ACEA:n (European Automobile Manufacturers Association) mukaan Euroopan talousalueen uusien autojen vertailukelpoinen myynti kasvoi joulukuussa 15 %. Tämä oli viides kuukausi, kun markkina kasvoi, joskin vertailuluvut ovat varsin matalat. Pohjoismaista Suomessa myynti kuitenkin laski (-5 %), kun taas Ruotsissa (29 %) ja Norjassa (92 %) nähtiin voimakasta kasvua. ACEA:n tilastoissa lukuihin on laskettu Euroopan unioniin ja EFTA:an kuuluvien maiden lisäksi myös Iso-Britannia.
Viimeisen 12 kuukauden jaksolla (eli tässä tapauksessa vuoden 2022) Euroopan uusien autojen myyntikehitys on edelleen negatiivinen, -4 % joulukuuhun mennessä tai absoluuttisesti 11,3 miljoonaa autoa. Myynnin toipuessa ja vertailulukujen helpottuessa rullaava 12 kuukauden kasvuluku kääntyy nykyisellä trendillä positiiviseksi lähikuukausina. Euroopan automarkkinalla on kuitenkin vielä matkaa esim. viimeisen 10 vuoden keskimääräiseen noin 14 miljoonan auton vuotuiseen myyntimäärään.
Uusien autojen myynti vaikuttaa välillisesti talvirengasmarkkinaan
Nokian Renkaiden liiketoiminta on talvirengasvetoista, minkä takia Euroopan sisällä Pohjoismaat on yksittäisistä alueista tärkein markkina. Uusien autojen myynti heijastuu Nokian Renkaiden toimintaan välillisesti, sillä erityisesti selkeiden vuodenaikaerojen alueilla uuden auton yhteydessä ostetaan tyypillisesti myös uudet talvirenkaat. Lisäksi uusien autojen myynti vaikuttaa koko jälkiasennusmarkkinan kannalta oleelliseen autokantaan ja toimii sen näkökulmasta ikään kuin syöttöfunktiona. Keski-Euroopasta Nokian Renkaiden kannalta tärkeimpiä alueita ovat puolestaan Saksa, Ranska, Itävalta, Sveitsi, Tsekki ja Puola.
EU:n tuontikielto ja Nokian Renkaiden poistuminen Venäjältä rajoittaa sen myyntimahdollisuuksia Keski-Euroopassa, kunnes uusi tehdas valmistuu 2025
EU:n asettama tuontikielto Venäjällä valmistetuille renkaille rajoittaa kuitenkin Nokian Renkaiden myyntiä EU:ssa H2’22 alkaen, jolloin Nokian Renkaat tulee priorisoimaan korkeampikatteisia Pohjoismaiden markkinoita ja myynti Keski-Euroopassa laskee. Yhtiön myyntimahdollisuuksia etenkin Keski-Euroopassa rajaa siis ainakin lähitulevaisuudessa enemmän sen toimitusmahdollisuudet kuin kysyntä. Yhtiön hankkimasta sopimusvalmistustuotannosta huolimatta tilanne säilynee tällaisena aina siihen asti, kun yhtiö saa uuden tehtaansa kunnolla vauhtiin vuosina 2025-26. Yhteensä Pohjoismaat ja Muu Eurooppa muodosti Nokian Renkaiden vuoden 2021 liikevaihdosta hieman alle 70 %. Venäjän toimintojen poistuessa Euroopan rooli tulee kuitenkin jatkossa nousemaan.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Nokian Tyres
Nokian Renkaat on vuonna 1988 perustettu yhtiö, joka kehittää ja valmistaa premium-luokan renkaita ja on tunnettu erityisesti talvirenkaistaan. Yhtiö myy renkaita henkilöautoihin, kuorma-autoihin sekä raskaisiin työkoneisiin. Nokian Renkaat on jaettu kolmeen liiketoimintayksikköön, jotka ovat Henkilöautonrenkaat, Raskaat Renkaat sekä autonhuoltoon ja rengaspalveluihin erikoistunut Vianor-ketju. Yhtiön tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa ja Yhdysvalloissa. Nokian Renkailla on myös kaksi omaa testikeskusta Suomessa ja yksi Espanjassa, mikä mahdollistaa renkaiden ympärivuotisen testaamisen.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut20.12.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 714,2 | 1 855,1 | 1 372,1 |
kasvu-% | 30,49 % | 8,22 % | −26,04 % |
EBIT (oik.) | 324,9 | 263,9 | 135,6 |
EBIT-% (oik.) | 18,95 % | 14,23 % | 9,88 % |
EPS (oik.) | 1,84 | 1,38 | 0,70 |
Osinko | 0,55 | 0,00 | 0,00 |
P/E (oik.) | 18,14 | 6,32 | 12,41 |
EV/EBITDA | 10,52 | 3,79 | 4,73 |