Aspo kertoi aamulla, että sen tytäryhtiö ESL Shipping rakennuttaa kuusi energiatehokasta ja ympäristöystävällistä uuden sukupolven sähköhybridilaivaa vastatakseen kasvavaan kysyntään. Investoinnin kokonaisarvo on merkittävä noin 70 MEUR ja sen koko on vielä isompi kuin edellisten 2018 vastaanotettujen kahden LNG-alusten investointi (54 MEUR).
Uutinen on hyvin linjassa ESL:n strategian kanssa, joka on toimia edelläkävijänä ympäristöystävällisessä operoinnissa. Se luo yhtiölle myös arviomme mukaan kilpailuetua pitkällä tähtäimellä, sillä se on linjassa sen tärkeimpien asiakkaiden päästötavoitteiden kanssa. Investoinnin pääomantuottotavoitteesta ei kerrottu, mutta pidämme lähtökohtana, että tavoite on linjassa Aspon oman pääoman tuottotavoitteen (ROE 20 %) kanssa.
Laivat tulevat ESL:n ruotsalaisen tytäryhtiön AtoB@C:n käyttöön, joka rakennuttaa kuuden aluksen sarjan energiatehokkaita sähköhybridialuksia. AtoB@C Shippingillä on mahdollisuus laajentaa tilausta myös useilla optiolaivoilla. Uusien alusten kasvihuonekaasupäästöt, mukaan lukien CO2, kuljetettua rahtiyksikköä kohden tulevat pienenemään lähes 50 % nykyisiin aluksiin verrattuna, mikä tekee laivoista kokoluokassaan maailman tehokkaimmat. Laivojen akustot, maasähköratkaisut ja sähköhybridikäyttö mahdollistavat täysin päästöttömät ja meluttomat satamakäynnit. Alukset voivat myös saapua satamaan ja lähteä satamasta pelkällä sähkövoimalla. Alusten kantavuus on 5.350 tonnia (dwt).
Uudet alukset rakennetaan Chowgule and Company Private Limitedin telakalla Intiassa ja tavoitteena on, että ne tulevat liikenteeseen vuoden 2023 kolmannelta neljännekseltä alkaen. Laivojen suunnittelutyö ja kattavat mallikokeet on tehty yhdessä hollantilaisen SMB Naval Architects -suunnittelutoimiston kanssa. Varustamo on osallistunut läheisesti alusten suunnittelutyöhön ja räätälöinyt alukset asiakastarpeisiin soveltuvasti. Erityishuomiota on kiinnitetty lastitilojen järjestelyihin ja energiatehokkuuteen.
Alustilauksen yhteydessä Aspo kertoi myös tutkivansa uudenlaisia mahdollisuuksia liiketoiminnan kasvun vauhdittamiseen ja palvelutarjooman laajentamiseen. Kyseeseen voivat tulla esimerkiksi kansainvälisessä varustamoliiketoiminnassa yleisesti käytössä olevat alusten omistuksen ja rahoituksen ratkaisut, joita ESL Shipping ei ole aiemmin käyttänyt. Odotamme kuulevamme näistä lisää myöhemmin. Investoinnin kokonaisarvo on noin 70 MEUR ja investoinnin rahavirta jakautuu pääosin vuosille 2023–2024. Olimme odottaneet ESL:ltä alusinvestointeja, mutta vasta vuoden 2023 jälkeen. Vuoden 2023 jälkeiset Capex-ennusteemme ovat olleet noin 30 MEUR ja näemme niissä kokonaisuutena pientä nousupainetta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Aspo
Aspo on Suomessa vuonna 1929 perustettu teollisuuden logistiikkapalveluihin keskittyvä monialayhtiö, jonka liiketoiminta koostuu kolmesta liiketoimintasegmentistä: ESL, Telko ja Leipurin. Aspon strategian keskiössä on omistaa ja kehittää B2B-markkinoilla pääsääntöisesti operoivia yrityksiä. Maantieteellisesti Aspo on fokusoitunut toimimaan Pohjois-Euroopassa ja itämarkkinoilla.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut11.08.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 500,7 | 558,3 | 601,3 |
kasvu-% | −14,80 % | 11,51 % | 7,70 % |
EBIT (oik.) | 19,3 | 35,8 | 38,5 |
EBIT-% (oik.) | 3,85 % | 6,42 % | 6,40 % |
EPS (oik.) | 0,38 | 0,87 | 0,92 |
Osinko | 0,35 | 0,45 | 0,50 |
Osinko % | 4,17 % | 7,68 % | 8,53 % |
P/E (oik.) | 22,00 | 6,76 | 6,35 |
EV/EBITDA | 9,19 | 5,74 | 5,31 |