Cargotec: Sivumyötäinen tuuli jatkuu
Osallistuimme eilen Cargotecin analyytikoille järjestämälle joululounaalle. Merkittäviä uutisia ei kuultu, mutta teimme kuitenkin joitakin mielenkiintoisia muistiinpanoja. Emme ole tässä vaiheessa tehneet ennustetarkistuksia ja osta-suosituksemme sekä 55,00 euron tavoitehintamme osakkeelle ovat ennallaan.
Lounastapaamisen keskeinen anti oli seuraava:
- Kysyntä on jatkunut vahvana kaikissa segmenteissä myös Q4:llä. Cargotec kuitenkin uskoo, että joiltakin osin tämän taustalla on edelleen ennakko-ostoja ennen kuin kohonneet raaka-aineiden hinnat pääsevät vaikuttamaan tuotehintoihin täysimääräisesti. Pidemmällä aikavälillä nykyistä noin 4000 MEUR /vuosi kysyntätasoa ei pidetä kestävänä ja käsitykseksemme jäi, että lievä tasokorjaus alaspäin nähtäisiin H1’22:lla.
- Toimitusajat ovat edelleen pitkiä. Kalmarissa asiakkaan nyt tekemän tilauksen toimitusaika on Q3-Q4’22:lla. MacGregorissa telakan nyt saama laivatilaus näkyy laitetilauksena H2’22:lla ja liikevaihdossa vasta H2’23:lla.
- Komponenttitilanne kokonaisuutena ei ole helpottanut Q4:llä verrattuna Q3:een. Joissakin segmenteissä tilanne on parantunut, mutta joissakin huonontunut. Yhtiö ei arvioinut komponenttipulan vaikutuksia Q4:n liikevaihtoon ja tulokseen, mutta mielikuvaksemme jäi että luvut tuskin ovat Q4:llä pienemmät kuin Q3:lla (jolloin ne olivat liikevaihdossa -50 MEUR eli -6 % ja liikevoitossa -15 MEUR eli lähes -20 %).
- Tehdyt omien tuotteiden hinnankorotukset eivät ole vaikuttaneet kysyntään. Yhtiön mukaan 10 %:n ja jopa 17 %:n hinnankorotukset ovat ”menneet hyvin läpi”. Cargotec tekee seuraavan hinnantarkistuskierrroksen tammikuussa 2022. Yleisellä tasolla korotukset vastaavat raaka-aineiden ja komponenttien hinnankorotuksia eli tähtäimessä on euromääräisten tuotekatteiden pysyminen ennallaan.
- Cargotec toisti näkemyksen Britannian kilpailuviranomaisen tiukasta kannanotosta Konecranes-yhdistymiseen ”keskustelunavauksena”. Cargotec uskoo, että eri maiden ja alueiden kilpailuviranomaisten kantojen poiketessa toisistaan pyrkivät nämä neuvotteluteitse sovittelemaan kantojaan. Yksityiskohtiin asiassa ei kuitenkaan menty.
Kuten todettua, ennusteemme ovat tässä vaiheessa ennallaan. Pelkästään Q4’21:tä koskien tarve muutoksiin voi kuitenkin syntyä esim. yhtiön hiljaista aikaa edeltävän konferenssi-puhelun (10.1.2022) yhteydessä. Positiivinen suosituksemme osakkeelle pohjautuu vahvaan kysyntäympäristöön ja tuloskasvunäkymään sekä osakkeen matalaan arvostukseen (2022e P/E = 11x).
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Cargotec
Cargotec on vuonna 2005 Kone Oyj:n jakautuessa syntynyt lasti- ja kuormankäsittelyratkaisuja kansainvälisillä markkinoilla tarjoava yritys. Cargotecin liiketoiminta-alueet ovat Kalmar, Hiab ja MacGregor. Kalmar tarjoaa kontinkäsittelylaitteita, satama-automaatioratkaisuja, ohjelmistoja ja palveluita satamiin, terminaaleihin, jakelukeskuksiin ja eri teollisuudenaloille. Hiab on maailman johtava kuormankäsittelyratkaisujen toimittaja, jonka asiakkaat edustavat maakuljetusalaa ja lukuisia muita toimialoja. MacGregor puolestaan on maailman johtava laivojen lastinkäsittely- ja offshore-kuormankäsittelyratkaisujen, -palveluiden ja laitteiden toimittaja.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut31.10.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 3 263,5 | 3 400,4 | 4 288,5 |
kasvu-% | −11,40 % | 4,20 % | 26,12 % |
EBIT (oik.) | 226,7 | 294,2 | 390,9 |
EBIT-% (oik.) | 6,95 % | 8,65 % | 9,11 % |
EPS (oik.) | 1,95 | 3,12 | 3,99 |
Osinko | 1,08 | 1,08 | 1,70 |
Osinko % | 3,19 % | 1,75 % | 2,76 % |
P/E (oik.) | 17,32 | 19,69 | 15,41 |
EV/EBITDA | 13,40 | 7,61 | 8,69 |