Cargotec Q3 ensi viikon torstaina: Kaksijakoiset tunnelmat
Cargotec julkistaa Q3-raporttinsa torstaina 26.10. klo 9:00. Hiljaista aikaa edeltäneen konferenssipuhelun perusteella kysyntätilanne on jatkunut melko stabiilina verrattuna Q2:een. Myös vuoden 2023 tulosohjeistus toistettiin em. puhelussa. Kaikkien liiketoimintojen loppuvuoden kysyntänäkymissä on kuitenkin painetta. Osakkeen arvostus on alhainen.
Tilauksia on tullut hyvin vielä Q3:lla, vaikka vuoden takaisesta tullaankin alas
Cargotec kertoi hiljaista aikaa edeltäneessä konferenssipuhelussa, että kysyntä on Q3:lla ollut samantapaista kuin Q2:lla. Ydinliiketoimintojen eli Kalmarin ja Hiabin kysyntä on painottunut laitteiden pienempään päähän, mutta tätä kysyntää kuvataan suotuisaksi. Cargotec myös kuvasi sekä Kalmarin että Hiabin myyntiputkea edelleen hyväksi eikä peruutusten määrä poikkea tavanomaisesta, mutta ”myyntiputkessa oleva tavara liikkuu hitaammin”. MacGregorin kysyntäaktiviteetti oli Q3:lla samalla hyvällä tasolla kuin Q2:lla. Aiemmin toimitetun Kalmarin ja Hiabin kaluston käyttöaste on ollut edelleen korkea ja kulutus- ja varaosien tilaukset tavanomaisella tasolla. Toisin kuin laitemyynnissä, Cargotec on myös toteuttanut palveluhintojen korotuksia vielä vuoden 2023 puolella. Tämä lupaa hyvää koko konsernin palveluliiketoiminnan liikevaihdolle ja kannattavuudelle.
Tähän mennessä julkistettujen ja Q3:lle kirjattavien tilausten yhteisarvo on ollut arviomme mukaan noin 50-55 MEUR eli samaa tasoa kuin Q3’22:lla. Emme ole enää huomioineet normaalista poikkeavia hinnankorotuksia arviossamme. Odotuksemme konsernin Q3-tilauskertymäksi on 951 MEUR (-17% v/v) eli hieman enemmän kuin konsensus (916 MEUR; -20 % v/v). Vertailukauden tilauskertymä (1147 MEUR) oli edelleen poikkeuksellisen vahva. Tilauskertymä pienentyy kaikkialla: odotamme Kalmarin tilausten supistuneen -14 % v/v (konsensus: -18 % v/v), Hiabin tilausten -21 % v/v (konsensus: -24 % v/v) ja MacGregorin tilausten -17 % v/v (konsensus: -19 % v/v).
Liikevaihto- ja marginaaliennusteemme ovat konsensusta varovaisempia
Ennusteemme konsernin Q3-liikevaihdoksi (+4 % v/v) on selvästi konsensusta (+10 % v/v) pienempi ja haarukan alalaidassa. Cargotec aloitti Q3:n -10 % v/v pienentyneellä tilauskannalla. Yhtiö myös sanoi konferenssipuhelussa, että toimitusmääriä on hieman painanut raskaiden kuorma-autojen korien saatavuusongelma asiakaspäässä sekä joidenkin komponenttien edelleen rajallinen saatavuus. Myönnämme kuitenkin, että ennusteemme on varovainen, sillä ennen vuotta 2023 tehdyt hinnankorotukset näkyvät edelleen liikevaihdossa.
Arviomme konsernin oikaistuksi EBIT-marginaaliksi (10,3 %) on konsensuksen (11,2 %) alla. Ero on suurin Kalmarissa (EBIT-marginaalissa -0,9 %-yks.), mikä johtuu pitkälti erosta liikevaihdossa eli volyymeissä. Konsensuksen marginaaliodotukseen yltäminen tai sen ylittäminen edellyttää moitteetonta operatiivista suoritusta ja hyvää materiaalikulujen hallintaa. Cargotec totesi konferenssipuhelussa, että materiaalikulut ovat olleet viime aikoina tasaisia ja merkittävää alentumaa ei ole vielä nähty. Konsensuksen marginaaliennuste vaatii myös kiinteiden kulujen kurin jatkumista yhtä menestyksekkäänä kuin Q2:lla. Ennusteemme konsernin nettorahoituskuluiksi (-10 MEUR) on hieman konsensusta (-8 MEUR) korkeampi ja sama pätee konserniveroasteeseen (Inderes: 27 %; konsensus: 25 %).
Loppuvuoden markkinanäkymät eivät häikäise
Loppuvuoden 2023 markkinanäkymissä on edelleen painetta. Hiabin ja Kalmarin kannalta Euroopan ja Pohjois-Amerikan viime aikoina heikentynyt kuluttajien luottamus, rakentamisen matalasuhdanne Euroopassa sekä korkealla pysyttelevät korot eivät stimuloi investointeja lastinkäsittelyratkaisuihin. Volvo Trucks nosti Q3-raportissaan hieman näkemystään Euroopan raskaiden kuorma-autojen vuoden 2023 markkinasta, mutta yhtiö ennustaa laskua vuonna 2024, mikä on negatiivinen signaali Hiabille. Globaalin konttiliikenteen osalta Drewry odotti vielä Q2’23:n ennusteessaan +1,0 %:n v/v volyymikasvua kuluvana vuonna, mutta alhaiset rahtihinnat laimentavat konttivarustamojen investointihaluja. Konttirahtihintoja kuvaava WCID-indeksi oli Q3’23:lla -73 % v/v laskussa ja on nyt vain +10…+15 % korkeammalla kuin samaan aikaan vuonna 2019 eli ennen koronaa. Indikaatiot Kalmarin loppuvuoden kysyntänäkymistä ovat siten melko vaisuja.
Ennusteemme Cargotecin vuoden 2023 tilauskertymän muutokseksi (-17 % v/v) on lähellä konsensusta (-19 % v/v). Cargotec ei ole ohjeistanut vuoden 2023 liikevaihtoa, mutta vahva tilauskanta sekä tehdyt hinnankorotukset tukevat +9 %:n v/v kasvuodotustamme. Konsensusodotus on vielä selvästi vahvempi +14 % v/v. Cargotec on ohjeistanut, että ydinliiketoimintojen (Kalmar pl. raskaat nosturit sekä Hiab) vuoden 2023 vertailukelpoinen liikevoitto ylittää vuoden 2022 tason (384 MEUR; marg. 11,2 %). Oma ennusteemme ylittää tämän noin +26 %:lla (483 MEUR) ja konsensus vielä selvemmin (arviolta 520 MEUR ja +35 %). Ohjeistusta arvioitaessa on muistettava, että ydinliiketoimintojen vertailukelpoinen liikevoitto oli jo H1’23:lla +57 %:n v/v kasvussa. Myyntilistalla olevan MacGregorin vuoden 2023 liikevoiton ohjeistetaan olevan voitollinen (2022: -47 MEUR). Oma odotuksemme MacGregorin vuoden 2023 liiketulokseksi on +24 MEUR (marg. 3,2 %) ja konsensuksen +31 MEUR (marg. +4,2 %).
Q3-raportissa meitä kiinnostavat markkinakommentit etenkin vuoden 2024 näkymien osalta (sikäli kuin niitä annetaan), kustannus- ja hinnoittelukehitys sekä päivitetyt kommentit Kalmarin ja Hiabin eriyttämisestä ja MacGregorin myymisestä.
Osakkeessa reilusti nousuvaraa
Nykymuotoisenkin Cargotecin osakkeen kokonaistuotto-odotus ylittää tuottovaatimuksen eli riskikorjattu tuotto on houkutteleva. Myös vuosien 2023-2024 P/E- ja EV/EBITDA-kertoimet ovat -19…-28 % alle verrokkien mediaanin. Koska pidämme Hiabin ja Kalmarin eriyttämisen toteutumiseen liittyvää riskiä vähäisenä, olemme ottaneet uuden rakenteen jo huomioon osakkeen arvoa määrittävänä tekijänä. Olemme käyttäneet tukena jo Q1-tuloskommentissamme esitettyä osien summa -laskentatapaa ja soveltaneet siihen -10 %:n diskonttoa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Cargotec
Cargotec on vuonna 2005 Kone Oyj:n jakautuessa syntynyt lasti- ja kuormankäsittelyratkaisuja kansainvälisillä markkinoilla tarjoava yritys. Cargotecin liiketoiminta-alueet ovat Hiab ja MacGregor. Hiab on maailman johtava kuormankäsittelyratkaisujen toimittaja, jonka asiakkaat edustavat maakuljetusalaa ja lukuisia muita toimialoja. MacGregor puolestaan on maailman johtava laivojen lastinkäsittely- ja offshore-kuormankäsittelyratkaisujen, -palveluiden ja laitteiden toimittaja.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut18.10.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 4 088,5 | 4 449,0 | 4 313,1 |
kasvu-% | 23,33 % | 8,82 % | −3,05 % |
EBIT (oik.) | 316,4 | 480,4 | 411,8 |
EBIT-% (oik.) | 7,74 % | 10,80 % | 9,55 % |
EPS (oik.) | 3,08 | 5,11 | 4,15 |
Osinko | 1,35 | 1,90 | 1,90 |
Osinko % | 5,44 % | 3,23 % | 3,23 % |
P/E (oik.) | 8,04 | 11,53 | 14,17 |
EV/EBITDA | 6,40 | 7,38 | 7,89 |