Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
    • Transkriptit
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Nora AI
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Euroopan uusien autojen myynti jatkoi toipumista marraskuussa

– Rauli JuvaAnalyytikko
Nokian Tyres

Lähde: ACEA

ACEA:n (European Automobile Manufacturers Association) mukaan Euroopan talousalueen uusien autojen vertailukelpoinen myynti kasvoi marraskuussa 17 %. Tämä oli neljäs kuukausi, kun markkina kasvoi, joskin vertailuluvut ovat varsin matalat. Pohjoismaista Suomessa myynti kuitenkin laski (-4 %), kun taas Ruotsissa (22 %) ja Norjassa (28 %) nähtiin kasvua. ACEA:n tilastoissa lukuihin on laskettu Euroopan unioniin ja EFTA:an kuuluvien maiden lisäksi myös Iso-Britannia.

Viimeisen 12 kuukauden jaksolla Euroopan uusien autojen myyntikehitys on edelleen negatiivinen, -7 % marraskuuhun mennessä tai absoluuttisesti 11,1 miljoonaa autoa. Myynnin toipuessa ja vertailulukujen helpottuessa rullaava 12 kuukauden kasvuluku kääntyy nykyisellä trendillä positiiviseksi ensi keväänä. Euroopan automarkkinalla on kuitenkin vielä matkaa esim. viimeisen 10 vuoden keskimääräiseen noin 14 miljoonan auton vuotuiseen myyntimäärään.

Uusien autojen myynti vaikuttaa välillisesti talvirengasmarkkinaan

Nokian Renkaiden liiketoiminta on talvirengasvetoista, minkä takia Euroopan sisällä Pohjoismaat on yksittäisistä alueista tärkein markkina. Uusien autojen myynti heijastuu Nokian Renkaiden toimintaan välillisesti, sillä erityisesti selkeiden vuodenaikaerojen alueilla uuden auton yhteydessä ostetaan tyypillisesti myös uudet talvirenkaat. Lisäksi uusien autojen myynti vaikuttaa koko jälkiasennusmarkkinan kannalta oleelliseen autokantaan ja toimii sen näkökulmasta ikään kuin syöttöfunktiona. Keski-Euroopasta Nokian Renkaiden kannalta tärkeimpiä alueita ovat puolestaan Saksa, Ranska, Itävalta, Sveitsi, Tsekki ja Puola.

EU:n tuontikielto ja Nokian Renkaiden poistuminen Venäjältä rajoittaa sen myyntimahdollisuuksia Keski-Euroopassa, kunnes uusi tehdas valmistuu 2025

EU:n asettama tuontikielto Venäjällä valmistetuille renkaille rajoittaa kuitenkin Nokian Renkaiden myyntiä EU:ssa H2'22 alkaen, jolloin Nokian Renkaat tulee priorisoimaan korkeampikatteisia Pohjoismaiden markkinoita ja myynti Keski-Euroopassa laskee. Yhtiön myyntimahdollisuuksia etenkin Keski-Euroopassa rajaa siis ainakin lähitulevaisuudessa enemmän sen toimitusmahdollisuudet kuin kysyntä. Tilanne saattaa säilyä tällaisena aina siihen asti, kun yhtiö saa uuden tehtaansa kunnolla vauhtiin vuosina 2025-26. Yhteensä Pohjoismaat ja Muu Eurooppa muodosti Nokian Renkaiden vuoden 2021 liikevaihdosta hieman alle 70 %. Venäjän toimintojen poistuessa, Euroopan rooli tulee kuitenkin jatkossa nousemaan.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Nokian Renkaat on vuonna 1988 perustettu yhtiö, joka kehittää ja valmistaa premium-luokan renkaita ja on tunnettu erityisesti talvirenkaistaan. Yhtiö myy renkaita henkilöautoihin, kuorma-autoihin sekä raskaisiin työkoneisiin. Nokian Renkaat on jaettu kolmeen liiketoimintayksikköön, jotka ovat Henkilöautonrenkaat, Raskaat Renkaat sekä autonhuoltoon ja rengaspalveluihin erikoistunut Vianor-ketju. Yhtiön tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa ja Yhdysvalloissa. Nokian Renkailla on myös kaksi omaa testikeskusta Suomessa ja yksi Espanjassa, mikä mahdollistaa renkaiden ympärivuotisen testaamisen.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut02.11.2022

202122e23e
Liikevaihto1 714,21 855,11 572,1
kasvu-%30,5 %8,2 %−15,3 %
EBIT (oik.)324,9263,9145,1
EBIT-% (oik.)19,0 %14,2 %9,2 %
EPS (oik.)1,841,380,76
Osinko0,550,000,00
Osinko %1,7 %
P/E (oik.)18,16,612,0
EV/EBITDA10,53,94,9

Foorumin keskustelut

Sama juttu Saksassa. Jos on lunta/jäätä ja ajat kolarin, vakuutusyhtiö ei korvaa. All year renkaat on järkevä suunta Nokian Renkailta Keski-...
14 tuntia sitten
- Yksityinen sijoittaja
5
Pienet on piirit, jos ei poistu Hesasta koko talvena. Täällä meillä päin nastat pärisi työpaikalla autojen alla jo lokakuussa. Pari kk on jo...
15 tuntia sitten
- Black
4
Tarkennuksena ei ole varsinaista kiinteäaikaista talvirengaspakkoa vaan nykyään sanamuoto menee että talvirengasta pitää käyttää 1.11-31.3 v...
15 tuntia sitten
- Seinäkadun Keisari
1
Pohdiskelin vuotta 2025 ja omia ajatuksiani miten NR on ’kehittynyt’: -Paolon ensimmäinen vuosi. Odottelen mielenkiinnolla ensimmäistä vuosiraporttia...
15 tuntia sitten
- Haapismake
6
Olen samaa mieltä kulutuksesta ja nimenomaan Vianorilla alueella. Keski-Euroopassahan ei ole talvirengaspakkoa, joten siinä tämä näkyy negatiivisena...
17 tuntia sitten
- Liiet
3
Tossa muistutuksena puolustussektorikeskusteluun liittyen, mitä yhtiö keväällä sanoi sen nykyisestä merkityksestä. Toki kasvua varmasti haetaan...
20 tuntia sitten
- Rauli_Juva
9
Suurinosa ajoneuvoista tullaan rakentamaan Saksassa.
20 tuntia sitten
- Handeli
4
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.