Euroopan uusien autojen myynti jatkoi kasvua huhtikuussa
ACEA:n (European Automobile Manufacturers Association) mukaan Euroopan talousalueen uusien autojen myynti kasvoi huhtikuussa 16 % ja oli vajaat miljoona autoa. Pohjoismaista myynti kasvoi Suomessa (14 %), mutta laski Ruotsissa (-6 %) ja Norjassa (-8 %). ACEA:n tilastoissa lukuihin on laskettu Euroopan unioniin ja EFTA:an kuuluvien maiden lisäksi myös Iso-Britannia.
Positiivisen kehityksen myötä myös viimeisen 12 kuukauden Euroopan uusien autojen myynti jatkoi nousuaan vuoden takaiseen nähden (6 %) ja oli absoluuttisesti 11,9 miljoonaa autoa, joka on jo reilun miljoonan ylös viime kesän matalimpaan 10,8 miljoonan auton tasoon nähden. Euroopan automarkkinalla on kuitenkin vielä matkaa esim. viimeisen 10 vuoden keskimääräiseen noin 14 miljoonan auton vuotuiseen myyntimäärään, joskin nykyisellä myyntitahdilla tätä lähestyttäisiin selvästi tänä vuonna.
Uusien autojen myynti vaikuttaa välillisesti talvirengasmarkkinaan
Nokian Renkaiden liiketoiminta on talvirengasvetoista, minkä takia Euroopan sisällä Pohjoismaat on yksittäisistä alueista tärkein markkina. Uusien autojen myynti heijastuu Nokian Renkaiden toimintaan välillisesti, sillä erityisesti selkeiden vuodenaikaerojen alueilla uuden auton yhteydessä ostetaan tyypillisesti myös uudet talvirenkaat. Lisäksi uusien autojen myynti vaikuttaa koko jälkiasennusmarkkinan kannalta oleelliseen autokantaan ja toimii sen näkökulmasta ikään kuin syöttöfunktiona. Keski-Euroopasta Nokian Renkaiden kannalta tärkeimpiä alueita ovat puolestaan Saksa, Ranska, Itävalta, Sveitsi, Tsekki ja Puola.
Nokian Renkaiden poistuminen Venäjältä rajoittaa sen myyntimahdollisuuksia Keski-Euroopassa, kunnes uusi tehdas valmistuu 2025
EU:n asettama tuontikielto Venäjällä valmistetuille renkaille on rajoittanut kuitenkin Nokian Renkaiden myyntiä EU:ssa H2'22:sta alkaen, minkä lisäksi Venäjältä poistuminen vähensi sen tuotantokapasiteettia merkittävästi. Lähivuosina uskomme Nokian Renkaiden priorisoivan korkeampikatteisia Pohjoismaiden markkinoita ja myynti Keski-Euroopassa pysyy historiallisia tasoja alempana. Yhtiön myyntimahdollisuuksia etenkin Keski-Euroopassa rajaa siis ainakin lähitulevaisuudessa enemmän sen toimitusmahdollisuudet kuin kysyntä. Yhtiön hankkimasta sopimusvalmistustuotannosta huolimatta tilanne säilynee tällaisena aina siihen asti, kun yhtiö saa uuden Romanian tehtaansa kunnolla vauhtiin vuosina 2025-26. Yhteensä Pohjoismaat ja Muu Eurooppa muodosti Nokian Renkaiden vuoden 2021 liikevaihdosta ilman Venäjää yli 80 %.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Nokian Tyres
Nokian Renkaat on vuonna 1988 perustettu yhtiö, joka kehittää ja valmistaa premium-luokan renkaita ja on tunnettu erityisesti talvirenkaistaan. Yhtiö myy renkaita henkilöautoihin, kuorma-autoihin sekä raskaisiin työkoneisiin. Nokian Renkaat on jaettu kolmeen liiketoimintayksikköön, jotka ovat Henkilöautonrenkaat, Raskaat Renkaat sekä autonhuoltoon ja rengaspalveluihin erikoistunut Vianor-ketju. Yhtiön tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa ja Yhdysvalloissa. Nokian Renkailla on myös kaksi omaa testikeskusta Suomessa ja yksi Espanjassa, mikä mahdollistaa renkaiden ympärivuotisen testaamisen.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut26.04.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 776,1 | 1 352,8 | 1 492,4 |
kasvu-% | 3,61 % | −23,83 % | 10,32 % |
EBIT (oik.) | 221,2 | 94,5 | 126,3 |
EBIT-% (oik.) | 12,45 % | 6,98 % | 8,47 % |
EPS (oik.) | 1,14 | 0,46 | 0,66 |
Osinko | 0,55 | 0,55 | 0,55 |
Osinko % | 5,74 % | 6,06 % | 6,06 % |
P/E (oik.) | 8,40 | 19,76 | 13,81 |
EV/EBITDA | 7,54 | 6,25 | 6,33 |