264,4 | 112,2 | 207,9 |
EBIT-% (oik.) | 7,18 % | 3,50 % | 6,47 % |
EPS (oik.) | 2,19 | 0,87 | 2,02 |
Osinko | 1,20 | 0,45 | 1,00 |
Osinko % | 3,97 % | 0,73 % | 1,63 % |
P/E (oik.) | 13,80 | 70,44 | 30,38 |
EV/EBITDA | 8,77 | 25,21 | 15,05 |