Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
    • Transkriptit
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Nora AI
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Disney sijoituskohteena

– Sifter
Sifter Global

Sifterin analyysit täydentävät Inderesin analyysipalvelua. Esitetyt näkemykset eivät edusta Inderesin näkemyksiä eikä analyysejä pidä tulkita sijoitussuosituksina.

Disney on yksi maailman suurimmista mediayhtiöistä, jolla on hyvin ennustettavaa ja tasaista kassavirtaa sen Disneyland-liiketoiminnasta. Lisäksi Disneyllä on vahva brändi sekä laaja ja jatkuvasti kasvava mediakirjasto, mikä antaa yritykselle vahvan kilpailuedun.

Tässä artikkelissa Sifterin analyytikko Alexander Järf käy läpi Disneyn liiketoimintaa ja ansaintamalleja yksityiskohtaisemmin. Sifter sijoitti yhtiöön toukokuussa 2022.

Disney voidaan tiivistää viiteen eri liiketoimintayksikköön

Disney raportoi vain kahta pääsegmenttiään, mutta mielestämme on tarkempaa tutkia yhtiön liiketoimintaa viiden pääliiketoiminnan avulla.


Linear Networks: Disneyn suurin tulonlähde

Ensimmäinen ja suurin tulonlähde on Linear Networks -segmentti, joka on pääasiassa Disneyn kaapelitelevisioliiketoimintaa. Tunnetuin kanava on lasten suosikki Disney Channel, joka näyttää erilaista sisältöä Disneyn suuresta TV-ohjelmien ja elokuvien kirjastosta.

Amerikan katsotuimmat kaapeli-TV-kanavat. Disneyn omistamat kanavat ovat ABC, ESPN ja Disney Channel.

Suurin ja tärkein voimavara on American Broadcast Channel, lyhennettynä ABC. Tämä on Yhdysvaltain kolmanneksi suurin kaapelitelevisio- ja lähetyskanava. ABC tunnetaan esimerkiksi Greyn anatomia ja Lost -sarjoista. Lisäksi urheilukanava ESPN on suuri ja erittäin kannattava kanava, sillä urheilun ystävät maksavat mielellään paljon rahaa live-urheilun pariin pääsystä.


Miten Disney tekee näillä kanavilla rahaa?

Kolmannen osapuolen palveluntarjoajat, kuten teleoperaattorit, niputtavat Disneyn tarjoamia kanavia isompiin paketteihin ja myyvät näitä kanavapaketteja kuluttajille. Disney kerää affiliate-palkkion, joka riippuu sisällön laadusta ja määrästä. Disney saamat affilate-kumppanuuspalkkiot ovat nousseet jatkuvasti noin 7 prosentin vuosivauhtia.

Vaikka tämän kaltainen liiketoiminta tuntuu takuuvarmalta, valitettavasti kaapelitelevisiota katsovien ihmisten määrä on laskenut tasaisesti 1–2 prosenttia vuosittain.

Tämä tarkoittaa, että ajan myötä tämä Disneyn tulonlähde tulee vähenemään.

Tulevaisuudessa Linear Networks -segmentin tulojen odotetaan laskevan.


Korkeat odotukset suoratoistopalveluille

Suojautuakseen kaapelitelevision liikevaihdon tulevaisuuden laskulta, Disney lanseerasi oman suoratoistopalvelunsa vuonna 2019. Palvelu nimettiin luovasti nimellä Disney+. Yhtiön oma suoratoistopalvelu oli alun perin villi kortti, jolle ei ollut suuria odotuksia. Palvelun vastaanotto ylitti sekä yrityksen että markkinoiden odotukset reippaasti. Tällä hetkellä Disney+ -palvelulla on jo 150 miljoonaa tilaajaa (12.8.2022).

Disney+ -suoratoistopalvelu julkaistiin vuonna 2019 ja sillä on nykyisin 140 miljoonaa tilaajaa.

Disney+ -palvelun lisäksi yhtiöllä on mainoksilla tuettu suoratoistopalvelu Hulu sekä urheilun suoratoistopalvelu ESPN+. Yhteensä Disney-suoratoistoasiakkaita on näillä kolmella palvelulla 220 miljoonaa (12.8.2022).

Disney arvioi saavuttavansa 250 miljoonaan tilaajan rajan vuoteen 2024 mennessä ja odottaa, että tämä liiketoiminta saavuttaa nollatuloksen. Tällä hetkellä suoratoisto on Disneylle tappiollinen suurten sisältökustannusten vuoksi.

Disneyn suoratoistopalvelut ja palveluiden arvioitu tilaajien määrä.


Disneyn studiot tuottavat elintärkeää sisältöä kaikille yhtiön liiketoiminta-alueille

Kaikkien Disneyn suoratoistopalvelujen ja kaapelikanavien sisältö tuotetaan Disney Studios -segmentissä. Tämä tuottaa yhtiölle tuloja elokuvalippujen myynnistä sekä Disney-sisällön jakelusta kolmansien osapuolten palveluihin.

Disneyn liiketoiminnan tärkein omaisuus on tietenkin yrityksen omistama sisältö. Yhtiön kaikki muut segmentit hyötyvät luodusta sisällöstä ja voivat kaupallistaa sen monin eri tavoin.

Disney-studiot ovat pohjimmiltaan kuin puun runko, joka ruokkii kaikkia puun oksia.

Disneyn studiot tuottavat sisältöä kaikille yhtiön liiketoiminta-alueille.


Disneyland-teemapuistot tuottavat ennustettavaa tulovirtaa

Neljäs Disneyn liiketoiminnan haara on puisto- ja elämysliiketoiminta, jonka ydin on kuusi Disneyland-puistoa. Puistot sijaitsevat Yhdysvalloissa, Ranskassa, Kiinassa ja Japanissa. Nämä teemapuistot saavat tuloja puiston pääsymaksuista, jotka ovat nousseet tasaisesti viimeisen viidenkymmenen vuoden aikana. Lähes yhtä paljon tuloja yhtiö saa oheispalveluista, kuten ruuasta ja majoituksesta.

Disneyland-teemapuistot tuovat paljon liikevaihtoa puiston sisäänpääsymaksuista.


Oheistuotteet ovat kannattavaa liiketoimintaa

Viides Disney-liiketoiminta on kauppatavarasegmentti, joka myy leluja ja keräilyesineitä Disney-myymälöiden tai kolmansien osapuolien kautta. On hämmästyttävää, että pelkästään tämä liiketoiminta-alue tuottaa noin viisi miljardia liikevaihtoa jopa 50 prosentin liikevoittomarginaalilla.


Miten Disney on varmistanut arvokkaimman omaisuutensa eli sisällön laadun tulevaisuudessa?

Ensinnäkin, Disneyllä on studioita, jotka ovat tehneet useita klassikoita, kuten Leijonakuningas ja Tuhkimo. Tämän lisäksi yritys on tehnyt rohkeita hankintoja ostamalla laadukkaita studioita ja laadukasta sisältöä.

Tähän mennessä suurimmat hankinnat ovat olleet Pixar vuonna 2006, Marvel vuonna 2009, Lucasfilm vuonna 2012 ja 20th Century Fox vuonna 2019

Jälkeenpäin tarkasteltuna, yritysostot ovat olleet Disneylle erinomaisia päätöksiä, mikä käy ilmi siitä, että näiden studioiden tuottamat elokuvat ovat antaneet Disneylle 44 paikkaa sadan kaikkien aikojen tuottoisimman elokuvan joukossa ja 13 paikkaa 20:stä suurimmasta.

Disneyllä on 13 sijaa kaikkien aikojen Top 20 tuottoisimpien elokuvien listalla.

Yritysostojen huono puoli on kuitenkin taseen huononeminen, kun sekä liikearvo (goodwill) että velka ovat nousseet korkealle tasolle – vaikkakaan ei kriittisesti, sillä yrityksellä on edelleen hyvä luottoluokitus.


Mikä tekee Disneystä hyvän pitkän tähtäimen sijoituksen Sifter-rahaston näkökulmasta?

1. Disney-brändi, mukaan lukien kaikki hankitut studiot, on erittäin vahva kilpailuetu, jota ei voi verrata mihinkään muuhun mediayhtiöön. Sillä ei ole edes väliä, miten Disney kaupallistaa tämän omaisuuden. Olipa kyseessä suoratoisto, TV tai sisällön myynti kolmansille osapuolille, Mikki Hiiri -talo pystyy aina tuottamaan hyvän tuoton sisältökirjastolleen.

2. Puistot tarjoavat vakaan, ennustettavan ja kasvavan kassavirran tulevaisuudessa. Disney World Floridassa on aivan jättimäinen teemapuistokokonaisuus, mutta se on silti ylibookattu valtavan suosionsa vuoksi. Disney on nostanut hintoja joka vuosi, mutta hintojen nosto ei ole vieläkään aiheuttanut kävijämäärien laskua.

Disney World Floridan kävijämäärät ja lipun keskihinnan kasvu.

3. Arvostus oli sijoitushetkellä houkutteleva. Varovaisen ennusteemme perusteella, johon sisältyy kaapeli-tv-liiketoiminnan lasku, suoratoiston maltillinen nousu ja Disney-teemapuistojen palautuminen normaaleihin olosuhteisiin, päädyimme salkun keskiarvoa houkuttelevampaan tuottolukuun.

Mitä riskejä näemme Disney-sijoituksessa?

Disneyn suurimmat riskit voi tiivistää kolmeen asiaan:

1. Pandemia ja siihen liittyvät karanteenit aiheuttivat yritykselle tappioita, kun Disney-puistot suljettiin. Vastaavanlaiset pandemiat voivat olla uhka tulevaisuudessakin.

2. Suoratoisto on Disneylle uusi liiketoimintamalli, eikä ole täysin selvää, voiko tällainen liiketoiminta tuottaa riittävää pääoman tuottoa kiristyvässä suoratoistomarkkinassa.

3. Legendaarinen toimitusjohtaja Bob Iger päätti jäädä eläkkeelle vuonna 2020. Ennen sitä Iger oli johtanut Disneytä yli 15 vuotta. Hänen tilalleen tuli toinen Bob, Bob Chapek, jonka persoonallisuus ja lähestymistapa yrityksen johtamiseen ovat dramaattisesti erilaisia. Hänen kaksi ensimmäistä vuotta Disneyn toimitusjohtajana menivät palonsammutustehtäviin yrityksen kamppaillessa pandemian läpi. Meillä ei ole vielä riittävää käsitystä siitä, mihin suuntaan Chapek aikoo Disneytä viedä, mutta tiedämme, että hän aikoo keskittyä voimakkaasti suoratoistoliiketoiminnan kehittämiseen.

Disney on toimialansa paras yhtiö

Disney on ikoninen mediatalo, jonka sisältöä arvostaa laaja yleisö maailmanlaajuisesti.

Yritys voi kaupallistaa tämän omaisuuden monin eri tavoin, ja kilpailijoiden on vaikea kilpailla Disneyn kanssa, etenkin sen ydinyleisössä.

Yhtiöllä on vahva kilpailuetu johtuen sen vahvasta brändistä, Disneyn tarjoamille palveluille löytyy aina kysyntää ja yrityksellä on edessään selkeä kasvupolku.


Alexander Järf,
Analyytikko, Sifter Capital

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Sifter Global -rahaston strategia on sijoittaa osakkeisiin maailmanlaajuisesti keskittymällä yrityksiin, joilla on vahva kilpailuetu, laadukas johto ja osoitettu tuloksentekokyky. Strategia perustuu syvällisiin yritysanalyyseihin, jota edeltää järjestelmällinen ja täsmällinen osakkeiden seulontastrategia, jota on kehitetty ja testattu viimeisen 25 vuoden aikana. Osakkeiden seulonnassa rahasto käyttää kehittämäänsä Stocksifter-ohjelmistoa, jonka avulla se hylkää ja valitsee julkisesti noteerattuja osakkeita 65 000:sta vaihtoehdosta eri puolilta maailmaa. Rahaston tavoitteena on taata vakaa ja pitkäjänteinen, euroissa mitattava pääoman arvonnousu, jonka pitäisi olla yli 8 prosenttia vuositasolla.

Lue lisää yhtiösivulla

Foorumin keskustelut

Sifter esittelee heidän kesäistä IDEXX -sijoitustaan. Inderes IDEXX Laboratories: Sijoitimme lemmikkieläinten diagnostiikan... Aika: 28.11.2025...
28.11.2025 klo 8.28
- Verneri Pulkkinen
11
Laatuyhtiösijoittaja Santeri Korpiselta mielenkiintoisia ajatuksia tekoälyn vaikutuksesta sijoittamiseen. Sifter-rahasto välttelee epävarmoja...
24.11.2025 klo 12.24
- Verneri Pulkkinen
15
Tässä tuore lokakuun katsaus salkkuun Sifteriltä. Inderes Katse yhtiöiden rahantekokyvyssä - Inderes Vuoden viimeinen kvartaali alkoi vahvalla...
5.11.2025 klo 15.39
- Verneri Pulkkinen
16
Ja tässä itse toimistovierailu! Mielenkiintoinen tapa tutustua tarkemmin rahaston henkilöstöön ja prosesseihin. Opin mm. että Sifterin seula...
9.10.2025 klo 17.18
- Verneri Pulkkinen
27
Tässä on vuorostaan Sifterin Q3-katsaus salkkuun. Pahus vieköön minun keväinen Alphabet haastoni vanheni heti huonosti. Inderes Alphabetin paluu...
8.10.2025 klo 12.18
- Verneri Pulkkinen
24
Tässä vielä blogimuodossa kirjoitus Cintaksesta. Ehkä tylsän oloinen bisnes, mutta oikein tuottoisa sellainen. Inderes Cintas on pitkän aikav...
7.10.2025 klo 12.12
- Verneri Pulkkinen
10
Tuore Sifterin video Cintelistä nyt myös inderesTV:ssä. Inderes Likapyykistä 10 miljardin kasvukoneeksi – Cintas (CTAS) Sifterin salkkuun -....
6.10.2025 klo 15.56
- Verneri Pulkkinen
6
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.